ka Geplaatst: 10 juli 2007 Delen Geplaatst: 10 juli 2007 hallo vespagisten Hoe moet ik mijn kersverse vespa gts 125 roderen? De ene zegt geen lange stukken maar korte heuvelachtige gebieden opzoeken. De andere zeggen geleidelijk opvoeren t.e.m. 300km niet meer dan 60-70 en dan vanaf 300km 70-80 enz...ofwel van in het begin vulle charge. Wie geeft er mij den fantastische raad? alvast bedankt gr ka Link naar reactie
nero Geplaatst: 10 juli 2007 Delen Geplaatst: 10 juli 2007 Als je bij "zoeken" het woord "roderen" invult krijg je 2 bladzijden met topics over hoe je best een vespa rodeert. Indien je dan nog twijfels hebt kan je nog hier terecht. Groetjes, nero. Link naar reactie
jonaax Geplaatst: 11 juli 2007 Delen Geplaatst: 11 juli 2007 beste ka, ik heb ook zo'n fantastisch gts'ke gekocht. even het boekske vertalen naar jou taal: -tijdens de eerste 1000 km mag men niet harder rijden dan 80% van de toegelaten maximumsnelheid:bijst de èèste duust kilomèters meugje nioe te zot doen. -vermijdt om de gashendel volledig te openen:niet te ard an ze hoorre trekn. -vermijdt constante snelheid aanhouden:nie olsan de zelste rapte rien. -na duizend kilometer mag men de snelheid geleidelijk opvoeren tot men de maximumsnelheid bereikt heeft:achter duust kilomèters meug je pianogewies de rapte u bitje ipvoern toedaje tent zit. groeten nonkel djon Link naar reactie
Marnix_Vespito Geplaatst: 11 juli 2007 Delen Geplaatst: 11 juli 2007 800 km Belasten en ontlasten = gas geven en dan gas lossen, dan weer gas geven en dan weer gas lossen ... . En niet meer dan 2/3 de gas geven. Greetz Link naar reactie
Teckel1962 Geplaatst: 15 juli 2007 Delen Geplaatst: 15 juli 2007 Hoi, ik heb ook een nieuwe gts125 sinds een maand. Ondertussen staan er zo'n 500 km op de teller. Eigenlijk hou ik géén rekening met rodage. De eerste 100 km heb ik me echt koest gehouden...verder gebruik ik hem zoals ik hem wil gebruiken: zéér gevarieerd parcours en regelmatig rij ik zo'n 80 km/uur. Af en toe piek ik eens tot 100 km/ uur. Tot nu toe loopt alles goed! PS: Ik heb ondertussen zo'n 10 wagens gehad en een paar motors die ik met dezelfde techniek (géén!) heb ingereden en dat steeds tot teverdenheid. Veel succes ermee! Link naar reactie
bolderik Geplaatst: 16 juli 2007 Delen Geplaatst: 16 juli 2007 Teckel 1962, ik heb medelijden met allen die van jou een auto of motor hebben gekocht. Slecht ingereden auto's of motoren verbruiken meer olie dan wanneer ze normaal worden ingereden. Bovendien slijt de cilinder/zuiger sneller dan normaal is. Misschien moet je jezelf eens verdiepen in het hoe en waarom van inrijden. Een fabrikant schrijft zijn regels voor het inrijden niet voor de lol voor ! Groeten, Paul. Link naar reactie
René Geplaatst: 18 juli 2007 Delen Geplaatst: 18 juli 2007 Aan jufrouw Teckel Wilt ge beweren dat roderen voor de domme mensen zou zijn? Als gij u tijdens de eerste 100 km koest houdt en tot 500 regelmatig 80 doet maar wel eens naar 100 piekt, stel ik vast dat gij wel rekening houdt met rodage en ook tot de domme soort behoort. Ik rodeer zoals het boekje voorschtijft en tot grote tevredenheid. René Link naar reactie
josse Geplaatst: 7 september 2007 Delen Geplaatst: 7 september 2007 en wat denken jullie van deze techniek ? http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm (linkje van Koala2) Link naar reactie
#69 Geplaatst: 7 september 2007 Delen Geplaatst: 7 september 2007 Kan misschien werken voor gts'en e.d. maar ik zou het toch niet toepassen op tweetaktmotoren... Link naar reactie
Nino Geplaatst: 7 september 2007 Delen Geplaatst: 7 september 2007 Kan misschien werken voor gts'en e.d. maar ik zou het toch niet toepassen op tweetaktmotoren... Op zich ben ik het met je eens maar het zou ook moeten werken met nieuwe tweetaktmotoren. "Nowadays, the piston ring seal is really what the break in process is all about. Contrary to popular belief, piston rings don't seal the combustion pressure by spring tension. Ring tension is necessary only to "scrape" the oil to prevent it from entering the combustion chamber. If you think about it, the ring exerts maybe 5-10 lbs of spring tension against the cylinder wall ... How can such a small amount of spring tension seal against thousands of PSI (Pounds Per Square Inch) of combustion pressure ?? Of course it can't." Dit verhaal klinkt toch erg logisch. Voorwaarde is wel dat de cilinders goed moeten zijn gehoond. Iets wat volgens dit verhaal vroeger niet nauwkeurig genoeg gebeurde. Link naar reactie
stanman Geplaatst: 8 september 2007 Delen Geplaatst: 8 september 2007 vergeet het maar, 2 takt niet juist roderen is een gegarandeerde vastloper Link naar reactie
josse Geplaatst: 8 september 2007 Delen Geplaatst: 8 september 2007 vergeet het maar, 2 takt niet juist roderen is een gegarandeerde vastloper Ik heb eerder het gevoel dat de meeste Vespa-2T vastlopen omwille van slechte afstelling van de carbu of het niet goed laten opwarmen alvorens in volle toeren te gaan. Ik heb eigenlijk nog nooit een standaard PX weten vastlopen, zonder dat eraan geknoeid/getuned/expansiepijpen etc was. Voor alle warm/vastlopers die ik heb gezien, was er meestal een logische verklaring. Heb zelfs eens een PX200 meegemaakt die vele kms gereden heeft op gewone benzine. Dat tandwieltje van de mengsmering was kapot, maar KristofLimited had de gewoonte steeds een scheutje grafiet bij zijn naft te kappen. Die is daar van Antwerpen mee naar Amiens gereden. Kreeg wel af en toe een warmloper, maar geen vastloper. Die Vespa is vrij lang zo blijven rijden. Op een gegeven moment was het naturlijk gedaan, pas toen kregen we door wat er aan de hand was. Om maar te tonen dat een standaard-opstelling zo oerdegelijk is, dat je misschien niet snel gaat, maar wel betrouwbaar. Maar ik moet zeggen dat ik tot op heden ook al mijn scooters rustig heb ingereden. Maar het is nooit verkeerd om eens een andere kijk op het verhaal te bestuderen. Link naar reactie
Nino Geplaatst: 8 september 2007 Delen Geplaatst: 8 september 2007 Feit is natuurlijk dat hele volksstammen altijd te horen hebben gekregen dat er rustig ingereden moet worden. Mede door het minder nauwkeurige hoonwerk van vroeger. Hierdoor zijn er natuurlijk veel tegenstanders van het snelle inrijden omdat men namelijk niet anders gewend is. Zelf ben ik met gietijzeren cilinders van mening dat je 1500km moet inrijden. Maar dit is wel gebasseerd op de aloude opvatting. De nieuwere, aluminium kits met nicasil, zoals een malossi, pinasco, mugello, imola, die hoef je namelijk ook niet in te rijden. Motor op temperatuur en dan volgas ermee. Mijn pinasco 213 heeft dezelfde behandeling gekregen en is nog steeds perfect. Na een kleine 20.000km is de cilinder wand als nieuw en heeft de zuiger enkele kleine lekkage sporen. Wel was de kop van de cilinder met aanslag bedekt. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.