Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa primavera 50 4t4v aanpassingen


Aanbevolen berichten

Eind November 2023 heb ik een Primavera gekocht uit 2017. 
In de afgelopen tijd ben ik wat bezig geweest met het uitvoeren van het reguliere onderhoud. 
Olie, oliefilter, luchtfilter, vertandingsolie, aandrijfriem en bougie heb ik vervangen, de remblokken en remschoenen heb ik gecontroleerd en goed bevonden.
De kleppen zijn volgens de bijgeleverde bon rond de 14.500 km gesteld, dus dit moet goed zijn.

Verder heeft de Primavera de afgelopen maanden enkele technische en cosmetische veranderingen ondergaan.

Wat is er technisch veranderd?

De variateur is vervangen voor een exemplaar van Malossi (Malossi Multivar) met 6.1 gr. rollen, de koppeling is ook vervangen voor een exemplaar van Malossi (Malossi Delta Clutch System) met witte trek en drukveer. 
De hoofdsproeier in de carburateur heb ik aangepast van maat 72 naar 78, de standaard maat (72) is aan de arme kant, zeker als de vario ring verwijderd wordt. 
Wat er technisch nog moet gebeuren is een andere cdi met begrenzer, deze is al besteld maar dit pakket is tussen wal en schip beland helaas, er wordt nu gezocht naar een oplossing. 

Het doel is niet zozeer een hele hoge topsnelheid (dat is met een viertakt toch al quasi onmogelijk in vergelijking met een tweetakt) 55/60 op de teller is meer dan zat om goed met de auto’s mee te kunnen komen binnen de bebouwde kom. Vooral het wat vlottere optrekken is hierin het doel en dat is al wel bereikt.

IMG_8840.thumb.jpeg.e27c950184b8f43125f70d7aa0399973.jpeg

IMG_8847.thumb.jpeg.72a530e82b4d323c40de15aa04f4bbdc.jpeg

IMG_8848.thumb.jpeg.fe09e51df4a468e1284045ad227958e2.jpeg
_______________________________________

Cosmetisch gezien is ook het eea. veranderd;

Allereerst is de nodige opsmuk verwijderd van de Primavera, ik hou toch meer van een cleanere look.
Het hoge windscherm en de klapdrager zijn verwijderd en voor de klapdrager is een beugel van de Sprint in de plaats gekomen. 
Het originele achterlicht is vervangen voor één van de latere series Primavera/Sprint, dit is een plug & play aanpassing. 
De 11 inch zilverkleurige Primavera velgen met 5 spaken zijn vervangen voor zwarte 12 inch Sprint velgen, met de 12 inch wielen schijn je iets stabieler te rijden en in vind de Sprint velgen simpelweg gewoon mooier. 
Met het veranderen naar een inch grotere velgen moest ook de midden standaard vervangen worden zodat het achterwiel wel vrij staat als de scooter op de bok staat.


Een spatbordverlenger is aangebracht aan het voorspatbord tegen het ergste opspattende vuil en kortere spiegels om de boel zo clean mogelijk te houden.

De koplamp ring is vervangen voor een variant met een “petje” en in de koplamp heb ik een gele lamp geplaatst voor een meer retro look en zodat ik hopelijk wat meer opval in het verkeer.
________________________________________ 

Hieronder een aantal foto’s van de Primavera bij aankoop; 

IMG_8232.thumb.jpeg.71dd5383ae1a667abcea4bfc76291351.jpeg


IMG_8233.thumb.jpeg.8de0b957390bda9a00edcc0c4d73120c.jpeg

IMG_8236.thumb.jpeg.cb075c31c94bff1693083b07bd054440.jpeg

En hieronder een aantal foto’s van de Vespa na de aanpassingen; 

IMG_8741.thumb.jpeg.75b6a7dd7bd8a46dde914ccdad22e224.jpeg


IMG_8742.thumb.jpeg.5aeb79b9ccbd4dcf218fb7d96a918c22.jpeg

IMG_8735.thumb.jpeg.91bfe527eb05854f12e5e30a9d4ac5a8.jpeg

IMG_8729.thumb.jpeg.5357f5018244b324e09c51831a885a34.jpeg

IMG_8734.thumb.jpeg.161ad2d10ae50ccebda0fdba41b1721d.jpeg

IMG_8761.thumb.jpeg.8e67ef5ccd87e872db57f92e9b080927.jpeg

 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Inmiddels is er een tweede Vespa bijgekomen.
Een rode Primavera 50 4V4T, zodat we als gezin ook met z’n drieën op de Vespa’s weg kunnen. 
Deze Primavera komt uit 2015 en heeft slechts 4000km gereden.

Het onderhoud qua oliën en filters zijn inmiddels vervangen en ook hier zijn al de eerste uiterlijke veranderingen doorgevoerd.

IMG_9019.thumb.jpeg.e5a8a6b95f15bacce7a6a42903b59e2f.jpeg
 

IMG_9021.thumb.jpeg.8a0ab2a695e712986a019a267c810c6f.jpeg

Koffertje verwijderd, en een Sprint beugel geplaatst en ook hier de koplamp ring vervangen voor een versie met een petje/klepje, tevens ook bij deze een gele lamp geplaatst in de koplamp.

IMG_9060.thumb.jpeg.5921bab9207b23b977562a0f370cc238.jpeg

IMG_9062.thumb.jpeg.8190f2c6bd9f5fbf3aaf3f312f306be1.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Nog de laatste paar veranderingen gedaan aan de rode Primavera;

IMG_9242.thumb.jpeg.03982384affad9ea3ed4e4c7a35b788b.jpeg

IMG_9276.thumb.jpeg.cb84cd52a879f29e7094bd9f6ea2f879.jpeg

En zaterdag bezig geweest met het controleren en stellen van de kleppen van beide Vespa’s, bij de rode stonden 3 van de 4 kleppen goed en eentje moest iets gesteld worden.

Bij de zwarte heb ik ze alle vier gesteld er was maar een marginale afwijking.

E285C6EF-7BC4-4F63-A960-10B7DCCB1477.thumb.jpeg.a5647079dcc37b709c5726af44af4003.jpeg

Uiteraard nadien een nieuwe kleppendeksel pakking geplaatst.

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...