Jump to content
Vespaforum.be

Vespa px 125


Recommended Posts

Posted

Hi

Sedert kort heb ik een px 125 uit 83. Vroeger veel scooters gehad maar dat is toch al een hele tijd geleden. 

Scooter rijdt zeer goed. 

Trekt goed op. 

Start zeer moeilijk. Het gaat van langsom slechter. 

Gisteren voor de eerste keer woonwerk gereden 26km enkel. Rijdt goed tegen wind gezien het weer gisteren was dit al een eerste beproeving. 

In het terugkeren gisteren merkte ik op dat hij in 3de en 4de hapert of inhoudt, net alsof hij zou stilvallen. 

In 4de bij kruissnelheid rijdt hij perfect. Evenals in 3de. 

De vorige eigenaar vervangde de dichtingen op de carb. 

Nu keek ik al naar het kleur van de bougie en die lijkt er mij goed uit te zien. 

Ik denk dat de afstelling van de carb niks te zien heeft met het al dan niet goed starten? 

Iemand raad waar ik verder kan kijken. 

 

Alvast merci! 

 

Posted

Klinkt als een verstopte pilot jet.

Maar kan ook wijzen op een luchtlek. 80ies keerringen gaan niet eindeloos mee.

Posted

Ondertussen ook gemerkt dat de bougie kabel wel wat lang is waardoor de kabel aan de bougie kop in een korte bocht zit. 

Start nu onmiddellijk.? Natuurlijk al paar keer zitten trappen om te zien of hij een vonk geeft.. 

Posted (edited)

Ik denk dat het een slecht contact was. Bougie kop, kabel... Start nu van de eerste kick. Straks eens gaan testen

Edited by paksje butter
  • Like 1
Posted

Kijk es aan 🙂

  • Like 1
Posted

We zijn ondertussen 150 km verder en ik merk :

1. Houdt nog steeds in tis te zeggen de lage toeren in 3de en 4de, ik heb dit niet onmiddellijk, maar na een tijdje rijden. 

2. Ik heb olie gezien aan de onderkant/basis van de cilinder... 

3. Ik merk ook olie op aan de kick (druppel) 

Toen ik de scooter kocht is mij dat niet opgevallen. De motor was gans proper en na een testrit is mij dat ook niet opgevallen... Korte rit

... 

Posted

Ik zou beginnen met de stationaire sproeier en carbu te reinigen.  Fel inhouden kan wijzen op een warmloper wat uw cilinder en piston geen goed zal doen... 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Posted

Allright! 

Ja dat is het volgende wat ik ga bekijken. Enkel die olie of nattigheid aan de basis van de cilinder baart mij ook zorgen. Miss trekt hij daar ook valse lucht? Voor de rest rijdt hij echt mega kan bijna niet geloven dat het 'maar' een 125 is. 

Starten met de carb. 

Merci! 

Posted

Mega goed knallen in hoge toeren is ook een symptoom voor een te arm mengsel. Vastloper incoming! 

  • Like 1
Posted (edited)

Ok we zijn als iets verder. Sproeiers proper gemaakt. 

Eerste wat mij opviel was dat de carb box nat was. Tis te zeggen de luchtfilter en de carb zelf ook. 

De vorige eigenaar verving zgzgd de dichtingen in de carb. 

Het rubberen dopje achteraan de regelvijs ontbreekt ook. 

 

 

Edited by paksje butter
Posted

Van eerste keer een nieuwe carb besteld. Uitlaat was ook al redelijk aan het gaan. En dan nog wat andere zaken. Benzineleiding zat ook vast met een tie rap... 

 

Posted

Carb helemaal gepoetst was de moeite. Ik kreeg van de verkoper nog een zakje met nieuwe dichtingen. Volgens mij slechts 1 dichting had em vernieuwd. Maar zei dus alle dichtingen... Not dus.. 

Alles opn gemonteerd. Klein beetje rijker gezet zag er teveel melk met koffie uit ook, cilinderkop wat bijgespannen en het schokken in lage toeren lijkt weg.

 

🤞🤞🤞

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...