Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PX200 Sputtert tegen in hoge toeren


duciel

Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

Voor zover mogelijk doe ik het onderhoud aan mijn vespa steeds zelf. En tot nu toe is dat ook vrij goed gelukt. Maar feit blijft dat ik hoegenaamd geen motor-technische achtergrond heb, en dat ik dus vaak de ervaring mis om een oplossing te vinden voor mijn problemen.

Misschien eerst een beetje achtergrond:

Mijn wesp is een PX200 van '83. Een goeie 6 weken geleden heb ik een nieuwe uitlaat gestoken (sito plus), een nieuwe benzinedarm, nieuwe banden, nieuwe kabels, en mijn carburator en sproeier kregen een grondige kuisbeurt. Nadien reed mijn wesp gedurende enkele weken voortreffelijk (max snelheid makkelijk 105-110km/u).

Tot, mijn probleem dus:

Wanneer ik nu in hoge toere ga begint mijn motor tegen te sputteren. Concreet kan ik in 4de vitesse niet meer over 80km/u. Het "tegensputteren" is moeilijk te omschrijven, maar het lijkt iets resonant in het ritme van de motor. Bovendien heb ik ook minder "aanpak" in lage toeren. Ik moet eerst genoeg gas geven voor de motor kracht krijgt. Al ben ik niet helemaal zeker of deze twee iets met elkaar te maken hebben. Maar er is hoedanook wel iets mis :-)

Alle tips zijn welkom.

Ik ben u alvast weer eens dankbaar.

Als ik iets voor jullie kan terugdoen, dan zeg je het maar :-)

Link naar reactie

als het zich enkel voordoet bij 'volgas' dan is het je mainjet die vertopt zit. Die begint pas te werken vanaf 3/4 gas. Dus alles eronder is geen probleem,die sproeiers zijn niet geblokkeerd. Grooteste sproeier dus wel...

Link naar reactie

Van kwaad naar erger.

Deze morgen trof ik mijn vespa aan met een grote olie/nafte plek eronder. De hele motorblok was nat, er stond nafte in de carburateur, de bougie nat en pikkezwart. Ik weet eerlijk gezegd alweer niet wat er gebeurt is. Ik krijg de motor niet meer gestart, en er zit naar mijn gevoel erg veel compressie op de kickstarter.

L1000173.jpg

L1000178.jpg

L1000188.jpg

L1000192.jpg

Carburateur sluit goed af, sproeiers zijn niet verstop, vlotter kan ik niks fout aan zien, benzinedarm lijkt goed aangesloten. De kickstarter gaat heel soepel als de bougie er niet op zit, als hij er wel op zit geeft hij erg veel tegendruk.

Ik zal morgen proberen een nieuwe bougie te steken.

Maar misschien is het tijd om professionele hulp te zoeken...

Link naar reactie

man man man wat ga ik hier nog allemaal horen

bougie moet beetje los zitten?

platines kapot???? bij een px200 van 83?

beste duciel,

het feit dat er een plas onder je scooter lag is niet zo'n probleem. waarschijnlijk is bij het terug in elkaar steken van de carbu de vlotter een beetje scheef komen te zitten waardoor je vlotternaald niet goed afsluit en dus de benzine blijft lopen. Bijgevolg is je motor verzopen door het teveel aan benzine en start hij daarom niet.

De kleur en natheid van de bougie hebben ook daarmee te maken.

Probeer eens met een nieuwe bougiekop en/of kabel

PS: heb je de koelkap over je cilinder gedemonteerd of staat daar nooit een op

Link naar reactie

Neen, die kap staat er normaal wel op uiteraard, maar die had ik er hier even afgehaald om te zien of er nog sporen van olie/benzine onder zaten of niet.

Verzopen... mja zou kunnen, maar normaal als de motor verzopen is krijg hem na een tijdje wel weer aan de praat. Vandaag dus niet. Maar goed, ik geef niet op ;-)

Link naar reactie

Ja, benzine-probleem zat hem dus in een niet goed afsluiten van het deksel van de vlotterkamer. Bovendien lijkt de vlotter zelf niet 100% goed de benzine af te sluiten. Ik zie de gasschuif heel langzaam nat worden.

Nu, daarmee is mijn oorspronkelijk probleem nog niet opgelost. Dus:

- Motor start goed, en draait zonder problemen in ralantie

- Als ik gas geef dan trekt de motor moeilijk op, ik ga heel erg in schokken vooruit. Dit kan ik wel oplossen door mijn choque uit te trekken, en dan trekt hij wel op.

- En dan in hoge toeren heeft hij het weer moeilijk.

Aangezien ik met choque op wel normaal kan optrekken vermoed ik toch dat het probleem in de carburator moet zitten. Maar mijn sproeiers zijn uitgeblazen en zien er proper uit, ook verder is er geen vuil aanwezig in de carburator. Moet ik op bepaalde zaken letten bij het terugsteken van de sproeiers?

Zijn er nog andere tips...?

Link naar reactie

welke kleur heeft je bougie?

zijn er ooit andere sproeiers in gezet?

Krijg je een goede vonk, of lijkt het eerder zwakjes?

Ik veronderstel dat je teveel mengsel krijgt, of dat je mengsel niet goed verbrand word.

Heb je de uitlaat al nagekeken of die niet aan het dicht slippen is?

Staat je luchtregelschroef op ong 1.5 toeren los?

btw als je je vespa uit zet is het verstandig om altijd de benzinekraan dicht te draaien.

Link naar reactie

Hey Stanman,

Sproeiers zijn altijd dezelfde gebleven.

Bougie is zoals je ziet op bovenstaande foto goed zwart. Hij geeft wel een goede vonk.

Mengsel kan misschien een probleem zijn, alhoewel daar ook nooit iets aan verandert is. De rook die uit de uitlaat komt stinkt wel ferm.

Verstopte uitlaat zou me vreemd lijken, aangezien die nog maar 2maand oud is.

Naftekraanjte doe ik sinds kort inderdaad altijd dicht.

Link naar reactie
ik ga iets voorstellen wat mischien nogal drastish lijkt, maar mischien een goede zaak.

Motor er onderuit halen en de packingen en dichtingen vervangen.

controleer eerst je luchtschroef eens

groetjes

Zou ik inderdaad ook willen doen. Mijn probleem is dat ik nog nooit een motorblok vanbinnen heb gezien, en dat ik me afvraag of het veel nut heeft om hieraan te beginnen zonder ervaring? Voor alles moet een eerste keer zijn, maar ik wil ook niet te impulsief tewerk gaan.

Link naar reactie

Ok, dus, mijn motorblok is er af.

Ik zal maar eens beginnen met mijn cilinder te reinigen, die zoals je ziet behoorlijk zwart is. Verder moet ik zeker ook de bedrading van de elektriek vernieuwen.

Ik ben nog op zoek naar iemand uit het gentse die mij een vliegwieltrekker kan lenen?

L1000217.jpg

L1000222.jpg

Link naar reactie

Hi Ciel

De motor uit de scooter verwijderen om deze, voor een mogelijke fout aan de carburator of oliepomp, te openen vind ik nogal een vlugge beslissing.

Ik merk benzine? of olie? in het bakje van de carburator.

Aan de foto van de cilinderkop zie ik dat de moeren van de kop niet goed aangehaald werden.

De druppel olie onderaan de motor doet mij vermoeden dat de moeren van het carter ook niet op de juiste spanning afgesteld werden.

Als je regelmatig sleutelt is een momentmeter geen overbodige luxe en kan je veel onnodige kosten besparen.

Doe een motor pas open als je voor 100% zeker bent dat de fout in het blok zit

René.

Link naar reactie

Ja, ik weet het, maar ik haal mijn motorblok er niet alleen af om mijn huidig op te lossen. Ook om toekomstig te voorkomen. De bedrading vanachter op de motor valt volledig uit elkaar, en mijn cilinderkop moest toch wel es gekuist worden. Of vind jij dit in dit geval niet echt nodig..?

Nu eigenaardig genoeg kreeg ik mijn cilinderkop er niet af toen mijn motorblok gemonteerd was... Ik kwam 1cm ruimte te kort.

De bouten op de cilinderkop waren inderdaad niet heel erg aangespannen. Ik heb gelezen dat ik ze moet aanspannen op 1.7-2.2 kgf m? Waarschijnlijk zijn ze met de jaren vanzelf losser gekomen, want zelf ben ik er nooit eerder aangekomen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...