Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Check setup upgrade p125x en roderen


Vespatje6264

Aanbevolen berichten

Beste Vespinisten, Heb enkele vragen nadat ik mijn GL heb geupgrade naar een P125X blok met 3 poort 177CC Pinasco alu. Setup SI24/24 nieuw maar met vlakke dus rijkere gasschuif, sproeiers 48/160, 140 lucht en 120 main. Standaard uitlaat. Kerstboom 12-16-20-25 en aandrijfas 57-54-48-44. Bezig met roderen 3%. Cosa 22/67. Elec PX ontsteking met standaard vliegwiel. Loopt goed op deze setting maar vraag me af hoe en hoeveel km ik ongeveer moet roderen. Ik heb wel begrepen: niet te lang op 1 toerental, niet afremmen op de motor en niet heuvel af met gas dicht en niet volgas. Hoeveel km roderen en hebben jullie nog andere tips ? Setup sproeiers ok ? (Lees diverse tips op dit forum maar is vaak niet duidelijk of die met oude carburateur met vlakke gasschuif of nieuwe met standaard uithollingen aan de onderzijde die meer lucht geven dus armer). Koppel is best goed in elke versnelling en is snel op toeren. Misschien wel wat te snel ivm de originele tandwielsetting van een P125X dus vraag me ook af of ik beter bepaalde tandwielen kan wijzigen. Koppeling 23/67 ipv 22/67 of andere kerstboom maar dan moeten waarschijnlijk ook de tandwielen van de aandrijfas anders worden ? Durf nog niet volgas maar vraag me af of hij met deze setting 90km/u haalt bij niet al te gek toerental. Een hoop vragen maar hoop op wat reacties. Alvast dank !

Link naar reactie

Als je dat aan 10 mensen gaat vragen ga je 10 verschillende antwoorden krijgen...

Het allerbelangrijkste is dat de carbu + ontsteking goed afgesteld zijn.

Sproeiers te arm is potentieel warm/vastloper

Ontsteking te vroeg is potentieel gat is de piston

Wat roderen betreft zou ik voorstellen de eerste 50km niet voorbij half gas.

Daarna tot 200km vlot optrekken voorbji half gas maar niet lange stukken over half gas blijven rijden.

Vergeet hierbij niet op verschillende momenten de bougiekleur te controelrne bij verschillende gas posities (kwart gas, half gas en uiteindelijk na een kort stuk vol gas)

Na 250km is de cilinder normaal gerodeerd en raad ik aan om de cilinderbouten te controelren en eens op koppel te trekken.

Bij een volledig nieuw gebouwde motor met nieuwe krukas + lagers zou ik wachten tot 500km om volledig loos te gaan want de cilinder is niet het enige die ingereden moet worden 

Kan ook geen kwaad om na 500 km de olie te vervangen om te controleren of de motor olie lekt/verbruikt en of er geen benzine inzit (lekke bourage aan Krukas)

Houdt er rekening mee dat de standaard (PX of GL?) uitlaat de beperkende factor zal zijn en je een veel hoger rendement uit je investering zal halen met bijv een SIP Road3 of PoliniBox uitlaat terwijl je de originele look kan behouden indien je geen tuning-trompet onder je scooter wil.

aangepast door Speedracer
  • Like 1
Link naar reactie

Inderdaad, je keuze voor een standaard uitlaat is een beetje zonde van de overige investeringen. Gaat pas écht renderen met een semi-expantiepot (Polini, Pinasco, BGM BBT 2.0,...). Trompetkachelpijpen hebben meestal een negatieve impact op de prestaties van (eerder) laagtoerige setups. 23/67 is overkill voor het beperkte bijkomend vermogen van deze setup (gaat doodvallen in 4de versnelling). Met standaard pot zou ik gaan voor 21/67; met semi-expansie voor 22/67.

Gewijzigde gasschuif is nergens voor nodig. Waarop baseer die die sproeier setup? Zit er ferm naast mijn inziens. Pilot 48/160: veel te arm; bijgestaan door een sambdasonde eindig ik meestal rond 60/160, soms nog rijker. Start voor de main met 160-BE3-125 (eventueel afbouwen naar 120~122). Ontsteking op 18° BTDP (meten! streepjes zeker niet zomaar betrouwen!). Met je huidige setup riskeer je vastlopers in het lage en tussengebied (best niet te lang aan een rood licht staan draaien; no joke).

Alu/Nicasil cilinders zijn veel minder rodagegevoelig. 1 of 2 heatcylces volstaan.   

  • Like 2
Link naar reactie

Dank je Frederik. Ontsteking staat nu op 19 gr volgens SIP specs met stroboscoop afgesteld. Standaard uitlaat is tijdelijk voor de rodage. Ik zet de ontsteking na rodage op 18 met big box uitlaat 125 main. Wat bedoel je precies met heatcycles ? Hoe voer ik die uit ? Ben eens naar de standaard Si 20/20 gaan kijken en die heeft een gasschuif met aan de onderkant een cut-out. Mijn bougie 8HS is nu zeer donkerbruin dus ik ga weer de gasschuif met cut-out plaatsen in de SI 24/24 met 160-BE3-122 en 55/160. 

Link naar reactie

Pinasco Magnycours vergt een bougie van het lange type. En minstens warmtegraad 9. Waarom zou je je voorontsteking pas corrigeren na rodage?

Link naar reactie

Alu Pinasco Magnycours of de 2.0; maakt niet uit: het enige verschil is een goedkopere/eenvoudiger piston. Je hoeft me niet te geloven maar warmtegraad 9 (B9ES !!) en 18graden (IT). En vooral squish en ring gap checken. Die laatste is bij die piston soms veel te klein. 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...