Ga naar inhoud
Vespaforum.be

springen 4e vitesse


josse

Aanbevolen berichten

Ik heb een raar fenomeen met mijn Rally200. Er zit een oud-type-PX200 blok onder (oud kruisje).

Blokje is volledig gereviseerd, o.a. nieuw kruisje. (vitessen zelf zagen er ook nog vrij goed uit). (blok heeft nog maar 200km gedaan sinds revisie)

Het rare is dat hij enkel in 4e vitesse soms terugspringt naar 3e.

Nu ken ik het fenomeen van het vesleten kruisje wel, maar dit is toch anders. Bij kapot kruisje heb je eerder een abrupte sprong/knak in 3e, op het moment dat er veel PK's vrijkomen.

Mijn geval is anders, veel gelijdelijker. De vitessehendel voel je ook gewoon terugdraaien. Alsof hij gewoon niet goed 'pakt' in 4e.

In eerste instantie dacht ik aan het schakelbakje, heb deze al eens vervangen, maar dat is het dus niet.

Bij montage zat er wel behoorlijk wat speling op de vitesseboom, maar nog binnen tolerantie volgens Haynes-manuel.

Komt dat iemand bekend voor ?

Link naar reactie

Zit het tandwiel van de 4e versnelling niet per ongeluk verkeerd om? Of toch net iets teveel speling op de tandwielen op de achteras. Neem aan dat je al aan het spelen bent geweest met het verstellen van de schakelkabels. Of 4e versnellingstandwiel is gewoon teveel versleten (overigens nog nooit van gehoord).

Link naar reactie

"" Eerst het armpje controleren op het schakelblokje, ik bedoel het stukje met het wieltje aan dat in de inkepingen klikt op het schakelstuk. Kijk of er geen speling zit op het asje waarmee dat vast zit. Heb dit reeds enkele malen moeten vervangen bij Vespa's. Dit geeft hetzelfde effect als een versleten schakelkruis. Alleen is het minder kostelijk en minder werk om dit eerst eens te proberen. Je kan dit stukje kopen in kit = armpje, veer en asje en kost iets van een 8 euro.""

Maar ik heb reeds een ander schakelbakje erop gezet om dat te testen. Er zit overigens geen speling op.

Link naar reactie

OK, ben je zeker dat het juiste kruisje in je motor werdt geplaatst? De 1e en 4e versnelling kunnen in princiepe niet verkeerd gemonteerd worden maar wel de 2e en de 3e. Misschien is dit de oorzaak. Ik dacht dat er bij de oude schakelkruisjes een rondelle tss het kruis en de as zit. Is die soms vergeten?

Greetz...Mike.

Link naar reactie

Zit er in een Rally niet dat oude type schakelkruis, met ene bolle kant en ene holle kant? Zoja, zit dat correct? Moet er zoals 'FastPX' voorstelt zo'n dikterondel tussen het schakelkruis en de bedieningsstang? Heb je de correcte versnellingsselector aan de motor, daar bestaan ook twee verschuillende modellen in... Tandwiel omgekeerd lijkt me sterk want anders zouden de andere versnellingen ook niet goed zitten en verkeerd schakelen want het tandwiel van de 4de versnelling moet eerst over de achteras gestoken worden zodat alle andere tandwielen dan ook verkeerd zitten.

Is het een oude/originele versnellingsselector of een nieuwe? Op de selector heb je bovenaan het stuk waar je de kabels in monteert, dat word op zijn plaats gehouden door een kantelende nok die met een veer tegen de inkepingen in dat kabelaansluitstuk duwt. Ik heb ook al gemerkt dat bij versleten versnellingsselectors de gaten in de selectornok (waar een klein asje doorgeschroefd zit waarrond die nok draait) uitgesleten zijn, waardoor het schakelkruis eigenlijk net naast de ideale plaats geduwd wordt en daar gehouden word door die nok. Als je begrijpt wat ik bedoel...

Link naar reactie

Opgelet want 2e en 3e kunnen wel degelijk verkeerd gestoken worden. Ik bedoel niet omgewisseld maar in de andere richting. Heb dit bij verstrooidheid zelf al voorgehad ( :-0 ). De scooter rijdt maar maakt dan wat eigenaardig lawaai in de versnellingsbak en het schakelen verloopt dan wel vreemd.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Update :

Heb de blok adn maar weer open gegooid omdat ik begon te twijfelen of ik die dikterondel niet vergeten was. Maar dat was dus niet het geval. Heb ook nieuw schakelbakje gekocht, om ook dat uit te sluiten.

Aangezien ik nog niet 100% zeker ben waaraan het ligt, wil ik ineens de complete as vervangen door eentje met plat kruisje. (zie http://www.vespaforum.be/forum/viewtopic.php?id=90410).

@Tom : het is een vroege PX-blok (oliepomp), maar wel nog met oud, hol kruisje. Kruisje zat goed.

Link naar reactie

Even een update :

blokje terug open en diagnose is als volgt : (oude versnellingsbak)

- de speling op de tandwielen was 0.40mm (moet tss 0.15 en 0.40 zijn volgens Haynes manuel) en heb nieuwe diktering gestoken, zodat de speling 0.15mm werd.

- rondelletje zat er wel tussen.

- het paddestoeltje op de stang stond een heel klein beetje krom : vervangen door nieuw (Piaggio).

- Voor alle zekerheid een compleet nieuw schakelbakje geplaatst (LML omdat ze dat op voorraad hadden.

heel waarschijnlijk was het een combinatie van teveel speling op alle onderdelen samen. In ieder geval laat het een les zijn voor de toekomst, en meet die speling op de as na.

Alles werkt nu perfect.

Iedereen bedankt voor de tips.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...