Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Parkeren Op Voetpad


steven_vd

Aanbevolen berichten

Brom- en motorfietsen - Waar laat je je motorfiets?

Waar personenwagens of fietsers mogen parkeren is voor de meeste weggebruikers duidelijk. Maar waar hoort een geparkeerde motorfiets thuis?

5. Parkeren

5.1. Haaks op de rand van de rijbaan

Vanaf 01/03/2007 vervalt de verplichting om motorfietsen zonder zijspanwagen of aanhangwagen evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg, te parkeren.

Motorfietsen zonder zijspan of aanhangwagen mogen haaks op de rand van de rijbaan parkeren voor zover zij daarbij de aangeduide parkeermarkering niet overschrijden.

5.2. Parkeren buiten de rijbaan of parkeervakken

Motorfietsen mogen vanaf 01/03/2007 buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.

Parkeerzones

5.3. Meerdere motorfietsen binnen een afgebakend parkeervak

Wanneer meer dan één motorfiets binnen een afgebakend parkeervak bedoeld voor één auto wordt geparkeerd, dan moet voor dat parkeervak slechts één maal betaald worden.

5.4. Parkeren op plaatsen aangeduid door het bord E9b

Op plaatsen waar het verkeersbord E9b aangebracht is mogen naast personenauto's, auto's dubbel gebruik en minibussen voortaan ook motorfietsen geparkeerd worden.

E9b

5.5. Parkeerplaats uitsluitend voor motorfietsen

Er wordt een nieuw verkeersbord ingevoerd, namelijk het verkeersbord E9i, hetgeen betekent “Parkeren uitsluitend voor motorfietsen”.

Dit waren de oude wetsbepalingen:

Voor het parkeren van een motorfiets gelden ongeveer dezelfde regels als voor een personenwagen.

Een motorfiets moet geparkeerd worden:

op de rijbaan;

evenwijdig met de rand van de rijbaan;

in één enkele rij.

Sommige steden en gemeenten of privé-bedrijven hebben speciale parkeerplaatsen voorbehouden voor motorvoertuigen. Meestal zijn ze aangeduid met een speciaal verkeersbord. Soms is parkeren met een motorfiets in een ondergrondse garage verboden. Dat is alleen het geval als het verbod duidelijk aangegeven wordt bij het binnenrijden van de parkeergarage.

Blauwe zone

Binnen een blauwe zone hoeven motorrijders de parkeerschijf niet te gebruiken. Ze mogen er dus voor onbeperkte tijd parkeren.

Parkeerautomaten

Als u een motorfiets wil parkeren op een plaats met parkeermeters en parkeerautomaten, kijk dan eerst op de parkeerautomaten of er speciale richtlijnen zijn voor motorfietsen. Is dat niet het geval, dan moet de motorrijder een parkeerticket betalen en het goed zichtbaar op het voertuig leggen. Dat is natuurlijk niet altijd even eenvoudig. Een goede oplossing is gebruik te maken van een doorzichtig omhulsel in stevig plastic waarin het ticket kan geschoven worden.

Antwoord op je vraag : Neen, maar wordt soms gedoogd.

Link naar reactie

In volgende link http://www.wegcode.be/forum ... #msg203858 op wegcode be :

« 23.4. Motorfietsen mogen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken. »
Wil dit nu echt zeggen dat wij op de voetpad mogen "parkeren"? Of zie ik het te rooskleurig?
Het komt er inderdaad op neer dat wat al jaren werd gedoogd nu officieel toegelaten is.

De motorfietsen mogen vanaf 1 maart net zoals de andere tweewielers op het voetpad geplaatst worden zolang ze niet hinderend worden geplaatst.

Link naar reactie

Uit een recente rijopleiding :

BIJZONDERE PLAATSEN WAAR PARKEREN EN STILSTAAN VERBODEN IS

Op het trottoir.

- Op trottoirs of verhoogd voetpad.

- Dit zowel binnen als buiten de bebouwde kom.

Geheugensteuntje:

Je mag daar met een auto (motorfiets)

- Niet op rijden;

- Niet stilstaan;

- Niet parkeren

Link naar reactie

E9i.gif?0.6973935904830464

Ik ben het niet helemaal eens met die mening :

De wetteksten luiden nu :

23.3. Fietsen en tweewielige bromfietsen moeten buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken, behalve op plaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°.f.

23.4. Motorfietsen mogen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.

De termen " ...opstellen buiten de rijbaan en de parkeerzones ..." omvatten geen enkele beperking en houden dus op zich geen verbod in om op het voetpad of op een plein te gaan parkeren, voor zover " .. het verkeer van de andere weggebruikers .. "(dus incluis voetgangers) niet gehinderd of onveilig gemaakt wordt.

Maar, artikel 24 zegt nog altijd :

"Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering

... "

Aangezien de teksten gelijkluidend zijn en je een fiets of brommer wél op het voetpad mag wegzetten, meen ik dat zulks ook voor een motor geldt, anders zou men een andere bepaling hebben moeten uitvaardigen. Rekening houdend met de 1,5 meter regel geldend voor parkeren op een gelijkgrondse berm buiten de bebouwde kom kan je mijns inziens dus je motorfiets zeker overal rustig wegzetten mits er een doorgang van minstens 1,5 meter overblijft. Als het smaller wordt dan staan we voor een zuivere feiteninterpretatie van wat "hinderen en onveilig maken" kan betekenen. Met een beetje gezond verstand lijkt me dat wel oplosbaar.

De facto stel ik vast dat de Brusselse politie géén opmerkingen maakt als je een Vespa ergens op een voldoende breed voetpad achterlaat en zelfs (bvb, bij het Paleis van Justitie, staan er dagelijks motoren en scooters op een smal voetpad, soms zelfs dwars erover) wanneer die klink in de weg van de voetgangers gezet worden. Politie loopt daar méér dan genoeg rond en niemand maakt enige opmerking (Terwijl er ruimte zat is op de voorziene parkeerplaatsen om tweewielers weg te zetten in de hoeken waar toch geen auto's kunnen staan.)

N.B.: Voor wie dwars of schuin in een parkeerstrook wil gaan staan tussen twee auto's in : niet vergeten : dat art. 25 zegt :

"Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;"

En ik zou aan de automobilisten altijd maar een beetje méér dan een meter laten, anders riskeren ze toch tegen je Vespa aan te gaan.

Link naar reactie

eens te meer een goed en vruchtbaar debat.

conclusie: De wet is de wet, maar het zijn de wetsdienaars met hun beperkingen, die de wet op dat moment toepassen met positieve of negatieve gevolgen.

Daar dienen wij dan toch altijd maar rekening mee te houden.

Link naar reactie
En hoe zit dat dan met parkeerbonnetjes? Leggen onder de voorruit? :-)

Neen. Je neemt dat bonnetje gewoon mee (in portefeuille ofzo) en mocht je een boete krijgen dan kan je dit achteraf voorleggen. Of direct naar politiebureau gaan met je bonnetje als bewijsstuk. Die boete zal je dan niet moeten betalen.

Link naar reactie
En hoe zit dat dan met parkeerbonnetjes? Leggen onder de voorruit? :-)

Neen. Je neemt dat bonnetje gewoon mee (in portefeuille ofzo) en mocht je een boete krijgen dan kan je dit achteraf voorleggen. Of direct naar politiebureau gaan met je bonnetje als bewijsstuk. Die boete zal je dan niet moeten betalen.

In steden waar privéfirmas het parkeren controleren (zoals bijvoorbeeld Gent) haalt dit niets uit ... geen ticket op het voertuig is een boete ... en gaan klagen kan zelfs niet want ze hebben geen bureau of klantendienst, enkel per mail/brief bereikbaar ...

Link naar reactie
En hoe zit dat dan met parkeerbonnetjes? Leggen onder de voorruit? :-)

Neen. Je neemt dat bonnetje gewoon mee (in portefeuille ofzo) en mocht je een boete krijgen dan kan je dit achteraf voorleggen. Of direct naar politiebureau gaan met je bonnetje als bewijsstuk. Die boete zal je dan niet moeten betalen.

In steden waar privéfirmas het parkeren controleren (zoals bijvoorbeeld Gent) haalt dit niets uit ... geen ticket op het voertuig is een boete ... en gaan klagen kan zelfs niet want ze hebben geen bureau of klantendienst, enkel per mail/brief bereikbaar ...

Moet ge mij eens uitleggen hoe je zo'n ticket aan je vespa hangt. Al doe je dit met tape dan gaat de eerste plezanterik dat er toch afhalen zeker. Ben er zeker van als je dan toch een boete krijgt van zo'n privéfirma en je maakt daar een zaak van (via advocaat en rechtzaak) dat elke rechter u wel gelijk zal geven. Maar tja wat gaat dat weer kosten hé...

Link naar reactie

Ik heb de situatie al voorgehad in Antwerpen. Die firma is perfect telefonisch bereikbaar, je bonnetje faxen naar het nr dat je krijgt aan de telefoon en een maand of zo later krijg je melding dat je niet moet betalen. Tenminste, als je bonnetje correct is. In mijn geval was het zelfs zo dat ik een bonnetje uit de wagen van Ann heb opgestuurd, ik stond 3 wagens verder zonder bonnetje en had een boete gekregen. Ik weet het, tis allemaal nie eerlijk, maar hey, we proberen gewoon boven te blijven, hé! :-D

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Ik heb da in Lier ook al gedaan ze. Zelfs met de auto. Niet betaald, stond er ook maar 15 min. Algoed dat een collega vlakbij stond, met een bonnetje van de zelfde parkeermeter. Heb dan enkele telefoontjes gepleegd naar de firma, en vermeld dat men bonnetje onder de zetel was gevallen, met de deur dicht te slagen. Heb bonnetje ook gefaxed en niets moeten betalen. Er werd mij wel meegedeeld dat dit voorval genoteerd stond, en dat bij herhaling ik de boete zowieso moest betalen.

Link naar reactie
;... je maakt daar een zaak van (via advocaat en rechtzaak) dat elke rechter u wel gelijk zal geven. Maar tja wat gaat dat weer kosten hé...

Als iemand dat voorheeft en eens naar de rechtbank wil stappen, altijd eerst een mailen naar de Koala hé! Als 't niet te ver is en goe weer kan ik da misschien voor ne koele Grimbergen oplossen ...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...