Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Parelstralen


Geert_

Aanbevolen berichten

Ik heb wat informatie ingewonnen m.b.t. parelstralen.

Er blijken wel wat problemen te zijn :

1. Parelstralen gebeurt in "bakken" waar een carosserie van een vespa niet ingaat (de stukken die men wenst te parelstralen mogen niet groter zijn max 1 meter op 70 cm).

2. Bij het parelstralen zouden oude verfresten NIET (volledig) worden verwijderd.

Heeft iemand reeds ervaring opgedaan met parelstralen en weet iemand waar een carrosserie kan geparelstraald worden ?

Grts, Geert.

Link naar reactie

In uw plaats zou ik hem laten stralen door vakmensen die gewoon zijn van vespa's te stralen. Het is idd zo dat je minder "metaal" verwijdert met parelstralen, maar iemand die met zorg je vespa straalt zal alleen stralen waar het echt nodig is en de rest slechts lichtjes overlopen. Dat er nog verfresten achterblijven is normaal geen probleem zolang die er goed ophangen en er geen roest onder zit. Parelstralen gaat je meer kosten en het resultaat zal (volgens mij) niet verschillen. Nadien moet je wel zo snel mogelijk een anti-roestlaag aanbrengen zodat je koetswerk niet opnieuw de kans krijgt opnieuw te roesten. Dit alles is wel mijn mening, waarschijnlijk ga je hier ook nog de mening van anderen horen. Aan jou om te beslissen wat je wil.

ps: heb je je vespa al kunnen ontmantelen? Groetjes, nero

Link naar reactie

Als ik hem laat parelstralen is het de bedoeling de carrosserie zoveel mogelijk te "sparen". Ik had goede hoop hem in handen van Nico te kunnen geven, maar die heeft veel te veel werk.

Dus moet ik zoeken naar alternatieven. Iemand tips voor een goed adres?

Geert.

Link naar reactie

Ik heb mijn vespa hier in Geraardsbergen laten stralen bij Jan Lion en onmiddelijk laten metaliseren.Het stralen is zeer goed gedaan maar is in een groter kabine met metalen bolletjes.Wellis waar kleintjes.De manier waarop op het onderdeel word gestraald kan de straler zelf bepalen.Moet zeggen dat mijn carrosserie er uit kwam zoals ze was voor het stralen, in slechte staat dus.Niet door het stralen hoor maar door het enorme roest.

Prijs voor een volledige vespa 125 euro.Stralen en metaliseren.

Link naar reactie

Aan de kenners : is het ok te metalliseren en daarna onmiddellijk een epoxylaag aan te brengen ? Of moet na het metalliseren eerst alles glad geschuurd ?

@ iso geerto : bedoel je dat de carosserie er even roest uit kwam als er erin ging ? Dan heeft het parelstralen moeite voor niets geweest !?

Link naar reactie

Na het stralen heeft het metaaloppervlak de juiste eigenschappen, dit zijn: de juiste oppervlakruwheid en een zuiver oppervlak om de beste kathodische bescherming te kunnen bieden.

Het metallisatieproces kan op twee manieren gebeuren nl.:

1. Door middel van een vlam wordt de op draad getrokken zink-aluminium gesmolten en met perslucht op het oppervlak verspoten. De in de lucht vloeibare deeltjes stollen onmiddellijk als ze op het ruwe oppervlak terechtkomen. Hoe langer op eenzelfde oppervlak wordt gespoten hoe dikker de laagdikte en dit bepaalt de levensduur van het object.

2. Door middel van een elektrische spanning wordt een vlamboog gecreëerd wanneer twee draden elkaar raken. De zink-aluminiumdraad smelt in de vlamboog en wordt met perslucht verstoven op het oppervlak. Het oppervlak heeft dezelfde eigenschappen als het vlamspuitpistool.

Afhankelijk van de agressiviteit van de omgeving zorgt deze gemetalliseerde laag voor een langdurige bescherming van het ijzeroppervlak. Deze bescherming wordt bekomen door twee belangrijke eigenschappen nl. een passieve bescherming door oxidatie van de zinkdeeltjes en een actieve bescherming door de kathodische werking.

Passieve bescherming:

door oxidatie van de zinkdeeltjes ontstaan zinkzouten die onoplosbaar zijn in water. Deze laag vormt een beschermende barrière tegen invloeden van regen met sulfiden, nitraten, chloriden of zoutnevels aan kustgebieden.

Kathodische bescherming:

door het zeer negatieve elektrochemische potentieel van zink reageert de zink eerst in plaats van ijzer. In praktijk wil dit zeggen dat bij een beschadiging het blote ijzeroppervlak niet kan doorroesten zolang er zink in zijn omgeving is. Dit is de belangrijkste taak van zink en kan alleen bekomen worden als het contactoppervlak tussen ijzer- en zinklaag 100 % zuiver is.

Dit oppervlak kan nu zo blijven ofwel wordt deze afgedekt met verflagen of poederlak om zowel esthetische of nog betere anticorrosieve redenen.

Belangrijk is dat deze laag geen enkele voorbehandeling meer vraagt om verdere verflagen of poeders hierop aan te brengen. Het licht ruwe en poreuze oppervlak verankert daaropvolgende lagen vast zodat loslaten van toplagen zo goed als onmogelijk is.

Na het mettaliseren gewoon in rood-bruin zetten en dan beginnen met plamuren...

Link naar reactie

Nee, bij verzinken word alles ondergedompelt in een bad, en is alles verzinkt, bij metalliseren worden enkel de uitwendig toegankelijke plaatsen beschermt, de binnezijde van de centrale tunnel van je Vespa dus niet..

Link naar reactie

DJ Blackdisque en Speedracer, bedankt voor de informatie. Nu ik weet wat metalliseren is geloof ik dat ik ooit al eens ergens iets over deze methode heb gelezen. Ik dacht dat het toen ging om het coaten van de oppervlakte van een gezandstraalde uitlaat.

Wat mij is bijgebleven van dat verhaal en de erbij getoonde foto's was de opvallende grove oppervlaktestructuur van de opgebrachte metaallaag. Is dat gebruikelijk bij dit procede ? Het betekent dan wel veel plamuur/schuurwerk achteraf.

Paul.

Link naar reactie

Ma ja gij , Ik heb dat ook met mijne GL gedaan. het is juist goed een grove laag te hebben dan pakt u volgende laag er beter op. zie volgorde...

Laswerk

stralen

metalliseren

rood-bruin

plamuren

rood-bruin

spuitplauur

grondlaag

lak

vernis

bakken

klaar :-)

Link naar reactie

Het is allemaal nie zo moeilijk als het lijkt. Een gouden tip is "haast en spoed is zelden goed". denk goed na voor ge iets doet , zoek genoeg info op en vraag raad op het forum op bij een ervaren liefhebber dat kan u veel geld besparen ;-)

Link naar reactie
Na het mettaliseren gewoon in rood-bruin zetten en dan beginnen met plamuren...

Wat is rood-bruin?? Verf? Eerste les carrosserie: plamuren steeds op naakt metaal!

Greetz...Mike.

Link naar reactie

En waar volgt gij ergens les ?

In principe moet ge na het metalliseren niet meer in rood bruin spuiten omdat hij toch al behandeld is tegen roest. rood-bruin is een beschermingsverf met zink in Maar voor betere hechting en zekerheid doet je het toch beter. dan u plamuur en als ge u plamuur opgeschuurd hebt spuit ge de plekken die ge hebt opgeschuurd nog eens over met rood-bruin. Vervolgens spuitplamuur , droog schuren , grondlaag , nat schuren , lak , vernis , bakken.

Naakt metaal gaat heel snel roesten en dan komt u plamuur los . Vraag anders maar eens aan stanman op dit forum die is er beter van op de hoogte dan ik maar hij werkt volgens hetzelfde principe.

Link naar reactie
Na het mettaliseren gewoon in rood-bruin zetten en dan beginnen met plamuren...

Wat is rood-bruin?? Verf? Eerste les carrosserie: plamuren steeds op naakt metaal!

Greetz...Mike.

Je niet niet meer metaliseren na plamuren ( lijkt me vrij duidelijk)...

Dit gebruikt de middel van vlam... dus je zou je plamuur verbranden !

Groeten dries

Link naar reactie

Ja natuurlijk, éérst metaliseren, dan plamuren en liefst met Debrasel, is veel beter dan gewone plamuur. Tenzij ge veel tijd, goesting en geld hebt dan werkt ge met tin i.p.v. met plamuur.

Greetz...Mike.

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Eerste les carrosserie: plamuren steeds op naakt metaal!

zo heb ik dat ook geleerd op de avondschool!

plamuren op naakt metaal of op een epoxyprimer, maar zeker nooit op een 1K verf. Ik neem aan dat die rood-bruin iets is zoals Corroles? Of is het toch 2K?

Volg de lessen op het CVO in de Londenstraat in Antwerpen. Daar geven ze dat ook in dagschool. Ik ga er vanuit dat hetgeen we daar leren goede methodes zijn om te restaureren. Kbesef wel dat er meerdere goede manieren zijn.

Grtn

Tom

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...