Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Startprobleem px150


DDT

Aanbevolen berichten

Hey, ik ben in het bezit van een PX150 en heb een probleem met het elektrisch starten van mijn vespa.

Heb de batterij en het startrelais al vervangen maar hoor enkel het startrelais trillen. De startmotor hoor ik niet aanslaan . Met de kickstarter start hij wel dus ontsteking werkt dan denk ik.

Kan ik testen of de startmotor nog werkt of zit er nog iets tussen het relais en de startmotor dat mogelijks stuk is.

grtz

Didier

Link naar reactie

In de startkring zit er enkel het relais en de startmotor...  contact 87 - 30 overbruggen zou de startmotor moeten doen draaien. Je kan ook over deze contacten de spanning meten. Wanneer niet aangetrokken zou je op batterij niveau moeten zitten (+12V) en deze zou bij het aantrekken minstens onder de 1V moeten zijn. Dan kan je nog meten op de startmotor, of deze zijn spanning krijgt. Startmotor kan natuurlijk ook stuk gaan é (check weerstandsmeting anker)

image.png.46e5ade1e305ece5238e51c1523a6a67.png

image.png

Link naar reactie

Gewoon even met een stukje draad 12V DC rechtstreeks op de startmotor en je weet meteen of je starter nog goed is..  

Meteen leven: start is ok en van daaruit bekabeling checken.

Geen leven: starter is stuk; in 95% van de gevallen zijn de borstels gecorrodeerd.

image.thumb.png.9c2efc687a1f4515894d28cde66397d5.png

Link naar reactie
15 uren geleden, Frederik9111 zei:

Gewoon even met een stukje draad 12V DC rechtstreeks op de startmotor en je weet meteen of je starter nog goed is..  

Meteen leven: start is ok en van daaruit bekabeling checken.

Geen leven: starter is stuk; in 95% van de gevallen zijn de borstels gecorrodeerd.

image.thumb.png.9c2efc687a1f4515894d28cde66397d5.png

 

16 uren geleden, Andy72 zei:

In de startkring zit er enkel het relais en de startmotor...  contact 87 - 30 overbruggen zou de startmotor moeten doen draaien. Je kan ook over deze contacten de spanning meten. Wanneer niet aangetrokken zou je op batterij niveau moeten zitten (+12V) en deze zou bij het aantrekken minstens onder de 1V moeten zijn. Dan kan je nog meten op de startmotor, of deze zijn spanning krijgt. Startmotor kan natuurlijk ook stuk gaan é (check weerstandsmeting anker)

image.png.46e5ade1e305ece5238e51c1523a6a67.png

image.png

Bedankt Andy en Frederik voor de tips en technische uitleg !!

 

👍 Thanks Andy en Frederik

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...