Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa Kompressor


designo

Aanbevolen berichten

Tja,

maar verder dan 400 meter kom je niet met een busje lachgas (tenzij je een trailer meesleept). Gezond voor je 2taktje is dat gas volgens mij niet.

Het turbo concept is volgens mij doordachter en duurrzamer. Eenmaal het werkt kunnen ze het misschien compakter maken zodat de billen nog passen ook.

Link naar reactie

Ik heb gezien dat ze eerst geexperimenteerd hebben met een Turbo maar dat bleek nie goed te werken.Een compressor is een veel betere oplossing. Nu nog een beetje uitwerken en dan op de markt gooien die handel!

Wat wel een beetje raar is is dat ze het mengelsel door de compressor sturen ipv alleen de lucht?!

turbo:

turbo14

Compressor:

Komp03.JPG

Bericht bewerkt (18.05.2005 | 16:07)

Link naar reactie

Bij turbo en compressorsystemen heb je twee systemen, de zgn blow through en de draw throug. Zoals de naam het zegt staat de carburator bij de blow trough achter de turbo en bij de draw through voor de turbo.

Het laaste is het eenvoudigste omdat je dan een gewone carburator kan gebruiken en eenvoudig kan afstellen. Bij een blow through staat de carburator bloot aan de boost van de turbo waardoor je afdichtingen zeer stevig moeten zijn. Ik weet dat Dell'orto DRLA autocarburators niet lang bestand zijn tegen deze druk en dat men daar Weber IDA of IDF gebruikt.

Een schoon stukje turbo techniek staat op:

http://www.mazdarotary.net/turbo.htm

Wat die vloeibare lucht betreft, ik weet niet wat het nu daarvan is, volgens mij bestaat dat niet. Je bedoelt toch niet lachgas (nitrous-oxide)?

Nitrous-oxyde (stikstofoxyde) is een (vloeibaar) gas dat 36% zuivere zuurstof bevat, dus veel meer dan in de lucht die we inademen. Als je dat inspuit in je motor kan je meer brandstof verbranden en heb je extra vermogen. De installatie is in principe zeer simpel, je hebt je gasfles en twee electrische contacten. Tussen je inlaatcollector en je carburator plaats je een spacer met twee verstuivers, een voor de nitrous en een voor de extra brandstof. Als je dan op de knop duwt gaan de twee electrische ventielen open en spuiten ze lachgas en benzine in. Je mag die extra brandstoftoevoer niet te arm afstellen want anders verbrand je zuiger.

Als je zuivere zuurstof zou inspuiten zou je motor binnen de kortste keren wegsmelten.

Een kit voor een 4 cilinder automotor geeft tussen de 50 en de 100pk extra.

Voor meer info: http://www.holley.com/nosnitrous/index.html.

Er bestaan ook kits voor motorfietsen. SIP verkoopt er zelfs een voor scooters. Probleem is natuurlijk de beperkte inhoud van je fles en het laten hervullen.

Bericht bewerkt (18.05.2005 | 17:50)

Link naar reactie

vloebare lucht bestaat dus wel, wij gebruiken dat hier regelmatig, vloebare lucht heft als eigenschap enorm koud te zijn bij het vrijkomen.

Vloeibare lucht is niets meer dan extreem samen geperste lucht. Het is natturlijk praktisch niet haalbaar om zoiets op een vespa te monteren.

Je zou wel een enorm kuod mengsel insuiten wat de ontbranding sterker maakt

Bericht bewerkt (19.05.2005 | 08:03)

Link naar reactie

Zoals al geschreven, dit is niet haalbaar, wij werken hier regelmatig met vloeibare lucht, maar dan als koeling gebruikt. Die flessen dat is enorm, net zoals de druk die erop zit. En met enorm bedoel ik dan net in grote maar enorm robuust gemaakt

Link naar reactie

op ebay is er nu een setje te krijgen voor een heel kleine inspuiting van nitro voor een goede 45 euro d8 ik

het gaat hier over van die busjes die ongeveer zo groot zijn als deze die ze gebruiken om fiets banden op te blazen

grtz sidvespa

Link naar reactie

Is het dan niet beter van direct een R1 te kopen als je sneller wil rijden?

Tis maar een gedacht!

Vgr nico

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...