Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Rijbewijs geldig in Nederland?


Batifor

Aanbevolen berichten

Ik heb eens gehoord als je naar een meeting of beurs gaat dat het wel zou mogen , maar heb dit nog nergens kunnen staven .

in de vorige topics is de wet duidelijk geformuleerd en die uitzonderingsregel staat er niet bij. Er staat wel te lezen dat je bv in Italië wel mag rijden, maar je mag niet naar daar rijden, want dan passeer je landen waar het weer niet mag.

Link naar reactie

Gebaren van kromme haas en gewoon rijden. De kans dat ze U tegen houden is enorm klein en ge gaat die froggs Uwe vakantie toch nie laten verbrodden .

Link naar reactie

Kan het in Frankrijk nu wel of niet vraag ik me af... Een kennis woont in Bourgogne en heeft zich vorig jaar een 125cc gekocht omdat ie daar met een autorijbewijs wel mocht mee rijden. En hij rijdt er ondertussen wel degelijk mee.

Wat een soepje zeg.

D.

Link naar reactie

Wij rijden volgend jaar in ieder geval over Frankrijk naar Italie. Kans dat ge uw rijbewijs moet laten zien is heel klein als ge u aan de regels houdt. En anders; inderdaad gebaren 'van krommenaas'.

Verzekering bij ongeval is zeker geen probleem, heeft niets met het rijbewijs te maken.We lopen enkel kans op een dikke boete.

Link naar reactie

Opgepast:

Als ze u in Frankrijk tegenhouden moet ge direct een boete van 250€ betalen.

Er heeft een tijd geleden nog een verhaal in Motoren&toerisme gestaan van twee belgen die nog een Belgisch rijbewijs B van voor 1989 hadden. Daarmee mag je in gans de wereld met alle motoren rijden maar het staat er niet op vermeld.

De Franse politie geloofde dit niet en ze moesten direct 250€ boete betalen.

Als je nog zo'n rijbewijs hebt wordt aangeraden om dit om te ruilen voor een Europees want dan staat het er wel op.

Nog een prettige meeting.

Link naar reactie
Wij rijden volgend jaar in ieder geval over Frankrijk naar Italie. Kans dat ge uw rijbewijs moet laten zien is heel klein als ge u aan de regels houdt. En anders; inderdaad gebaren 'van krommenaas'.

Verzekering bij ongeval is zeker geen probleem, heeft niets met het rijbewijs te maken.We lopen enkel kans op een dikke boete.

In't kort en 1OO% juist:

Italië: je mag met uw autorijbewijs met een 125cc rijden;

Frankrijk: idem, maar je moet je autorijbewijs minstens twee jaar hebben;

Zwitserland: niet toegelaten, motorijbewijs verplicht.

De Nederlandse regeling ken ik niet.

Gr.

Link naar reactie

als dit nog up to date is dan mag je in:

België, Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk, Duitsland, Noorwegen en Groot-Brittannië met je autorijbewijs en 2 jaar ervaring tem 125cc rondbollen...

nieuws archief > 16/01/2002 > Nieuws > Economie

rubrieken > nieuws-economie van januari 2002

Febiac: "Geen speciaal rijbewijs voor 125 cc"

De Belgische federatie van de autoindustrie Febiac wil niet weten van een speciaal rijbewijs voor scooters tot 125 cc. Dat is een voorstel van federaal minister voor Mobiliteit Isabelle Durant (Ecolo). Febiac sprak woensdag van een "misplaatst" initiatief.

In de huidige regeling kan iemand die een rijbewijs B heeft voor zijn auto, na twee jaar ervaring in het verkeer overschakelen op een scooter. Hij hoeft daarvoor geen examen te doen, want rijbewijs A1 voor scooters tot 125 cc is gelijkgeschakeld aan het autorijbewijs. Dat is volledig conform een beslissing van de Europese Commissie. Ook Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk, Duitsland, Noorwegen en Groot-Brittannië schakelden de twee rijbewijzen gelijk. Minister Durant wil daar nu verandering in brengen. De minister vindt dat voor elk vervoermiddel een aangepast rijbewijs vereist is. Daarom besliste de ministerraad op 7 december jongstleden om de huidige regeling af te schaffen.

Scooters zijn volgens Febiac een oplossing voor het fileprobleem. Hoe meer pendelaars er met de scooter van en naar het werk rijden, hoe minder auto's er in de file staan. Als de minister doorgaat met haar plannen en een nieuw rijbewijs invoert voor de bestuurders van scooters, wordt de drempel enkel verhoogd, stelt Febiac. De huidige bestuurders van scooters zijn bovendien niet vaker betrokken bij ongevallen dan andere motorrijders. Het aantal ongevallen met scooters daalde tussen 1990 en 2000 met 60 procent. Bij motoren was er slechts een daling met 32 procent.

Link naar reactie

tja, Jelle, als je ziet hoe het bij ons op een paar jaar weer allemaal verandert is... zal dat in die andere landen niet veel beter zijn. Het heeft dan volgens mij nog toch maart van dit jaar geduurt voor de oude regeling effectief weer terug in dienst was. En, qua rijbewijzen zijn we nog niet echt een ééngemaakt Europa, hé!

Link naar reactie
Ik heb hierover nog een gelijkaardig vraagje, mijn vriendin is een Nederlandse. Mag zij dan met een 125cc in België rijden? Heb me namelijk vorige vrijdag een nieuwe witte px125 gekocht. :D

Alleen als het een in België geregistreerde scooter betreft en het rijden niet in NL plaatsvindt. Je kunt het voor de zekerheid navragen op het gemeentehuis ;)

Link naar reactie

Vanwege hoge ouderdom heb ik een rijbewijs van 1977, enkele jaren geleden omgezet in een Europees rijbewijs. Ik ga er dus vanuit dat ik in België met alles mag rijden wat twee wielen en een motor heeft, ook al zou ik dat niet kunnen, en vermits Europees model dacht ik dan ook geldig over de landsgrenzen, maar dat zal dan wel niet zo zijn. Binnenkort ga ik naar Nederland, ik denk dat ik gewoon eens een politiekantoor zal binnenstappen en gewoon vragen hoe de regeling daar is.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...