Ga naar inhoud
Vespaforum.be

graag info restauratie PK50EL


pots

Aanbevolen berichten

Heb onlangs mijn oog laten vallen op een oude vespa PK50EL

Ben nogal een redelijk groentje op het vlak van restauratie.

Zou iemand mij kunnen informeren op welke zaken ik zeker moet letten als ik een tweedehands vespa aanschaf.

Er zullen zeker een aantal zwakke punten zijn bij een oude vespa.

Heb al gemerkt dat de bodemplaat redelijk hard verroest is (eventueel wel te herstellen met een plaat erop te lassen of te plamuren?)

Veronderstel dat de motor in goede staat is: werkte vanaf de eerste keer, precies geen problemen.

Wat is zo de richtprijs van een oude vespa (het is idd meestal datgene wat men eraan wil geven) maar een kenner zou zoiets toch moeten weten.(schat dat hij van de jaren '70-'80 is).

Stel dat ik voor de vespa 300 euro moet betalen:

- de bodemplaat nog volledig moet herstellen

- opnieuw een laagje lak erop zet

- nieuwe banden

- en de nodige verlichting

Heb ik dan een goede koop gedaan???? (en wat zou me dat ongeveer gekost hebben?)

Alvast bedankt voor een antwoord!

Link naar reactie

Kan misschien iemand iets concreter zijn met zijn antwoorden.

Kan via kennissen laten spuiten, voor een mildere prijs dan 1000 euro voor de overige schade kan ik het waarschijnlijk zelf nog oplossen.

MAAR mijn vraag was:

Op welke zaken moet ik ook nog letten: hiermee bedoel ik, een kenner die een 2de hands wil kopen om op te lappen. Let waarschijnlijk wel op een aantal zaken: stevigheid frame, roestplekken op bepaalde plaatsen.

Zo'n informatie zoek ik eigenlijk nog.

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Pots,

kijk eens bij FAQ (vragen die de mensen dikwijls stellen) en daar staat, strange but true, waarop te letten bij het aanschaffen van een 2de hands vespa astemblieft

Kijk onder het vloerbord en zie of het ergens doorroest is. De normale plaatsen van het vloerbord om door te roesten zijn :

Ter hoogte van de middenstaander (meestal makkelijk op te lossen).

Kleine gaatjes over de gehele vloerplaat. Hierbij moet je zelf inschatten of de volledige plaat “rot” is of dat het enkel gaat om doorgeroeste steenslaggaatjes.

Vooraan in het midden. Dit geld vooral voor een aantal modellen waarvan het voorspatbord feitelijk te hoog zit. Dit euvel is al minder leuk om op te lossen. Normaal moet dat stuk eruit genomen worden en een nieuw stuk plaat opgelast worden. Meestal lassen ze daar dan gemakkelijkheidshalve een plaat tegen die dan met teer wordt ingesmeerd, zodat je het niet direct ziet. (Altijd dubbelchecken als het gaat om ‘italiaanse’ import)

Het frame moet gekontroleerd worden vooraan achter het voorspatbord, als daar een deuk zit wil dat zeggen dat de scooter ooit eens frontaal ergens op is gereden en dat de voorvork ooit geplooid geweest is en eventueel vervangen werd, maar het frame kan geplooid zijn.

Neem van de gelegenheid gebruik om even naar de uitlaat te zien. Dat die vol oppervlakteroest zit is heel normaal, zelfs een nieuwe uitlaat begint met ons Belgische weertje al binnen de maand te roesten. Let gewoon op of hij doorgeroest is of niet en of er iemand ooit een gat had ingeboord en achteraf terug dicht heeft gesoldeerd.

Kijk eens op de vloerplaat bovenaan naar de lasnaad. Daar waar de vloerplaat samenkomt met de achterkant. Ook zo’n typische plek. Vooral op oudere Vespa’s moet je rekenen dat wanneer regen op de wangen valt bij stilstand, dat de regen dan van de wangen op de vloerplaat valt… net op die lasnaad. Om het plaatje volledig te maken, moet je weten dat de rubberen vloerbordstrips zodanig geplaatst zijn dat ze het water enkel nog wat meer op die plek houden.

Kijk naar de laspunten aan de binnenkant vooraan van het beenschild. Is er ergens “frommel” (een opstuiking, wat meer afstand tussen twee platen dan normaal) te zien ? Indien wel en die frommel bevindt zich meer onderaan, op de overgang tussen het meer vertikale naar het horizontale gedeelte, dan heeft je Vespa een ongeval gehad en is hij recht getrokken.

Kijk sowieso eens of de vork recht staat. Dit is moeilijk te controleren, maar je gaat best met beide benen ‘ns langs weerzijde van het wiel staan terwijl je het stuur vasthoudt.

Check het frame achteraan. Belangrijk is de plek waar de achtervering op het frame zit. Doordat het wiel de ganse tijd vuiligheid tegen die plek opwerpt, komt het vaak voor dat dat “brugje” waaraan de achtervering bovenaan vastgeschroefd zit, doorgeroest is. De beste manier om dit te checken is met je hand de achtervering vast te nemen en te volgen naar boven toe waar ie vastzit. Voelt het bovenaan, aan de binnenkant van het frame, aan als een maankraterlandschap, dan ben je toe aan laswerken. Vergis je nochtans niet met modder die daar vaak ook in een dikke laag opligt. Desnoods er eerst afkrabben.

Als er een scheur in de skaï van het zadel zit, ongeveer in het midden, dan is dat doodnormaal. Je kan dan best een nieuwe overtrek kopen (geen volledig zadel). Die scheur komt er automatisch doordat het zadel bij openzetten steeds tegen het stuur komt te staan en er vaak net op die plaats op het stuur een knopje zit met een (onscherpe) rand.

Kijk naar de staat van de banden. Is het profiel weggesleten of niet ? Is er een reservewiel bij ?

Kijk voorts of de remmen voldoende grip hebben. En kijk of de koppelingshendel vlot terugspringt als je hem loslaat. Een beetje speling op die hendel mag (en moet eigenlijk), maar niet meer dan een millimeter of twee. Werken alle lichten ?

Als je de kans hebt om er even op te rijden, dan moet je dat zeker doen. Schakel dan al rijdend ‘ns een paar keer van tweede naar derde en terug. Herhaal dit een aantal keer. Indien de Vespa bij hoge toeren in tweede versnelling inneens vanzelf naar derde “springt”, dan kan het zijn dat het schakelkruis versleten is. Om een schakelkruis te vervangen moet je ervan uitgaan dat je gans de motor mag opengooien.

Controleer ook even het framenummer. Kijk of het overeenstemt met dat op de papieren. Dat het motornummer niet overeenstemt met je framenummer is normaal. Als er in de fabriek een motor of frame niet voldeed aan de vereisten, dan werd het vernietigd en daarmee ook dat nummer. Kijk enkel naar de beginletters van frame en motornummer. Als die enkel een letter verschillen, dan is het goed. Verwarrend hé ?!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...