Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Herstelling zadel gs160 misa


josse

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig om mijn GS160 weer in orde te zetten en wil het zadel eens onder handen nemen.

Plan is om de mousse onder het zadel te vernieuwen, zodat het weer comfortabeler zit. Iemand dat al eens gedaan ?

Wat moet ik verwachten terug te vinden als ik die overtrek los haal ? Gewoon die omgeplooide metalen klemmen losmaken ?

Bij SIP verkopen ze deze vulling voor Denfeld-zadel. Zou dat plug en play passen of makkelijk bij te snijden zijn ?

zonde dat de dwarse band gebroken is, maar deze is volgens mij niet dezelfde ?
 

Alle tips welkom.

IMG_2103.JPG

IMG_2102.JPG

IMG_2100.JPG

 

 

aangepast door josse
  • Wow 1
Link naar reactie

Josse,
ik wil je niet ontmoedigen, maar als je alles origineel Donza wil restaureren, ben je wel even zoet. Ik heb dat al een paar keer gedaan. De dwarshouder is specifiek Donza en kan je tegenkomen op een ander afgedankt Donza zadel. Informeer eens hier op het forum.

Restauratie van het zadel lijkt mij alleen zinvol als de skai nog intact is en als de zigzag naden waarmee de rubberen delen (onder de skai) niet doorgescheurd zijn. Zowel de sterkte van het rubber als het naaigaren zijn van bedenkelijke kwaliteit

Voor restauratie van het zadel moet je eerst deze dwarshouder losschroeven, daarna kan je de hoes van het metalen frame verwijderen door die metalen klemmen om te plooien. Het metalen frame kan je verder demonteren of in zijn geheel laten. Poetsen en met owatrol behandelen. En dan de hoes. De mousse, die tussen het skai en de dikke rubber zit, is alleen te bereiken als je de onderste naad waarmee het skai is vastgemaakt aan het rubber volledig rondom losmaakt en alle metalen rivetten rondom losmaakt. Die rivetten zitten echt in het rubber verankerd en je zal onvermijdelijk het rubber op die plaats beschadigen. Je zal zien dat de mousse volledig verpulverd is. De mousse was oorspronkelijk 3mm dik en vastgekleefd op de bovenkant van het rubber. Ik heb dat ooit vervangen door iets gelijkaardig dat je zelf op maat kan snijden. Had nog wat dikker mogen zijn.

DSC07907.thumb.JPG.a5dd7ceed86046d0472990827c82907c.JPG

Daarna kan je alles terug monteren. Skai terug over de rubber plaatsen, rondom terug vastnaaien met speciaal garen en "sewing owl" en daarna de originele rivetten of nieuwe terug monteren.

DSC07913.thumb.JPG.f003fe49a782af8f58aa2c5284051706.JPG

Is allemaal een geduldwerkje en het eindresultaat is sterk afhankelijk van de staat van de gerecupereerde onderdelen en vakmanschap. Als je vaak met de vespa rijdt, is het beter om een nieuw zwart zadel (Italiaanse makelij) te kopen en het origineel op het schap te leggen.

  • Like 4
Link naar reactie
2 hours ago, Edwin said:

De mousse, die tussen het skai en de dikke rubber zit, is alleen te bereiken als je de onderste naad waarmee het skai is vastgemaakt aan het rubber volledig rondom losmaakt en alle metalen rivetten rondom losmaakt. Die rivetten zitten echt in het rubber verankerd en je zal onvermijdelijk het rubber op die plaats beschadigen. Je zal zien dat de mousse volledig verpulverd is. De mousse was oorspronkelijk 3mm dik en vastgekleefd op de bovenkant van het rubber. Ik heb dat ooit vervangen door iets gelijkaardig dat je zelf op maat kan snijden. Had nog wat dikker mogen zijn.

Daarna kan je alles terug monteren. Skai terug over de rubber plaatsen, rondom terug vastnaaien met speciaal garen en "sewing owl" en daarna de originele rivetten of nieuwe terug monteren.

Is allemaal een geduldwerkje en het eindresultaat is sterk afhankelijk van de staat van de gerecupereerde onderdelen en vakmanschap. Als je vaak met de vespa rijdt, is het beter om een nieuw zwart zadel (Italiaanse makelij) te kopen en het origineel op het schap te leggen.

Dit was dus exact de info die ik zocht. Ik had gehoopt dat je de hoes in zijn geheel eraf kon halen en dan aan de mousse kon. Als er stiksels losgemaakt dienen te worden, dan denk ik dat ik er beter vanaf blijf. Op zich ken ik wel mensen die stofferen en schoenmakers die fijn stikwerk kunnen doen, maar ik ben bang dat het er niet mooier op gaat worden. En comfort is eigenlijk bijkomstig in het geval van deze scooter.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...