Tomzzz Geplaatst: 3 juni 2007 Delen Geplaatst: 3 juni 2007 Hallo iedereen, weet er iemand welke waarden in Nm ik moet gebruiken om de Vespa terug op te bouwen? ik weet dat bij mijn Kever quasi elke bout met een bepaalde kracht vastgezet moet worden. ik spreek hier dan over motor en assen enzo. ik denk voor de Vespa vooral aan de cilinderkop, de bouten om de motor samen te houden, de vooras, de grote moer van het achterwiel, enz... het is hier toch belangrijk dat ze allemaal even vast zitten? moeten ze ook trapgewijs aangespannen worden? eerst bv op 10mm, en nadien op 20mm en zo verder? Alvast bedankt! Grnt Tom Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 3 juni 2007 Delen Geplaatst: 3 juni 2007 ik heb 8 scooters en nog NOOIT een momentsleutel gebruikt Link naar reactie
Gast apj Geplaatst: 3 juni 2007 Delen Geplaatst: 3 juni 2007 als je er ene hebt kan het zeker geen kwaad deze te gebruiken hé, meeste bouten mag je tot 0.6kgf aanspannen mvg Pieter-Jan Link naar reactie
bolderik Geplaatst: 4 juni 2007 Delen Geplaatst: 4 juni 2007 Als je met een momentsleutel werkt lijkt het me niet handig dat je "de meeste bouten" met 0.6kgf vast zet. Dan kun je net zo goed geen momentsleutel gebruiken. Een dikke bout draai je vaster aan dan een dunne bout. Aangezien aan een vespa niet alle bouten hetzelfde zijn gaat deze vlieger dus niet op. Het lijkt mij verstandig dat je eerst een boek of documentatie zoekt over de gewenste aandraaimomenten aan het vespablok. Er is gigantisch veel documentatie te vinden op internet over van alles en nog wat over de vespa. Wellicht ook wel iets over aandraaimomenten. Ik zou alleen niet weten waar (klinkt inderdaad goedkoop). Ik zou je toch adviseren om je zoektocht te beginnen. Tenzij er zich op dit forum een doorgewinterde vespaprofessor meldt met jouw gewenste getallen. Geef ook eens je type vespa op, dat scheelt weer al iets. Groeten, Paul. Link naar reactie
The Sarge Geplaatst: 4 juni 2007 Delen Geplaatst: 4 juni 2007 Gewoon aandraaien tot een kwart toer voor de bout breekt Link naar reactie
josse Geplaatst: 4 juni 2007 Delen Geplaatst: 4 juni 2007 allez, omdat de Haynes Manual hier voor mijn neus ligt : algemeen : 10 mm : +- 3.0-4.0 kgf m 11 mm : +- 4.0-5.0 kgf m cylinder 200cc : 1.7-2.2 kgf 125cc: 1.3-1.8 kfg m vliegwiel : 6.0-6.5 kfg m koppeling (kroonmoer) : 4.0-4.5 kfg m Link naar reactie
Tomzzz Geplaatst: 5 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2007 bedankt he! nu kan ik al verder. grtn Tom Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.