Ga naar inhoud
Vespaforum.be

geheim Rally 200

josse

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik loop al een tijdje met een gekke vraag rond :

iedereen die ooit op Rally200 gereden heeft, zal moeten toegeven dat die net een tikkeltje vlotter/harder rijdt dan een PX200 of P200.

Nu vraag ik me af waaraan dat zou kunnen liggen ?

Cylinder - tandwielen - ...

iemand een idee ?

Joost

Link naar reactie

Bij een Rally en een PX is de tandwielverhouding van de versnellingen anders. Zo heeft een Rally in 4e versnelling een verhouding 4,71/1

Dit wil zeggen dat de motor 4,71 toeren moet doen voor 1 omwenteling van het achterwiel.

Bij een PX is de verhouding 5,36/1. Daardoor trekt de PX sneller op maar heeft de Rally een hogere maximumsnelheid.

Link naar reactie

"Niet alleen de vierde maar alle versnellingen zijn kleiner bij de PX. Dit heeft ook voordelen, bij berg op of harde tegenwind zal de PX waarschijnlijk sneller zijn."

which gears are different? and by how much? how many teeth are on a rally primary cluster? and how many teeth are on each separate gear? you see i was under the impresession that there is absolutely no difference between rally and early PX gears and that the only difference between rally and new PX is the area that the shifting cross works in. when you order a rally 4th gear from piaggio you get a PX one, and when i check that gear against my rally one, guess what? THERE IS NO DIFFERENCE!

Rally 200s (and p200e) had slightly different port timing on the cylinder and a different cylinder head, yes they seem to be faster than a PX but why that is is anyones guess. probably something to do with piaggios terrible quality control these days.

Link naar reactie

The primary drive on a Rally and PX are the same, both 23/65

But the ratio of the gears are different

Rally

1st gear: 13.42: 1

2nd gear: 9.13: 1

3rd gear: 6.32: 1

4th gear: 4.71: 1

PX

1st gear: 14.47: 1

2nd gear: 10.28: 1

3rd gear: 7.31: 1

4th gear: 5.36: 1

Als ge een onderdeel van uw gearbox besteld bij Piago moet ge het Piagonummer opgeven dat op het stuk staat. Anders zal het jammer genoeg niet niet passen

Groeten René

Link naar reactie

the PX figures you are quoting look more like those of a PX125/150

I have called piaggio benelux and they say that there is no difference either! they are mailing me with the homologation papers of both models so hopefully we can clear this up.

also have a look here for more on PX 200 gearing.

http://www.scooterhelp.com/cgi-bin/vespa.gear.calc.pl

Link naar reactie

ok, i have received the Homologation papers by fax from Piaggio benelux in tilburg.

Px200 and rally 200 have exactly the same gearbox. René i will post these papers to you if you like.

the only difference that i can see is that the PX has ignition timing of 21° and the rally 24°. this might give the rally a slight edge over the PX.

However. scooterhelp.com have an owners manual for the px200 which does list the gear ratios as the same as René claims 5.36:1 this manual must be for an american version of the PX as it also lists the carbu size as 20/20 which it never was in the european market.

just to be controversial, i don't think that the rally was that great of a scooter, i prefer the GS200 any day.

Link naar reactie

Tot nu was Scooterhelp.com voor mij de bijbel.

Maar ik zal de Rally toch niet opengooien om de tanden te tellen. Misschien dat ik eens in vierde het vliegwiel 4.71 toeren ronddraai en dan kijken of mijn achterwiel 1 toer deed. Als het zover is laat ik wel iets horen.

Ja John wilt ge mij een kopie van de homologatie doormailen.

Het kleine snelheidsverschil kan toch niet van de hogere compressie en minder voorontsteking komen van de PX?

Link naar reactie

ik rij enkel met rally 200 motorblokken, ondertussen al op 4 scooters,

en de tandwielen van al de rally 200 moteurs die ik tot nu toe heb opengesmeten (meer dan 4 ) zijn krak dezelfde als van de px200

één ding is zeker vast te stellen : in derde versnelling trekt een rally motor beter op dan een Px , de cylinderkop is anders, de inlaatpoort is beter afgewerkt, de krukas kan verschillend zijn , etc

Link naar reactie
  • dave sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Nieuwe aanmaken...