DomiprimaVera Posted May 16, 2023 Posted May 16, 2023 Hoi Liefhebbers, Ik heb een Vespa Sprint 50cc van 2021 op het oog met 16000 km. Ik vraag me af of 16000 km veel is voor een 50cc 4takt. Hoeveel km kan zo een blokje mits fatsoenlijk onderhoud normaal meegaan?
Pilaf Posted May 17, 2023 Posted May 17, 2023 Dat is een moeilijke vraag om te beantwoorden want er zijn veel variabelen waardoor er iets stuk kan gaan. 16000km is voor de ene Vespa veel en voor de andere weinig. Het blok zou probleemloos 30000km kunnen halen bij normaal onderhoud, normaal rijgedrag en gemiddeld gewicht van de rijder. Na de 30000km kan je groot onderhoud tegen komen waarbij het blok deels uit elkaar gaat, dit gaat qua arbeidsloon in de papieren lopen als je het zelf niet kan. Zaken die stuk gaan zijn hoofdlagers en zaken die vervangen moeten worden zijn cilinder/zuiger (compressie problemen) en cilinderkop (lekke/verbrande kleppen). Nogmaals, dit kan gebeuren. Er zijn ook Vespa’s die dagelijks voor woon werk verkeer worden gebruikt, zowel droog op werk en thuis staan en probleemloos bij goed onderhoud 50000km rijden voordat ze een grote revisie nodig hebben. Echter heb je met 50000km weer andere problemen zoals roest op vitale delen waardoor een revisie qua kosten eigenlijk niet meer de moeite is. De belangrijkste vraag voor jou is, hoe ga je de Vespa rijden, plezier/woon werk en hoeveel kmers per jaar….trek dan je conclusie. 2
DomiprimaVera Posted May 17, 2023 Author Posted May 17, 2023 1 uur terug, Pilaf zei: Dat is een moeilijke vraag om te beantwoorden want er zijn veel variabelen waardoor er iets stuk kan gaan. 16000km is voor de ene Vespa veel en voor de andere weinig. Het blok zou probleemloos 30000km kunnen halen bij normaal onderhoud, normaal rijgedrag en gemiddeld gewicht van de rijder. Na de 30000km kan je groot onderhoud tegen komen waarbij het blok deels uit elkaar gaat, dit gaat qua arbeidsloon in de papieren lopen als je het zelf niet kan. Zaken die stuk gaan zijn hoofdlagers en zaken die vervangen moeten worden zijn cilinder/zuiger (compressie problemen) en cilinderkop (lekke/verbrande kleppen). Nogmaals, dit kan gebeuren. Er zijn ook Vespa’s die dagelijks voor woon werk verkeer worden gebruikt, zowel droog op werk en thuis staan en probleemloos bij goed onderhoud 50000km rijden voordat ze een grote revisie nodig hebben. Echter heb je met 50000km weer andere problemen zoals roest op vitale delen waardoor een revisie qua kosten eigenlijk niet meer de moeite is. De belangrijkste vraag voor jou is, hoe ga je de Vespa rijden, plezier/woon werk en hoeveel kmers per jaar….trek dan je conclusie. Thanx dat is duidelijke en bruikbare info.
dechkotzar Posted May 17, 2023 Posted May 17, 2023 as always, apologies for english...I understand dutch, but writing is not my strongest point! As mentioned before, it all depends of maintenance of the scooter. Once I was buying my Vespa LX50cc 4v 4t in 2009, I had the same thought...how far can this engine go. Today, after 14 years and almost 60 000km and regular maintenance it is still running hard. I have notice that it starts more difficult in cold weather. I have the idea / goal to try to reach 100 000km..but now it is a question if the frame will make it... good luck with buying! Dusan, Haarlem 2 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now