Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Voorbeeld van top-restauratie uit curry-land


josse

Aanbevolen berichten

Steeds vaker zien we handelaren Vespa's verkopen uit verre landen. Steeds met hetzelfde verhaal : perfect gerestaureerd, echte Italiaanse onderdelen, alle papieren in orde...

Gisteren had ik de kans om zo'n perfect gerestaureerd motortje vanbinnen te bekijken.

Scootertje reed toen de koper hem kocht, ziet er mooi uit, maar is een samenraapsel van verschillende modellen. Maar dat valt onder de categorie : smaak valt niet over te twisten.

hier wat foto's met commentaar van het motortje:

foto 1 : creatief omgaan met de inlaatpoort. De draadstang die ontbreekt zat vastgeplakt.

c1.JPG

foto 2 : wat doen we als een blokje 2 spoelpoorten heeft en een cylinder 3 ? Juist, we maken er eentje bij. Alleen is deze tops-tuner een beetje tever gegaan en fitte de cylinder. Met de nodige vloeibare pakking houdt dat lang genoeg voor een potentiële koper om de tuin te leiden.

c2.JPG

foto 3 + 4 : moeilijker te zien op foto, maar de krukas is volledig versleten. Het conische stuk was bijgewerkt met vloeibaar metaal. Stator-plaat staat ook vast met verschillende soorten boutjes, vermoedelijk ook weer uitgeboord.

c3.JPG

c4.JPG

foto 5 : alle bouten van het koppelingdeksel ook weer tot op de draad versleten. Eentje zelf M8 uitgeboord. Op een andere plek hebben ze te ver uitgeboord, waardoor een stukje van de cater afbrak.

c5.JPG

foto 6 : Op deze bout zit geen stukje draad meer.

c6.JPG

foto 7 : ook electisch zijn er wat rare toestanden te zien.

c7.JPG

foto 8 : De benzinedarm is eerder een stijve buis in de juiste vorm gevouwen

c8.JPG

Spijtig dat het blokje niet helemaal open is, want ik ben benieuwd naar de staat van de lagers en tandwielen. Zover zal het niet komen, dit blokje was niet niet meer te redden en de eigenaar is genoodzaakt om een nieuw blok te zoeken.

Link naar reactie

voor mij ne loempia zonder curry... spijtig dat men zoveel mensen met deze dingen bedriegt. Het is al geen goedkoop 'speelgoed' en dan ne mens nog zo kloten... als straf zouden ze al die vespa's terug naar ginder moeten sturen met belgische papieren, zodat ze ginder moeite hebben om die terug op de baan te krijgen ;)

Link naar reactie

Ondertussen heb ik er geen compassie meer mee. Mensen die een oude Vespa kopen moeten zich maar informeren. Informeren doe je via internet en wie een beetje zoekt komt automatisch op dit forum terecht waar men netjes alle posts kan lezen over ingevoerde curry Vespa's. Maarja, ze zien een blinkende Vespa staan... en zijn meteen verkocht. Het hart spreekt, het verstand volgt later... ergens begrijpbaar, maar toch...

Link naar reactie

Met de vespa hype is het ongelooflijk.

Bij ons in de stad was ik de eerste vesparijder en iedere keer als ik stopte om een terrasje te doen had ik veel belangstelling en kwamen de mensen mij info vragen waarop ik dan zeer gewillig alle info gaf en richtlijnen / prijzen / vespaforum en toestanden. Vol lof en trots sprak ik over mijn interesante hobby.

Nu weet ik wel beter en hou ik mijne mond ;-)

Ik ben al genoeg sjarels tegengekomen die ene vespa kopen om mee te gaan met de hype en zodoende de prijzen opdrijven voor de die-hard vespisti...

Link naar reactie

Misschien moet je het maar als liefdadigheid zien, in ieder geval hebben die arme sukkels in het verre oosten in de ochtend weer een boterham op hun bord. Al zal het beleg daar wederom niet dik zijn. De echte bedriegers zijn de tussenhandelaren die er dus wel geld aan verdienen. Overigens heb ik absoluut geen medelijden met iemand die met een curry-handelaar in zee gaat. Als je iets van oldtimers weet ga je nooit over een nacht ijs. Als je te snel koopt betaal je een dure maar o zo leerzame les.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

Josse, da's hun eigen probleem. Zoals Jurgen zegt, dat ze zich eerst eens informeren en dan weten ze het meteen. Maar we hebben er hier op 't forum al verschillende gehad die tegen beter weten in dan toch maar curry verkozen. Ik vind het wel heel goed dat je die foto's met commentaar hier publiceert!!

Link naar reactie

Als er iemand zin heeft om 'ns een fantastische samenvatting te maken met foto's 'waaraan te herkennen', met links naar gekende vietnamese en indonesische ateliers,... dan zal ik dat met veel plezier posten op de homepage. Niet bedoeld om alle asia scooters af te breken, maar bedoeld om potentiële kopers te waarschuwen dat ze beter uit hun doppen kijken omdat er nogal wat ateliers zijn die 'onwaarschijnlijk' werk afleveren. Die canadese foto's spreken anders wel boekdelen ;o)

Nog wat links:

http://www.thevespawizard.com.au/the_black_vbb.htm

En bij nader inzien begin ik zelf aan een handleiding... een samenraapsel van wat al geschreven is op menig buitenlandse sites... links waar ik nog info kan vinden, mogen hier gepost worden.

Link naar reactie
Volgens mij doet hij ze toch allemaal zelf aan de foto's te zien. Hoe komt ge erbij dat hij import verkoopt ?

uit zijn eigen FAQ ;-)en kreeg de tip door via het Amsterdam-forum.

Heb wel de indruk dat deze van twee walletjes eet, zowel EU-restauraties als Curry. Extra moeilijk om uit elkaar te houden zou ik zo denken.

FAQ :

Waar komen de Vespa's en Lambretta's vandaan?

Deze Vespa’s en Lambretta’s komen uit het buitenland. (en de foto's zijn vaak met de gekende palmbomen en exotische accessoires)

Zijn deze Vespa’s en Lambretta’s in India of Indonesië gebouwd?

Definitief nee !!! dit zijn Italiaans geproduceerde scooters en zijn vroeger geëxporteerd.

Wie restaureert de scooters voor AVB Classic Scooters?

Ikzelf of een in het buitenland gevestigde restaurateur die onder mijn supervisie werkt.

Wat betekent ACMA stijl?

Dat zijn Vespa’s 150 VBB omgebouwd naar de specifieke kenmerken van een ACMA model

Link naar reactie

Hallo,

Allereerst wil ik me even voorstellen, mijn naam is Anton van Burken van Classicscooters.nl en ben een Vespa liefhebber in hart en nieren.

Zoals T5Scooterboy al schreef begeef ik mezelf onder Vespisti's en ga alleen voor 100% goed.

Ik wil Dries9260 en T5Scooterboy bedanken voor de open mening de ze over mij geven in dit forum.

(zie nog een nieuwe van 02-05-2007 van Dries9260)

Ik heb natuurlijk veel te verliezen als ik binnen de Vespa Club in Nederland met Curry-shit kom zoals hier of in andere forums is vermeld en waar bezitters zoveel verdriet over hebben.

Ik weet wat het is om je spaarcentjes zo te moeten verliezen of om er nog meer euro's tegenaan te moeten gooien om het toch beter te krijgen.

Ik restaureer zelf ( zie mijn website) en weet dus dat dit al met al zeer veel kosten met zich mee brengt als je het tenminste goed wil doen.

Ik ben als techneut overtuigd dat de Vespa's die ik uit Vietnam betrek wel degelijk gerestaureerd volgens mijn (onze Europese) normen.

Ik heb daar een vriend zitten die jaren in Duitsland gewoont heeft en weet wat Europese standaards en kwaliteit is.

hij neemt de honneurs voor mij waar en zorgt ervoor dat het gebeurt zoals ik of de klant het wil.

Ik ben de laatste die anderen een poets probeert te bakken of die niet thuis is als er problemen zijn.

Zoals ik al eerder schreef ben ik zelf ook een liefhebber en doe de import erbij naast mijn eigen restauraties.

De Vespa's die ik importeer zijn "echte Italiaanse" en geen onder licentie gebouwde.

ik hoop dat ik u wat uitleg heb gegeven van wat ik probeer te doen binnen de Vespa gemeenschap.

Groeten,

Anton van Burken

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...