Ga naar inhoud
Vespaforum.be

ok, Vespa gekocht, dat was het gemakkelijke deel :)


Dodi

Aanbevolen berichten

We hebben dus een Vespaatje gekocht. Een pk50xl, mooi om zien, en volledig gereviseerd, nieuwe bougie etc etc. Tijdens de proefrit deed ie het ook erg goed.

Nu hebben we het machientje bij ons staan (na een transport op trailer van 60km), maar starten, ho maar... Af en toe wel, maar de volgende keer mag je kicken wat je wil, hij slaat niet aan. In gang lopen geprobeerd, maar ook niet je dat. Soms wel, soms niet. De gashendel mag je opendraaien, je voelt geen trekkracht opkomen.

Hebben we hem verzopen (korte ritjes op parking)? Al es paar keer gekickt met benzinetoevoer toe, hielp niet echt.

Kortom, vrij random gedrag. Kan ECHT wel aan ons liggen, we hebben geen ervaring met Vespa's (laat staan met motors in het algemeen), maar toch... ergens voel ik dat er iets niet ok zit. En als ie loopt, loopt ie wel erg goed (met ons beiden er op geen probleem om testritjes te maken :) ).

Nu, lieve mensen, ik heb in dit forum gezocht naar alles dat in me opkwam qua zoekwoorden, en meestal vind je wel antwoorden in de stijl van "carburator even uitblazen, benzineleiding uitblazen, etc". Met alle respect, maar wij hebben geen FLAUW idee waar die dingen zitten, er uitzien of wat dan ook (k weet wel wat een carburator is, en waarvoor ie dient, maar daar houdt het echt ook op).

k Geef toe, je moet wel iets van mechaniek kennen als je een oldie wil aan de praat houden, maar je moet wel ergens beginnen natuurlijk. Lid worden van de Gentse Vespa club zit er dik in, maar ondertussen moet je ook nog op die bijeenkomst geraken ;).

Dat mooi handboek over de 50xl op internet is tof, maar dat gaat er van uit dat je weet waar alle componenten zitten. Is er ergens een handboek voor dummies op het net?

Help? (fijn stemmetje in duo van mijn vriendin en ikzelf)

even bij vermelden dat we op reservetank probeerden vandaag... geen f*g winkel open om aan 2takt te geraken natuurlijk op paasmaandag :)

Dodi

Link naar reactie

probeer morgen eerst eens met een volle benzinetank en laat eens weten wat dat zegt.

Bij vervoer per remork kan het starten nadien moeilijkergaan omdat de vlotter dan heeft liggen schudden en je motortje als het ware verzopen is. heb je proberen te starten met de choke open of dicht?

Link naar reactie

Geprobeerd met choke open ook, maar kan niet zeggen of het echt beter of slechter gaat daarmee. Die choke blijft ook precies niet vanzelf open staan. Je trekt er aan, en los je gaat ie weer naar binnen schuiven. Is dat normaal?

ga in elk geval morgen zeker mengen en bijtanken natuurlijk.

D.

Link naar reactie

ALs ik uw relaas zo lees, kan ik alleen maar conlcuderen dat je best je Vespa met die 2 linkerhanden van je naar een shop brengt die hem echt reviseert.

Verkopers noemen een scooter met verse olie en nieuwe bougie GEREVISEERD !

Starten na een rit op de trailer kan de eerste keer moeilijk gaan. In gang lopen werkt dan het beste. Maar eens gereden, zou die normaal goed moeten starten.

Link naar reactie

Hmmmm... 2 linkerhanden alleen tijdelijk tot ik iets nieuw onder de knie heb hoor ;) Gaat niet van dag op dag he.

k Heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat die Vespa echt wel volledig in orde gezet is geweest. Maar goed, zoals een andere poster zei, eerst nu es tanken en dan nog es proberen. Ik heb ondertussen een owners manual gevonden van een oudere 50, die geeft wel wat ideeen waar alles zit, met goede tekeningen en instructies erbij. Jammer genoeg geen gevonden van een pk50 zelf. Maar hoe zit het met die choke vraag ik me af: moet die niet "uit" blijven zitten tot je hem zelf weer induwt...

d.

Link naar reactie
eerst nu es tanken en dan nog es proberen.

choke vraag ik me af: moet die niet "uit" blijven zitten tot je hem zelf weer induwt...

d.

Als je je zadel optilt, dan zie je waar dat choke-hendeltje zit. Draai die bout/moer een beetje vaster en de choke hendel zal niet meer vanzelf terugschieten.

Choke heb je enkel nodig om te starten, eens gestart en enkele malen gas gegeven, dan mag die er gewoon weer in

Tanken : 2% 2taktolie toevoegen, 95/98 maakt ni uit. (zat er geen maatbekertje bij ?)

Als de Vespa enkel rijdt met de choke uit, maar eens erin valt hij stil of houdt hij in, dan is heel waarschijnlijk de hoofdsproeier vuil/verstropt.

Link naar reactie

Maatbekertjes zat hier (paar jaar geleden overgeschakelt van natte naar digitale fotografie) ;). Merci voor de tip van de choke. Ga ik vanmiddag zeker naar kijken. Het is dus niet zo dat ie niet rijdt met choke in. t Was maar een vraag over het gedrag van de choke knop. De motor zelf valt niet stil, ook niet als ie in ralenti draait. Hij draait erg gelijkmatig en reageert zoals ik (met beperkte kennisachtergrond) zou verwachten.

Alleen opstarten geeft wat problemen.

Link naar reactie

Jep, ik krijg hem gestart. Ik ga es naar die bougie kijken.

Door afleiding van een aantal sites met informatie, is dit het pad naar de bougie? :

- open zijbil

- verwijder dikke kabel van de behuizing

- onder kabel komt de bougie te voorschijn, los te schroeven

Om hem te testen (maar aub corrigeer me indien nodig) zou ik de bougie losgevezen (dus uit de behuizing) opnieuw met de kabel aansluiten, aankicken en zien of ie een goede vonk geeft.

D.

Link naar reactie

Madre de dios !!! Wat een oen ben ik zeg. Je leest die handleiding op het net tien keer, je weet dat er 3 standen zijn aan die benzinetoevoer, en toch zet je dat kreng in de verkeerde stand omdat je het verkeerd hebt onthouden LOL.

Sorrie mensen, de benzine kwam dus niet in t bakske. Nu wel dus en hij rijdt en start als een raketje :)

Ik heb ook even naar die choke gekeken vanbinnen. Zie wel een vijsje, maar heb niet de indruk dat je die vaster moet aanvijzen. Het is een veersysteem. Ik heb even geprobeerd om ze wat vaster te zetten, maar choke blijft niet uitzitten, veert terug op haar plaats. Ideas?

D.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...