Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px-tuning ..?!


looneycooney

Aanbevolen berichten

Hey mensen !

Ik rijd nu reeds een goed jaartje met een px125 , voornamelijk voor naar het werk te gaan .

Tot nu toe heeft hem mij nog niet in de steek gelaten en is hij in aardig goede gezondheid .

Op dit moment heeft hem al om en bij de 8200km op de teller staan en 2x onderhoud gehad .

Op zich ben ik aardig content ermee , maar wil toch eens zien of er mogelijke verbeteringen kunnen gemaakt worden .

Zo dacht ik bv aan de ophanging en een lichte vermogenswinst .

Zijn er goede 'sport'ophangingen voorhanden die de baanligging merkelijk verbeteren?

Of zelfs andere ingrepen , bv inzake de wielen , remmen of dergelijke? Bestaat er een 'wide-tire-kit' voor de nieuwste px?

Leuke tips of ervaringen met produkten zijn altijd welkom .

Ivm met vermogenswinst , tuurlijk wil ik wel beetje sneller , maar het hoeft geen drastische ingrepen voor mezelf . Gewoon bv een topsnelheid nr de 'constante' 95km/h zou al leuk zijn . Soms rijd hem effectief 100km/h op de teller , dan weer niet , vermoedelijk ook wel door het traject en het weer . Al merk ik dat soms het motorke precies 'ne luie dag' heeft, of is dat maar gevoel?

Zou ik dit kunnen behalen met de meest algemene aanpassingen , zoals bv een sito+ ?

En is het mogelijk om een standaard blokje zo te fine-tunen dat ie op zich al wat beter gaat? Heb al veel horen vertellen ivm ontstekingen beter afregelen etc , maar hoe doe je dit dan in de praktijk?

Zelf ben ik wel een sleutelaar en kan het wellicht gerust zelf , maar ik durf me schoon vespa'ke niet meteen los te draaien , puur omdat het ook geen noodzaak is...

Graag dus wat tips ivm het fine-tunen van een px'ke ...

Carbu-vervangingen en zo ben ik niet zo voor, vooral omdat hem dagelijks gebruikt word en ik geen zin heb om maandelijks te liggen sleutelen.

Mvg

Link naar reactie

het simpelste blijft een andere uitlaat. met een sito+ haalt een 125px 95 km/h. Je kan ook voor een iets duurder exemplaar gaan , zelf raad ik een SIP JL expantiepijp aan duur maar super goed, duurzaam en roestvrij (wat de sito niet is).kijk maar eens op www.sip-scootershop.com .

Wel niet vergeten de carbu af te stellen na het monteren.

Greetz

Link naar reactie

Een gewone piaggo dealer mag alleen maar bij piaggo bestellen en kan dus niet aan tuningmateriaal geraken.

Als je van limburg bent raad ik je ten sterkste SDN scootershop aan, sven kent en kan alles van tuning en vespa restauratie , dit heeft hij nogmaals bewezen aan de hand van mijn GTR uit te rusten met een pinasco 177 en nog enkele andere goodies met als gevolg dat ze in rodage met zeer weinig gas te geven(1/5 de) 80km/h zeer rustig haalt.

Ciao

Link naar reactie

Bij een 177 cilinder moeten de spoelpoorten uitvergroot worden en een race krukas is aan te raden. Een pinasco is duurder maar veel sterker dan een dr en gaat langer mee door de nikasil coating waardoor de piston alleen slijt en de cilinder niet ook bij vastlopers volstaat een nieuwe piston om alles op te lossen.(SDN is aan te raden. Maar als je niet een power searcher bent is een dr perfect, gaat hard en is niet hoogtoerig of agrassief en goedkoper.

Een JL is geen overkill als de carbu goed is afgesteld, de pinasco pijpjes zijn plakpijpen en geven niet zo'n vol geluit als een JL.

Greetz

Link naar reactie
Bij een 177 cilinder moeten de spoelpoorten uitvergroot worden en een race krukas is aan te raden. Een pinasco is duurder maar veel sterker dan een dr en gaat langer mee door de nikasil coating waardoor de piston alleen slijt en de cilinder niet ook bij vastlopers volstaat een nieuwe piston om alles op te lossen.(SDN is aan te raden. Maar als je niet een power searcher bent is een dr perfect, gaat hard en is niet hoogtoerig of agrassief en goedkoper.

Een JL is geen overkill als de carbu goed is afgesteld, de pinasco pijpjes zijn plakpijpen en geven niet zo'n vol geluit als een JL.

Greetz

1. de spoelpoorten moeten nt voor elke kit vergroot worden, zeker niet voor een DR.

2. Racekrukas zeker geen must tenzij je voor serieuze tuning gaat, racekukas met grotere openingtijd = koppelverlies.

Wat wel aan te raden is, een groter tandwiel steken aan de koppeling, een 21 of 22 tanden waardoor de versnellingsbak langer wordt en je motor niet zo hard ligt te schreeuwen.

Voor de wegligging zijn Bitubo's heel goed, wel duur. Banden zijn redelijk persoonlijk van keus maar ik rijdt met Schwalbe-Raceman en ben zeer tevreden.

Grtz...Mike.

Link naar reactie
Dr en sito plus en als band michelin sm100.

Iets vlotter en beter bochtenwerk dan met s83.

Mja ik rijd voorlopig met de pirelli's maar ben ook hier aardig content mee, al zijn ze vrij snel versleten . Vandaag achteraan wel een michelin opgelegd achteraan , mits ie kletskop was , maar weet niet welke het is . Deze zat origineel op de reserveband.

Ik zal maar eens langs sdn gaan dan , voor ik een besluit maak .

Liefst had ik de motor zo origineel mogelijk gehouden , maar we zullen zien.

Uitlaat zal allicht wel vervangen worden ...

Alvast allen bedankt voor de reacties .

Straf feitelijk dat ik zoveel in stevoort kom en sdn niet eens weet liggen , maar zal het wel vinden wellicht :)

Mvg

Link naar reactie

Even alles op een rijtje zetten ivm aanpassen cilinder:

-Andere cilinder monteren, Ik vermoed dat dit niet zo moeilijk is, en dat ik dat zelf kan.

-eventueel, carbu aanpassen, Dat zal ook zelf nog wel lukken.

-Ander tandwiel steken, Ik dacht dat hier heel het blok voor open moet, dus hier zal ik maar afblijven.

-inlaatopeningen aanpassen, Hier begin ik zeker zelf niet aan.

Klopt deze uitleg zo een beetje?

Link naar reactie
ik heb mijn jl uitlaat van fast px gekocht voor op mijn racerke te zetten.als ik mij niet vergis verkocht Mike die toen omdat het toch niet het gewenste effect had

op zijn PX...correct me when i'm wrong...

Domi.

Op mijn PX125 idd. Deze uitlaat (model waar resevewiel kan blijven) is gemaakt voor hoge toeren. Als je een motor hebt met redelijk wat koppel dan valt die uitlaat nog mee in lage toeren. Bij mij had die dus niet het gewenste effect daar ik met mijn 125 meer het koppel zoek. Opgelet er zijn wel verschillende modellen JL.

Mike.

Link naar reactie
Even alles op een rijtje zetten ivm aanpassen cilinder:

-Ander tandwiel steken, Ik dacht dat hier heel het blok voor open moet, dus hier zal ik maar afblijven.

Klopt deze uitleg zo een beetje?

Blok moet niet open, alleen koppelingsdeksel. Met een beetje handigheid en een speciaal tooltje kan je dit gerust zelf. Anders vraag je het me maar op de volgende kroegavond...

MikE.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...