Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Interceptor

Leden
  • Items

    6
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Vespa Primavera Touring '20

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Haarlem
  • Land
    Nederland

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Interceptor's prestaties

Rookie

Rookie (2/14)

  • Reacting Well Zeldzaam
  • First Post
  • Conversation Starter
  • One Month Later
  • Week One Done

Recente badges

4

Reputatie

  1. Bedankt voor je reactie @Pilaf Volgens de link, kies ik "primavera" (het is een Primavera Touring, eerder zei ik dat verkeerd meen ik) kom ik hierop uit: https://www.easyparts.nl/models/Vespa-Primavera-25km-u-IGET-4T-3V-E4-2017-2019-(EMEA)-m28361 Dit was de tweede keuzepagina: op de eerste ben ik voornamelijk op motorcode gegaan, op deze tweede ben ik rechts begonnen: met de kleurcode Dan komt wel het voorstel in de middelste kolom, maar modeljaar nog niet en heb ik dus maar 2018 gemaakt. Die koppelingssleutel meende ik nodig te hebben omdat ik alles wil controleren: ik moet toch die bel tegenhouden, maar ik heb wel iets liggen waar dat ook mee kan. Grote dop voor de moer red ik ook wel. De kap is er ooit af geweest en het is mij niet duidelijk wat ze gedaan hebben: hij loopt 35 dus is er wel iets gedaan lijkt me. Wat ik me nu realiseer, is dat ik de moer van de vario vergeten ben te bestellen...in die handleiding staat dat je die moet vervangen (ook vanwege de extra 90 graden aanhalen, zogenaamde moervariant van een rekbout) en nu moet ik weer opnieuw 8 euro verzendkosten betalen Ons bent wel Nederlander hè! Nouja, alles besteld, inclusief die varioblokkeerder, klepdekselpakking, alles. Twee Michelin Citygrips en nieuwe ventielen: nagenoeg op de kop af 250 euro. Lijkt me niet verkeerd voor haar, een auto of dit ding naar de fietsenmaker brengen kost meer. Volgende week schoolvakantie (zelf ben ik docent) dus heb ik alle tijd om wat te rommelen. Edit: ik MOEST even naar je fotootje kijken, maar dat is op Assen zeker he? Gaaf!!
  2. Hartelijk dank voor je reactie! Gisteren en vandaag best lang bezig geweest om info bij elkaar te krijgen en link van Dogantrend had ik reeds gevonden, exact dezelfde zelfs. Helaas is het niet precies dezelfde scooter, maar ik hou mezelf daar wel aan vast voor wat betreft de aanhaalmomenten, klepspeling, serviceinterval en dergelijke: dat zal elkaar niet veel ontlopen. Exact dezelfde kan ik echt niet vinden en de link die jij gaf van meneer Vespa zelf, geeft een foutmelding, dus die bel ik morgen even, stond er ook dat dat mocht. Gezien dit een ZAPCD versie is in de link en zij een ZAPCA versie heeft, meen ik (ben vrij zeker dat ik het ergens in de 1001 beschrijvingen die ik tegenkwam las) dat deze scooter uit 2018 is, maar dan dus 2020 op kenteken is gekomen. De link gaat ook over een CD02M motor terwijl zij een CD04M heeft, beiden 25km/h, dat dan weer wel. Maar zij heeft een Euro 4 als het goed is. Nouja, de klepspeling en zaken als aanhaalmoment voor klepdeksel: die zullen toch niet echt verschillen, dat geloof ik niet zo snel. Nogmaals mijn dank!!
  3. Hartelijk dank voor je reactie @Pilaf! Remvloeistof was ik nog vergeten, dat is een mooie, neem ik gelijk mee. Remmetjes rondom controleren ga ik uiteraard ook doen. Mooie link, dankjewel! Ik heb exact de juiste getracht erbij te zoeken maar dan staan er toch codes die ik niet op de Vespa zelf terugzie. Denk dat ik wel behoorlijk in de buurt komt en dat het uiteindelijk niet heel erg veel uitmaakt: ik neem aan dat meneer Vespa niet voor elk dingetje het wiel opnieuw uit gaat vinden. Enige waar ik nog mee twijfel en nu aan het uitzoeken ben, is het exacte bouwjaar: hij is in 2020 op kenteken gezet, maar ergens in een beschrijving (heb ik er echt 101 van gelezen, pfff) meende ik dat het een modeljaar 2018 zou moeten zijn. Dat moet aan het framenummer wel te herleiden zijn, maar dat lukt niet zo snel. Opzich kom ik overal wel mee weg denk ik, alleen de koppelingssleutel (want wil koppeling wel even bezichtigen) zoek ik nog even. Michelin gaat het worden dan: zij moet niet met nerveuze banden rijden want dan wordt ze dat zelf ook Bandenapparaat heb ik, maar wel voor autowielen...zal dus voorzichtig moeten zijn. Enige wat ik niet zelf kan, is uitlezen. Dat is wel jammer, nu maar hopen dat er geen storingslampje aan gaat
  4. Excuses: "Sprint" moet "Touring" zijn. Kan niet vinden waar ik mijn post aan kan passen.
  5. Beste mensen, Ik wil de snorscooter van mijn dochter een onderhoudsbeurt gaan geven. Het is een Primavera 50cc uit 2020 met injectie, zonder kickstarter. (25 km/h versie) Nu heb ik een informatieblad gevonden https://file.dogantrend.com/dogantrend/dtonline/Dogan_Trend_Servis_Manuelleri/2022/Vespa/Vespa Primavera-Sprint ALL 50 E5 EU (2020-)_1Q000845.pdf en kan daar natuurlijk wel wat mee. Echter; ik kan bij sommige bedrijven wel een setje kopen, maar als ze alles ineen aanbieden en er zit bijvoorbeeld al geen carterstopringetje bij, weet ik niet hoe goed de set is samengesteld. Ze kocht hem met 4.000 km op de teller, de oude eigenaar had onderhoud bij "een kennis" laten doen en dus meen ik: maar gewoon groot aanpakken en alles doen wat nodig is- of kan zijn en van daaruit verder. Maar weet iemand hier een goede shop/winkel waar je echt goed terecht kunt en niet alleen voor de onderdeeltjes die het snelst/makkelijkst verkopen? In geval van een winkel: ik woon in Nederland, nabij Haarlem Maar kan wel verplaatsen hoor en een dagje naar het mooie land van de zuiderburen is ook wel leuk. Ik ben van plan om een grote beurt te doen dus: - motorolie en filter vervangen - Cardanolie verversen - Bougie vervangen - luchtfilter vervangen - V-snaar vervangen (is er een pakking nodig voor het deksel?) - kleppen stellen (ben wel benieuw of het een 3 of 4 klepper is ook (dus pakking meebestellen) - variorolletjes?? Suggesties? En zo ja; welke horen erin? Want op elke site die ik vind, moet je het gewicht zelf kiezen.... - Vergeet ik iets? Nog een vraag: als ze het contact aanzet, hoor je de brandstofpomp het systeem op druk zetten, maar als het twee minuten duurt voor ze hem start, wil hij niet zo makkelijk. Als ze gelijk start, wil hij altijd gelijk aanslaan. Tja, klein volume systeem, kan zomaar wat minder druk hebben. Is dit normaal of moet ik zoeken naar een terugslagklepje en vervangen oid? Ik zat nog wel te denken aan de injector, om die even in een ultrasoonbadje te gooien. Voor de riem heb ik speciaal gereedschap nodig neem ik aan, om de vario of koppeling vast te zetten. Maar is er nog meer wat ik daarvoor nodig heb? Die bout die uitgeboord moet worden om het deksel eraf te krijgen, is reeds vervangen voor een normale bout: is al eens open geweest blijkbaar..... Gezien de banden vrij hard en 'gecupt' zijn, wil ik er gelijk twee Michelin bandjes onder doen. En als laatste wil ze er nog een alarm op (zeurpietje, zit hier thuis al een dik muuranker voor een motorfiets speciaal voor haar) maar dan wel een originele. Daar heb ik wat moeite mee om te vinden....nouja, laat ik het zo zeggen: ik kan niet echt vinden of het een origineel product is en dat wil ze wel graag. Heeft iemand hier ervaring mee? Bedankt voor het lezen alvast!
  6. Beste mensen, mijn naam is Wim, woonachtig in Nederland nabij Haarlem en ben dus 'de vader van' een Vespa rijdster. Mijn dochter haalde haar bromfietsrijbewijs en daar wij voor in de stad twee van die Chinese retro dingen hadden staan, ging zij op één van de twee rijden, uiteraard de minst lelijke, dus die waren we kwijt. Dat ging redelijk (Chinese handel, dus zeg je 'water' dan deed hij het niet) tot het moment dat iemand met een bestelbusje meende dat zij voorrang had: retro ding past nu door een brievenbus, jongste dochter achterop in het ziekenhuis en ander onder de blauwe plekken. Alles goed afgelopen, dat gelukkig wel. Maar dochter was zo zat van dat retro ding en wilde een echte, een goede. Jah, dat kan er maar één zijn wist ik te vertellen. Dat weet ik nog van vroeger, weet het nog van mijn vader die uit de tijd komt dat je eerst je motorrijbewijs haalde omdat gewoon niemand een auto kon betalen voor woon- werkverkeer: ook hij al zweerde bij Vespa. Ze had leuk gespaard, maar een nieuwe zat er niet in. Zoeken op marktplaats: toch een leuke gevonden van 2020 met 4.000 km op de teller. Echte? Wie zal het zeggen, maar ik ben technisch en kan mijzelf een redelijke voorstelling maken: de verkoper kwam oprecht over en alles deed mij vermoeden dat dit wel echte kilometers waren. Gekocht voor dik onder de 2.000 euro: leek mij een goede koop. Nu is de Vespa wel het kindje van dochterlief geworden en zoals het hoort, is ze gewoon een zeurpietje op haar kindje. Gezien de verkoper zei: "ik liet onderhoud altijd door een kennis doen", wil ik hem nu een grote beurt geven en een paar nieuwe (Michelin) bandjes monteren. De beurt is dan een startpunt vanwaar we elke x kilometer weer verder gaan. Daar ik zo weg was al van Vespa, mijn dochter nu ook en ik wat technische info nodig heb om de beurt perfect uit te voeren, ben ik hier dus lid geworden. Die vragen stel ik natuurlijk in een ander topic Ohja, het schijnt (kan dat nergens exact terugvinden) een "Primavera Sprint" te zijn. Sprint vanwege het korte windscherm en twee draagrekjes. Het is de uitvoering met injectiemotor en zonder kickstarter. Bedankt voor het lezen, sorry voor het lange verhaal ;)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...