Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Centrale bout motorblok vervangen


duciel

Aanbevolen berichten

Beste vespa-liefhebber-collega's,

Ik ben van plan één deze dagen mijn motorblok van mijn vespa (PX 200, 1984) los te maken voor een degelijk onderhoud, en om een nieuwe uitlaat te monteren. Nu moet ik hiervoor de centrale bout die het blok aan het frame vastmaakt afslijpen aangezien die blijkbaar stevig is vastgeroest aan de schokdempende huls waar die in zit.

00008441_003.jpg

Nu tot zover zie ik dit allemaal wel zitten. Mijn vraag is echter, hoe krijg ik deze twee "schokdempers" eruit, en de nieuwe er terug in? Ik heb me laten vertellen dat dit met een pers moet gebeuren. Maar wat voor een pers... Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en weten waar (omgeving Gent) ik hiervoor terecht kan? En heb ik naast deze twee onderdelen nog andere tussenstukken/onderdelen nodig?

00007003_003.jpg

00007002_003.jpg

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Die krijg je eruit met brute kracht en een gasbrander.Het is rubber dus in geval van nood brand je ze gewoon op in de motor, wel buiten doen want het schijnt dat rubber nogal kan stinkken als je er de fik in zet :).Voor de nieuwe te plaatsen heb je een speciale tool nodig.

groetjes

Link naar reactie

Normaal gezien is het perfect mogelijk om de bout, eenmaal de twee uiteinden afgeslepen zijn en de blok uit het frame is, uit de centrale bussen van de schokdempers te, persen, mits deze goed ondersteund worden.

Wat je nodig hebt is iemand met een hydraulische pers en een beetje geduld.

Link naar reactie

't is misschien wel handig, als we over een 'revisie' praten ipv een 'groot onderhoud'.

Maar dan nog moet die rubberdinges daar toch niet uit ? zelfs als ge die bout hebt moeten afslijpen, laat dat zere zitten.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...