Ga naar inhoud
Vespaforum.be

'de vader van'.komt voor kennis en 'nostalgie'.


Aanbevolen berichten

Beste mensen, mijn naam is Wim, woonachtig in Nederland nabij Haarlem en ben dus 'de vader van' een Vespa rijdster.

Mijn dochter haalde haar bromfietsrijbewijs en daar wij voor in de stad twee van die Chinese retro dingen hadden staan, ging zij op één van de twee rijden, uiteraard de minst lelijke, dus die waren we kwijt.
Dat ging redelijk (Chinese handel, dus zeg je 'water' dan deed hij het niet) tot het moment dat iemand met een bestelbusje meende dat zij voorrang had: retro ding past nu door een brievenbus, jongste dochter achterop in het ziekenhuis en ander onder de blauwe plekken. Alles goed afgelopen, dat gelukkig wel.

Maar dochter was zo zat van dat retro ding en wilde een echte, een goede.
Jah, dat kan er maar één zijn wist ik te vertellen. Dat weet ik nog van vroeger, weet het nog van mijn vader die uit de tijd komt dat je eerst je motorrijbewijs haalde omdat gewoon niemand een auto kon betalen voor woon- werkverkeer: ook hij al zweerde bij Vespa.

Ze had leuk gespaard, maar een nieuwe zat er niet in. Zoeken op marktplaats: toch een leuke gevonden van 2020 met 4.000 km op de teller. Echte? Wie zal het zeggen, maar ik ben technisch en kan mijzelf een redelijke voorstelling maken: de verkoper kwam oprecht over en alles deed mij vermoeden dat dit wel echte kilometers waren.
Gekocht voor dik onder de 2.000 euro: leek mij een goede koop.

Nu is de Vespa wel het kindje van dochterlief geworden en zoals het hoort, is ze gewoon een zeurpietje op haar kindje.
Gezien de verkoper zei: "ik liet onderhoud altijd door een kennis doen", wil ik hem nu een grote beurt geven en een paar nieuwe (Michelin) bandjes monteren.
De beurt is dan een startpunt vanwaar we elke x kilometer weer verder gaan.

Daar ik zo weg was al van Vespa, mijn dochter nu ook en ik wat technische info nodig heb om de beurt perfect uit te voeren, ben ik hier dus lid geworden.
Die vragen stel ik natuurlijk in een ander topic ;)

Ohja, het schijnt (kan dat nergens exact terugvinden) een "Primavera Sprint" te zijn. Sprint vanwege het korte windscherm en twee draagrekjes. Het is de uitvoering met injectiemotor en zonder kickstarter.

Bedankt voor het lezen, sorry voor het lange verhaal ;) 

  • Like 4
Link naar reactie

Allereerst, welkom op het forum en gefeliciteerd met jullie aankoop.

Als het goed is heb je bij de scooter een boekje zitten waar ook de nodige informatie staat over olie en filters vervangen. Heb je dat boekje niet meer bij de Vespa dan kan je deze opvragen bij Vespa zelf.

https://manuals.vespa.com
 

Ik weet niet of de Primavera een Euro 4 of een Euro 5 model is, dat kan je wellicht controleren ahv. het motornummer wat achter op het carter staat. 
Ik heb namelijk wel een werkplaats handboek van een Euro 5 model kunnen vinden op internet;

https://file.dogantrend.com/dogantrend/dtonline/Dogan_Trend_Servis_Manuelleri/2022/Vespa/Vespa Primavera-Sprint ALL 50 E5 EU (2020-)_1Q000845.pdf
 

Anders is wellicht een Haynes of een ander werkplaatshandboek wel handig om aan te schaffen.

  • Like 1
Link naar reactie
2 uren geleden, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Allereerst, welkom op het forum en gefeliciteerd met jullie aankoop.

Als het goed is heb je bij de scooter een boekje zitten waar ook de nodige informatie staat over olie en filters vervangen. Heb je dat boekje niet meer bij de Vespa dan kan je deze opvragen bij Vespa zelf.

https://manuals.vespa.com
 

Ik weet niet of de Primavera een Euro 4 of een Euro 5 model is, dat kan je wellicht controleren ahv. het motornummer wat achter op het carter staat. 
Ik heb namelijk wel een werkplaats handboek van een Euro 5 model kunnen vinden op internet;

https://file.dogantrend.com/dogantrend/dtonline/Dogan_Trend_Servis_Manuelleri/2022/Vespa/Vespa Primavera-Sprint ALL 50 E5 EU (2020-)_1Q000845.pdf
 

Anders is wellicht een Haynes of een ander werkplaatshandboek wel handig om aan te schaffen.

Hartelijk dank voor je reactie!

Gisteren en vandaag best lang bezig geweest om info bij elkaar te krijgen en link van Dogantrend had ik reeds gevonden, exact dezelfde zelfs. Helaas is het niet precies dezelfde scooter, maar ik hou mezelf daar wel aan vast voor wat betreft de aanhaalmomenten, klepspeling, serviceinterval en dergelijke: dat zal elkaar niet veel ontlopen.
Exact dezelfde kan ik echt niet vinden en de link die jij gaf van meneer Vespa zelf, geeft een foutmelding, dus die bel ik morgen even, stond er ook dat dat mocht.

Gezien dit een ZAPCD versie is in de link en zij een ZAPCA versie heeft, meen ik (ben vrij zeker dat ik het ergens in de 1001 beschrijvingen die ik tegenkwam las) dat deze scooter uit 2018 is, maar dan dus 2020 op kenteken is gekomen. De link gaat ook over een CD02M motor terwijl zij een CD04M heeft, beiden 25km/h, dat dan weer wel. Maar zij heeft een Euro 4 als het goed is.

Nouja, de klepspeling en zaken als aanhaalmoment voor klepdeksel: die zullen toch niet echt verschillen, dat geloof ik niet zo snel.

Nogmaals mijn dank!!

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Beste Wim, Google even op Joey Schaar en die heeft complete sets passend voor jouw vespa om een grote of kleine beurt uit te voeren. En er staan van hem ook veel filmpjes op YouTube waarop je moet letten en het onderhoud zelf uit te voeren. Ik heb mijn lx daar ook in onderhoud voor de grote beurten en de kleine doe ik zelf.

Succes!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...