Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Waarden van aantrekmoment


Tomzzz

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

weet er iemand welke waarden in Nm ik moet gebruiken om de Vespa terug op te bouwen? ik weet dat bij mijn Kever quasi elke bout met een bepaalde kracht vastgezet moet worden. ik spreek hier dan over motor en assen enzo.

ik denk voor de Vespa vooral aan de cilinderkop, de bouten om de motor samen te houden, de vooras, de grote moer van het achterwiel, enz... het is hier toch belangrijk dat ze allemaal even vast zitten?

moeten ze ook trapgewijs aangespannen worden? eerst bv op 10mm, en nadien op 20mm en zo verder?

Alvast bedankt!

Grnt

Tom

Link naar reactie

Als je met een momentsleutel werkt lijkt het me niet handig dat je "de meeste bouten"

met 0.6kgf vast zet. Dan kun je net zo goed geen momentsleutel gebruiken. Een dikke bout draai je vaster aan dan een dunne bout. Aangezien aan een vespa niet alle bouten hetzelfde zijn gaat deze vlieger dus niet op. Het lijkt mij verstandig dat je eerst een boek of documentatie zoekt over de gewenste aandraaimomenten aan het vespablok.

Er is gigantisch veel documentatie te vinden op internet over van alles en nog wat over de vespa. Wellicht ook wel iets over aandraaimomenten. Ik zou alleen niet weten waar (klinkt inderdaad goedkoop). Ik zou je toch adviseren om je zoektocht te beginnen. Tenzij er zich op dit forum een doorgewinterde vespaprofessor meldt met jouw gewenste getallen. Geef ook eens je type vespa op, dat scheelt weer al iets.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

allez, omdat de Haynes Manual hier voor mijn neus ligt :

algemeen :

10 mm : +- 3.0-4.0 kgf m

11 mm : +- 4.0-5.0 kgf m

cylinder 200cc : 1.7-2.2 kgf

125cc: 1.3-1.8 kfg m

vliegwiel : 6.0-6.5 kfg m

koppeling (kroonmoer) : 4.0-4.5 kfg m

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...