Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Heel hard schokken (VNB-1T)


staun

Aanbevolen berichten

Beste vespisten,

Heb overlaatst mijn blokje gereviseerd en ben lustig bezig met de rodage. Nu heb ik een kilometer of 250 gereden en tijdens een toerke deze week begon m'n wespje te schokken. Het werd alsmaar erger en erger en 5km later werd ik als het ware van voor naar achter gekatapulteerd op m'n zadel. Bij afremmen heeft de motor de neiging stil te vallen indien ik geen extra gas geef.

Mijn eerst gedacht was dat het aan de carbu ligt. De carbu is helemaal uit elkaar gehaald en uitgeblazen. Terug gemonteerd,alles proper gemaakt, maar het probleem is precies alleen maar erger geworden.

Er zijn nog een aantal dingen waaraan ik zou kunnen denken, slecht benzine/olie-mengsel gemaakt (maar bij mijn weten is dat exact 2%), of een kleine grippage van de zuiger in de cilinder (wat bij mijn weten toch eigenlijk niet mogelijk is). Zou het kunnen liggen aan het niet 100% respecteren van de "rodage-regels"?

Hebben jullie toevallig een oplossing voor het probleem? Gelieve dan zo vlug mogelijk iets te laten weten, want er is eigenlijk niets zo leuk als rondsnorren op een wespje zonder stoten.

Mvg stijn

Link naar reactie

Moesten dit warm- of vastlopers zijn zou je het wereldrecord "vastlopers in serie" verpulverd hebben.

Waarschijnlijk heb je een probleem met de ontsteking. Zit de bougiekop er correct op? Zijn alle electrische draden goed bevestigd (aan de bobine)? Groetjes, nero.

Link naar reactie

Bij mijn weten is geheel de elektrische kring in orde en ook de ontsteking. Ik heb het blok geheel zelf gereviseerd, maar heb de afstelling van de ontsteking en de elektriciteit in orde laten zetten door scootermarket.

Ben al blij om te horen dat het geen vastloper is.

Kan het niets met de benzine te maken hebben? De carbu is trouwens nieuw, dus veel problemen zou die niet met zich mogen meebrengen.

Ik heb in het begin wel een probleem gehad met het knopje om de motor uit te schakelen op het stuur, het bleef namenlijk altijd in de behuizing zitten. Stuurbediening (dus het schakelbakje voor lichten en claxon ed) is trouwens ook nieuw.

mvg stijn

Link naar reactie

Volgens mij kan het bijna niet anders zijn dan een moertje of een draad die wat is los getrild. Als je gas geeft produceert de motor meer electriciteit, dit zou de reden kunnen zijn dat hij de neiging heeft om stil te vallen bij het vertragen.

De bougiekop stevig op de bougie drukken kun je zelf, evenals de contacten op de hoogspanningsbobijn nazien. Als je een schema hebt kun je eventueel ook de verlichtingdraden eens ontkoppelen en zien of je dan nog dit probleem hebt. Als dit niet helpt zou ik terug gaan bij scootermarket om het probleem te verhelpen.

Link naar reactie

Ok,

Dit weekend heeft er een kennis van me naar de vespa gekeken. Op zijn aanraden ondertussen de bougiekabel vervangen, omdat deze wat verstoord zou kunnen zijn. De bougiekop was nieuw. Het probleem is echter nog niet opgelost. Nu heb ik mijn vonk eens nagekeken en die blijkt niet regelmatig te vonken, dit is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van mijn probleem??

Nu is mijn vraag, ligt dit aan de ontstekingsbobijn? Deze ziet er al vrij oud uit en de isolatie vertoont hier en daar al wat barstjes ed. Kan het dat zo'n bobijn dan weer wel en dan weer niet een vonk geeft. Of is het vonk geven of geen vonk geven? Voor alle duidelijkheid: het gaat hier over een interne bobijn en mijn wespje heeft geen batterij.

mvg

stijn

Link naar reactie

Probeer eerst eens een nieuwe bougie te steken, dit lijkt me eerder een oorzaak van soms wel en soms niet vonken. Als dat niet helpt eens nakijken of de vise-platinees niet ontregeld of losgekomen zijn. Eventueel de condensator (onder het vliegwiel) vervangen. Zit er geen draad gekneld, of ontbloot onder het metaal waar de spoelen ophangen? Groetjes, nero.

Link naar reactie

Er zit zeker geen enkele draad bloot! De 2 spoelen voor elektriciteit, de condensator en de vise-platinés (alsook de hefboom hiervoor)zijn nieuw en hier blijkt niets los te zitten ofzo. Hoe zie of ze ontregeld zijn, bedoel je hiermee de afstand ertussen meten met voelermaatjes? De bougie vervangen kan ik wel eens doen, maar is het normaal dat die het begeeft na amper 300km? Ga morgen in ieder geval om een nieuwe. Trouwens, er is een bougie met nr 6 gestoken door scootermarket, is dit wel de juiste?

Bedankt weeral voor de vlugge en nuttige reactie nero!

stijn

Link naar reactie

Graag gedaan, maar daarmee lijkt je probleem nog niet te zijn opgelost. Welke bougie er bij een vnb hoort weet ik niet, maar een nr 6 lijkt me toch te warm. Ik zou eerder voor een 7 of 8 gaan, maar de vele vnb-rijders hier op het forum zullen die vraag beter kunnen beantwoorden. Met een bougie moet je wat geluk hebben, er zijn er die duizend km meegaan en ander die na een paar honderd km de geest geven. Een goede afstelling van de carbu heeft hier ook veel mee te maken.

Kijk de kleur van de bougie anders eens na. Als de electrode wit uitslaat kun je beter een koudere bougie steken. Groetjes,nero.

Link naar reactie

Ik was het eigenlijk vergeten maar ik heb deze weekend ook al geprobeerd eens een andere bougie te steken. En veel beterschap was er niet.

Nu heb ik ze daarjuist nog eens in de gang proberen kicken, en het onregelmatig draaien verergert met de dagen! Er komen nu trouwens ook ploffen uit de uitlaat.

Nu heb ik eens gebeld naar scootermarket en Danny zei me dat het wel eens aan die ontstekingsbobijn kan liggen, maar dat hij ze pas binnen ten vroegste een maand binnen heeft. Ik heb eerlijk gezegd geen zin om nog zo lang te wachten, heeft er toevallig iemand een deftig (web)adres waar ik eraan kan geraken?

mvg

stijn

Link naar reactie

Nog eens een kleine update,

Mijn probleem is dus nog altijd niet opgelost...

Heb ondertussen een nieuwe ontstekingsbobijn gestoken, nieuwe bougie, nieuwe bougiekabel en nieuwe bougiekop, dus bij mijn weten kan het niet aan het ontstekingsgedeelte liggen.

Wat ik wel gemerkt heb is dat er precies wat zwarte strepen staan op de zwaluwstaartvormige deeltjes in het vliegwiel die volgens mij heel dicht bij de spoelen moeten staan. Zou het kunnen dat deze raken? Heeft dit effect op mijn probleem?

Is er een mogelijkheid om te zien waar deze juist raken?

mvg stijn

Link naar reactie

uw krukas is misschien krom.

Of het vliegwiel.

Je kunt het ook zien aan de bobijnen zelf waar deze eventueel raken.

Als deze te dicht staan is uw onsteking ook niet optimaal.

Gr nico

Link naar reactie

Waardoor kan een krukas of vliegwiel scheef geraken? Heb tijdens de revisie een nieuwe krukas gestoken, de motor is ondertussen wel nog eens opengehaald door scootermarket om een nieuw kickstartmechanisme te steken.

Deze avond de onstekingsplaat er eens afgehaald en alles eens proper opieuw gemonteerd, morgen er eens terug opnieuw opsteken en zien wat dit geeft. Heb hierbij gemerkt dat het gele draadje dat van de condensator naar de vise-platinés gaat misschien wel de massa zou kunnen raken...

Ik laat zeker iets weten een van de volgende dagen

bedankt al

stijn

Link naar reactie

Staat u mij toe om als Nederlander mijn visie op dit probleem tte geven. Twee jaar geleden hebben mijn zoon en ik ook een VNB 1 gerestaureerd. Hierbij deed zich ongeveer hetzelfde fenomeen voor. Uiteindelijk bleek de keerring aan de vliegwielzijde, vermoedelijk door onzorgvuldige montage, vervormd en dus ondicht te zijn. Wij ontdekten dit pas nadat de keerring helemaal kapot was. Vliegwiel eraf, onstekingsgrondplaat verwijderen en de keerring is zichtbaar. Bij gedemonteerde carburateur kan je bij ronddraaien van de motor ook wel voelen/horen of er tijdens de aanzuigfase werleijk goed aangezogen wordt. Succes!

Link naar reactie

@wetebe: Je merkte het dus pas nadat de oliekeerring kapot was. Ik heb voor het moment niet echt de mogelijkheid om die stuk te krijgen aangezien het practisch onmogelijk is om te rijden. Jij was dus wel nog in staat om te rijden waarschijnlijk.

Je bedoelt toch dat volgens jou mijn motor valse lucht trekt via de oliekeerring of niet? Ik zal het in ieder geval eens testen, maar ik denk niet dat dit het geval is, de ontstekingsgrondplaat zou dan toch een beetje vuil moeten zijn?? Bij de montage van alle nieuwe lagers en keerringen in mijn blokje heb ik echt wel heel voorzichtig te werk gegaan.

Bedankt voor de bijdrage

laat nog eens iets weten

stijn

trouwens, het is hier aangeraden je profiel in te vullen, anders zal je vlug op onvriendelijke jongens stoten!

Link naar reactie

Bij ons was de lip van de oliekeerring uiteindelijk geheel afgescheurd en werd er alleen nog maar valse lucht aangezogen.Bij de carburateur was geen onderdruk meer. Na splitsen van het carter en montage van een nieuwe keerring was alles weer ok. Van harde kuststoffolie een conusje op de krukas gezet om de keerring te monteren. Goed inolieen. Je zegt ergens dat je blokje na de revisie al eens uit elkaar geweest is, misschien is er oten iets gebeurd.

Mijn profiel is nu ingevuld. Groet,

Thijs

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Nog eens een update,

Heb vandaag de ontstekingsplaat, volledig gedemonteerd en opnieuw gemonteerd, terug onder het wespje gestoken, maar het schokken was er nog altijd.

Ik vermoedde dat er ergens wel soort van kortsluiting was. Dus heb ik wat krijt aan alle magneten gedaan, zowel op het vliegwiel als op de 3 spoelen en nu is het duidelijk dat deze elkaar raken.

Is er een manier om te zien of het om het vliegwiel gaat of om de krukas?

Ik ga in ieder geval morgen eens naar scootermarket om eens te vragen of ik eens kan proberen met een ander vliegwiel...

Moest er nog iemand een andere tip hebben, shoot!

merci

stijn

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...