Ga naar inhoud
Vespaforum.be

uitblutsen plamuren schuren


piejay

Aanbevolen berichten

2002695403777644021_th.jpg

2005521760325987619_th.jpg

2005558639157327985_th.jpg

Zoals je kan zien is de verf nog behoorlijk goed op veel plaatsen, nu vraag ik me af of ik m'n wespje moet afschuren tot op bloot metaal want hier en daar zal ik toch moeten plamuren en ik weet niet of dit op bloot metaal moet gebeuren.

Is er een speciale manier om uit te blutsen? Ik had gedacht met 2 hamertjes voorzichtig tikken, maar dat is gewoon afgaan op m'n intuitie (wat niet altijd even goed blijk te werken).

Is de plamuur die ik gebruik wel de goeie? Ik heb het al eens gebruikt op het vliegwielkapje maar dat ging niet goed, het brokkelde ervan als ik het wou schuren en na het spuiten zag je goed dat het slecht geplamuurd was. Is spuitplamuur van motip gemakkelijker om mee te werken?

Voor het schuren heb ik al dit gevonden:

stap 1 alles met een 80 daarna met 150 schuren

2 - ontvetten -plamuur zetten

3 - plamuur schuren 80-150-240-320

4 - ontvetten - grondverf

5 - grondverf vlakken met 320 daarna met 500 schuren

6 - ontvetten - kleur

7 - vernis

Moet dit nat geschuurd worden of is dit enkel bij het spuiten?

Alvast bedankt om dit lang bericht te lezen ;-)

Greetz piejay

Link naar reactie

Heb eens naar je profiel gekeken en daar staat een foto van je vespa.

Die voorkant zit goed in elkaar daar zou ik als je nog nooit zelf uitgedeukt heb niet aan beginnen.Het beste is om het toch te laten doen door een pro, en ik zou vragen als je er mag bij zijn als hij het hersteld.

De meeste vakmannen zullen je vragen met plezier beantwoorden.

De kleinere deukjes (max 3cm groot voor een beginner)(ongeveer 4cm rond het begin van de deuk de plaat blank zetten) Kan je zelf herstellen met een schroeven draaier altijd van buiten waar de deuk begint naar binnen werken in cirkels dwz als je een cirkel zet rond de buiten kant van deuk deze volledig af gaan en met schroevendraaier zachtjes druk uitvoeren op de plaat zodanig dat deze gelijk komt met de origeneel vorm van de plaat en zo naar binnen toe werken.

Steeds controlleren met carroserie vijl.De stukjes die je niet raakt zitten nog niet gelijk die moet je nog met je schroevendraaier naar boven duwen.Nadien kan je met 2 hamers 1 voor langs de ééne kant van de plaat tegen zetten en de andere om te te kloppen bij het kloppen mag je niet recht naar benededen slaan altijd slaan en dan waneer je de plaat raakt naar rechts of naar links gaan dit noemen ze drijven.

Dan plamuur op zetten en nadien indien er zich nog kleine putjes bevinden in de plamuur spuitplamuur zetten.Spuitplamuur wordt enkel gebruik bij afwerking.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Link naar reactie

Bedankt voor de replies, en natuurlijk zou ik het wel willen laten doen bij een specialist, maar als arm studentje die teert op het geld dat z'n ouder hem geven om de week door te komen en die ook graag centjes heeft om nu en dan eens een pintje te drinken... :P Ik ben ook niet van plan om het bij 1 vespa te laten, dus dacht ik jong geleerd is oud gedaan!

Kan je zelf herstellen met een schroeven draaier altijd van buiten waar de deuk begint naar binnen werken in cirkels dwz als je een cirkel zet rond de buiten kant van deuk deze volledig af gaan en met schroevendraaier zachtjes druk uitvoeren op de plaat zodanig dat deze gelijk komt met de origeneel vorm van de plaat en zo naar binnen toe werken.

Dit snap ik niet helemaal, is het dan gewoon met de punt van de schroevendraaier van buiten naar binnen in een cirkelbeweging duwen totdat die deuk terug goed komt? En dan plamuren, en desnoods spuitplamuur gebruiken?

greetz

Link naar reactie

De uitleg van master om uit te deuken met een schroevendraaier doet het haar recht komen op mijn armen.

Een scroeven draaier dient nog altijd om schroeven vast en los te draaien,anders hadden ze het wel een deukendraaier genoemd :)

Dit is materiaal om uit te deuken

F539_m.jpg

F527_m.jpg

Voor keinere en gemmakkelijke deuken moet je dit niet gaan kopen, dan kan je je plan trekken met 2 hamers, een zwardere hamer en een kleine.

Met de zwardere hamer zet je druk op de bult van de deuk, en met de kleine tik je rond de deuk in een cirkel naar het midden van de deuk toe(uitraard aan de andere kant van het plaat als waar je de zware hamer houd).Onthou altijd dat je een deuk er niet in één slag hoef uit te kloppen, gebruik je tijd.

plamuren moet zeker niet op bloot metaal gebeuren, als de onderlaag nog goed hecht , moet je die niet volledig wegscheuren, gewoon ontvetten met cilicone ontvetter en zeker niet met thinner, daarna schuur je de plaats waar je wil plamuren even op met korrel 80.

De plamuur schuur je met 80 en ga je evn na met 150.

Hierna zet je spuitplamuur, ofwel over de ganse vespa indien nodig, en anders alleen over de plaatsen waar plamuur hangt, en dat schuur je met 220, hierover spuit je grondlaag, en die schuur je met 500 droog of 800 nat. (zelf gebruik ik altijd 500 droog en heb hier zeer goed resultaat mee met de eindlaag)

SPUITPLAMUUR DIENT ENKEL OM DE SCHUURKRASSEN VAN DE PLAMMUR OP TE VULLEN EN NIET OM ONEFFENHEDEN WEG TE WERKEN

Link naar reactie

Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik zal het uitdeuken vandaag eerst eens uitproberen op een klein deukje op de kruiwagen ofzo :D.

'k heb gisteren al een groot deel gewoon tot het bloot metaal gezet, en gemerkt dat er een behoorlijk dikke (vergeleken met de verflaag) laag witte primer of plamuur achtig iets als eerste laag op lag, is dit normaal? Kzal haar nu maar helemaal naakt zetten :P, want 'kdenk niet dat het een mooi resultaat zal geven met hier en daar nog oude primer?

groeten piejay

Link naar reactie

'kheb nu nog een vraagje.. Ik ben van plan om de onderkant, ook bij het spatbord en bij de motor, van m'n wesp zo'n 'anti-steenslaglaag' (rutex ofzo) te leggen. Moet dit hiervoor volledig tot op bloot metaal afgeschuurd worden? Ik had gedacht gewoon de plaatsen waar er roest is volledig afschuren en de rest gewoon mat zetten en dan een laagje rutex?

En nog een vraagje, onder de benzinetank is m'n lak nog goed, en geen roest, moet ik het toch afschuren en herspuiten want eigenlijk zie je dat nooit toch?

Mvg piejay

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...