Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Keuze GT 125 of 250?


Rofke

Aanbevolen berichten

Beste,

Pas geregistreerd en bij deze mijn eerste vraag:

Reeds geruime tijd wil ik me een Vespa kopen.

Mijn keuze is op de GT versie gevallen, maar ik zit met een groot dilemma over welke motorisatie ik zal kiezen.

Wat raden jullie mij aan?

Ik wil de Vespa gebruiken voor woon-werk verkeer (10 km) en om mij vlotter in het stad te kunnen verplaatsen. Uiteindelijk wil ik hem ook gebruiken voor rondritjes van maximum 100 kilometer.

Nu heb ik nog geen motorrijbewijs en moet dus de keuze maken tussen de goedkopere 125 of de duurdere 250 waarbij ik nog extra een rijbewijs moet gaan halen.

Is het verschil tussen rijervaring van 125 - 250 het waard om extra geld uit te geven aan een rijbewijs en dergelijke?

Of is het verschil de moeite niet waard en ga ik gewoon voor de GT 125?

Kan iemand mij helpen om deze keuze te vereenvoudigen?

Mvg,

Rofke

Link naar reactie

Het hangt ervan af of ge via de autostrade naar uw werk moet. Dan is een 250 absoluut nodig. Ik ga met mijn PX 125 niet de Antwerpse ring op om 5 minuten te winnen, als ik mijn leven erbij zou verliezen.. En een 125 is toch iets wendbaarder.

Link naar reactie

Ik zou afraden de 125 te kopen, als het financieel 'geen probleem' is, leg je rijbewijs af en ga voor de 200 of de 250.

De 125 is niet 'traag' maar komt tekort om langere stukken expresweg en zeker autosnelweg te doen, zeker als je dan ook nog eens met passagier wil rijden.

De 200cc heeft meer koppel en rijd veel vlotter dan een 125, en ik vermoed dat veel mensen de 125cc heel snel beu gaan zijn.

Link naar reactie

Ik bol met een ET4 125 en ik zou maar al te graag overstappen naar de GTS 250.

Met de 125 haal je max 100 à 105 met een scherm (zonder scherm waarschijnlijk minder - slechtere stroomlijn?), niet genoeg dus voor ring of autostrade.

In de stad kom je met de 125 wél goed weg en op gewone banen is het toch max 90 , 70 of 50 dus daar heb je de extra-power niet nodig, maar als je eens snel weg moet zijn zal de xtra-power welgekomen zijn.

De GT 125 weegt bovendien een stuk méér (30 Kg) en heeft maar een paar Pk-tjes meer aan boord dan mijn ET-ke en zal dus ook wat minder fel gaan.GTS = 22 Pk of meer dan het dubbele van mijn beestje.

't Is gewoon een kwestie van een boel centjes méér maar je krijgt m.i. wel waar voor je geld.

Ah, ja juist : 125 ik alleen valt nog mee, maar mét passagier is het plezier er af, kan je enkel nog rustig toeren. Ook wel aan zo'n 100 per uur maar het duuuuuuurt alvorens je daar bent en het mag zeker niet bergop gaan.

Link naar reactie

Ik rijd me mijne PX 125 over de ring van Antwerpen en heb daar geen problemen mee . Soms moet ge eens wat ballen aan U lijf hebben , niet nadenken en gewoon die snelweg opgaan .De minimum snelheid op de snelweg is 70 en daar kunnen de meesten nieuwe PX'en ,et4 en gt's toch boven denk ik

Link naar reactie
De minimum snelheid op de snelweg is 70

Wil nog niet zeggen dat het 'veilig' is (laat staan aangenaam) om aan 70km/u over de autosnelweg te rijden. Alles dat minder is dan 100 is onveilig op de autosnelweg, je moet op zijn minst een vrachtwagen kunnen voorbijsteken, ook wind tegen...

Link naar reactie

@ quick: ik zie dat ge toch al een gezegende leeftijd achter u hebt. Awel, ik zou het nogal stom vinden als mijn kinderen later moeten gaan zeggen dat hun papa wel de ballen had om de snelweg op te gaan, maar onder een camion sukkelde...

Op 16 jaar dacht ik inderdaad nog niet na, en een paar jaar daarna ook nog niet echt, maar nu staat er toch al wat meer op het spel, niet?

Link naar reactie

Ik wil ook nie direct onder ne camion sukkelen , maar als ik somige mensen bezig hoor kopen die ne vespa om naar het werk te gaan , als ze dan ene keer de autosnelweg opmoeten een beetje panikeren .Me ballen aan U lijf bedoel ik nie dat ge zotte dingen moet gaan doen op de snelweg , maar dat ge toch wel een beetje uw plaatske moogt opeisen op de weg. 24 jaar geleden toen ik mijn eerste vespa had gekocht reed ik met mijn vespa altijd opzij van de baan en werd dan door automobilisten soms gewoon van de weg geduwd .Ik ben toen begonnen met meer mijn rijvak te benutten en kregen de automobilisten bijna geen kans meer dit te doen (alhoewel dat het soms nog wel gebeurt ).

Een andere bedenking is waarom rijden ze niet op de snelweg ,maar is den expressweg naar de kust voor hen dan geen probleem wat dan opsomige plaatsen ook ne snelweg is?

Link naar reactie

Zelf rij ik met een GT 200, als je het geld hebt ga dan voor een 200 of 250 je zult er veel meer plezier aan beleven en dat rijbewijs ja dat is dan maar een investering in de toekomst.

Als je met een 200 op de snelweg rijd kan je "vlot" het verkeer volgen (je rijd niet met een baanmachien he) maar met een 125 ben je een gevaar misschien niet voor anderen maar wel voor jezelf.

Link naar reactie

Nu praat iedereen hier over snelwegen.

Dus voel ik me toch verplicht om er meteen even bij te vermelden dat ik eigenlijk niet van plan ben om snelwegen tegen te komen. Ik woon in 't stad en werk erin en zal dus over het algemeen in steden, dorpen en op expresswegen rondrijden.

Dit verandert de zaak misschien?

Stel nu dat hier in de toekomst verandering in komt en dat ik later beslis om op een zwaardere versie over te stappen, is de GT125 dan een goed toestel om tweedehands verkocht te krijgen. Of is er weinig vraag naar omdat de meesten de voorkeur geven aan een zwaardere Vespa?

Alvast bedankt voor de vele antwoorden die ik op dit onderwerp mocht ontvangen.

Zo'n eerste Vespa is toch een belangrijke aankoop en ik ben blij dat ik hier niet volledig onvoorbereid in moet vliegen...

Groeten,

Rofke

Link naar reactie

beste rofke

ge zult met de jaren ondervinden dat ge steeds meer wil van uw scooter alee bij ende meesten hier toch hier is even mijn voorbeeld

begonen met een 50cc te rijden dan een 125 want die was sneller en ik mocht er dan via de aanpassing van het rijbewijs dat toen werd veranderd mee rijden maar ik reed soms eens op die vanmijn vader en dit was een 200 en die leek toen veel viniger dan mijn 125 wat ook wel zo was nu rijd ik ook met een 200 dus rijbewijs voor een moto gedaan en nu begin ik af entoe ook te tunen aan de scooter voor toch dit ietsje meer

wat de meesten hier willen zeggen is dat je beter als het financieel plaatje klopt je ineens een zwaardere kan nemen je zal aan het rode licht mischien ooit eens met je lichter model naast een zwaarder zelfde model staan en dan zal je mischien teleurgesteld zijn dat je toch niet voor de zwaardere bent gegaan

je moet eens kijken hoeveel er hier hun scooter reeds getuned hebben voor toch maar steeds dat ietsje meer

grtz sidvespa

Link naar reactie

Sidvespa heeft inderdaad gelijk, Quick. Geef zelf toe, het is ook al geen PX125 meer van jou, je hebt er ook al een 177 cc van gemaakt. Je moet inderdaad wel ook een beetje durven om snelwegen te nemen, klopt, maar met een 177 cc de Antwerpse ring oprijden (max. toegelaten snelheid = 100 km)is dat al wat anders dan met een 125 cc. Met die 177 kit haal je wel 110, zelfs 120 km/h, als er niet te veel spiegels opstaan, hé Quick. :-)

Link naar reactie
  • 1 maand later...

De kogel is door de kerk. Er rijdt vanaf nu een extra GT200 door de straten van Hasselt en omstreken.

Ben uiteindelijk toch voor mijn rijbewijs gegaan, en vond een tweedehandse GT200 die, volgens mij, ideaal was om mee te beginnen.

Dank aan iedereen die mij hier geholpen heeft en misschien tot binnenkort eens!

Groeten,

Rofke on Wheels...

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

Even een bijkomend vraagje... Twijfel ook tussen de 125 of de 250cc. Maar heb hier en daar gelezen dat je voor het praktisch examen A min. 120cc en 20 kw nodig hebt en dat de motor min.100km/u moet lopen (indien je examen met eigen motor aflegd) . OK nu ... die 120 cc en 100 km/u voor de vespa gts

250 is geen probleem. MAAR DIE 20 kw dat is andere kak. Hij heeft maar 16.2 kw.

Heeft iemand ervaring met diet probleem? Is er een achterpoortje? Of ben je verplicht met een zwaarder model je rijbewijs te halen?

Thanx

Eric

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...