designo Geplaatst: 18 mei 2005 Delen Geplaatst: 18 mei 2005 Kan ook alleen van onze Oosterburen komen, maar wel een knap staaltje van engineering en passie. Vormgeving is niet hun sterkste kant. Wie ik nu nog hoor klagen over het vastzetten van zijn nummerplaat? )) Link naar reactie
Scooterboy Geplaatst: 18 mei 2005 Delen Geplaatst: 18 mei 2005 Staan er enkel maar foto's op het net of hebt je nog ergens een woordje uitleg gevonden?! Link naar reactie
designo Geplaatst: 18 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 18 mei 2005 yep, je kunt de hele discussie lezen op: http://www.schaltroller.com/index.php?showtopic=63301 hij claimt 12 pk meer te hebben. Link naar reactie
Dr Who Geplaatst: 18 mei 2005 Delen Geplaatst: 18 mei 2005 Dan kunt ge toch beter zo'n lachgaskit kopen, da's wat compacter. Link naar reactie
Scooterboy Geplaatst: 18 mei 2005 Delen Geplaatst: 18 mei 2005 Of de 2 combineren...cooooool!!!! Link naar reactie
stanman Geplaatst: 18 mei 2005 Delen Geplaatst: 18 mei 2005 vloeibare lucht dat is pas cool Link naar reactie
stanman Geplaatst: 18 mei 2005 Delen Geplaatst: 18 mei 2005 zoals in samengeperste lucht. Liquid air Link naar reactie
Scooterboy Geplaatst: 18 mei 2005 Delen Geplaatst: 18 mei 2005 En wat is daar het voordeel van? Link naar reactie
designo Geplaatst: 18 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 18 mei 2005 Tja, maar verder dan 400 meter kom je niet met een busje lachgas (tenzij je een trailer meesleept). Gezond voor je 2taktje is dat gas volgens mij niet. Het turbo concept is volgens mij doordachter en duurrzamer. Eenmaal het werkt kunnen ze het misschien compakter maken zodat de billen nog passen ook. Link naar reactie
jef Geplaatst: 18 mei 2005 Delen Geplaatst: 18 mei 2005 Die Duitsers hebben wel een kompressor gebruikt, geen turbo. Een kompressor wordt aangedreven door de motor, een turbo door de uitlaatgassen. Link naar reactie
Scooterboy Geplaatst: 18 mei 2005 Delen Geplaatst: 18 mei 2005 Ik heb gezien dat ze eerst geexperimenteerd hebben met een Turbo maar dat bleek nie goed te werken.Een compressor is een veel betere oplossing. Nu nog een beetje uitwerken en dan op de markt gooien die handel! Wat wel een beetje raar is is dat ze het mengelsel door de compressor sturen ipv alleen de lucht?! turbo: Compressor: Bericht bewerkt (18.05.2005 | 16:07) Link naar reactie
Scooterboy Geplaatst: 18 mei 2005 Delen Geplaatst: 18 mei 2005 Ook fijn gevonden is de variabele voorontsteking. Nu nog automatisch maken en 'tis heel goed! Link naar reactie
stanman Geplaatst: 18 mei 2005 Delen Geplaatst: 18 mei 2005 Dat is wat er eigenlijk in een turbo gebeurt, alleen niet zo extreem Link naar reactie
Dr Who Geplaatst: 18 mei 2005 Delen Geplaatst: 18 mei 2005 Bij turbo en compressorsystemen heb je twee systemen, de zgn blow through en de draw throug. Zoals de naam het zegt staat de carburator bij de blow trough achter de turbo en bij de draw through voor de turbo. Het laaste is het eenvoudigste omdat je dan een gewone carburator kan gebruiken en eenvoudig kan afstellen. Bij een blow through staat de carburator bloot aan de boost van de turbo waardoor je afdichtingen zeer stevig moeten zijn. Ik weet dat Dell'orto DRLA autocarburators niet lang bestand zijn tegen deze druk en dat men daar Weber IDA of IDF gebruikt. Een schoon stukje turbo techniek staat op: http://www.mazdarotary.net/turbo.htm Wat die vloeibare lucht betreft, ik weet niet wat het nu daarvan is, volgens mij bestaat dat niet. Je bedoelt toch niet lachgas (nitrous-oxide)? Nitrous-oxyde (stikstofoxyde) is een (vloeibaar) gas dat 36% zuivere zuurstof bevat, dus veel meer dan in de lucht die we inademen. Als je dat inspuit in je motor kan je meer brandstof verbranden en heb je extra vermogen. De installatie is in principe zeer simpel, je hebt je gasfles en twee electrische contacten. Tussen je inlaatcollector en je carburator plaats je een spacer met twee verstuivers, een voor de nitrous en een voor de extra brandstof. Als je dan op de knop duwt gaan de twee electrische ventielen open en spuiten ze lachgas en benzine in. Je mag die extra brandstoftoevoer niet te arm afstellen want anders verbrand je zuiger. Als je zuivere zuurstof zou inspuiten zou je motor binnen de kortste keren wegsmelten. Een kit voor een 4 cilinder automotor geeft tussen de 50 en de 100pk extra. Voor meer info: http://www.holley.com/nosnitrous/index.html. Er bestaan ook kits voor motorfietsen. SIP verkoopt er zelfs een voor scooters. Probleem is natuurlijk de beperkte inhoud van je fles en het laten hervullen. Bericht bewerkt (18.05.2005 | 17:50) Link naar reactie
belfastjohn Geplaatst: 19 mei 2005 Delen Geplaatst: 19 mei 2005 if you want variable timing just fit an IMOLA ETA CDI!! works on lambretta using Vespa type electronic. Link naar reactie
stanman Geplaatst: 19 mei 2005 Delen Geplaatst: 19 mei 2005 vloebare lucht bestaat dus wel, wij gebruiken dat hier regelmatig, vloebare lucht heft als eigenschap enorm koud te zijn bij het vrijkomen. Vloeibare lucht is niets meer dan extreem samen geperste lucht. Het is natturlijk praktisch niet haalbaar om zoiets op een vespa te monteren. Je zou wel een enorm kuod mengsel insuiten wat de ontbranding sterker maakt Bericht bewerkt (19.05.2005 | 08:03) Link naar reactie
Scooterboy Geplaatst: 19 mei 2005 Delen Geplaatst: 19 mei 2005 Ja da zal wel maar goe ga je dat in je motor proppen?! Moest het rendement daardoor verhogen zouden ze het al lang op een motor toegepast hebben... Link naar reactie
stanman Geplaatst: 19 mei 2005 Delen Geplaatst: 19 mei 2005 Zoals al geschreven, dit is niet haalbaar, wij werken hier regelmatig met vloeibare lucht, maar dan als koeling gebruikt. Die flessen dat is enorm, net zoals de druk die erop zit. En met enorm bedoel ik dan net in grote maar enorm robuust gemaakt Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 19 mei 2005 Delen Geplaatst: 19 mei 2005 op ebay is er nu een setje te krijgen voor een heel kleine inspuiting van nitro voor een goede 45 euro d8 ik het gaat hier over van die busjes die ongeveer zo groot zijn als deze die ze gebruiken om fiets banden op te blazen grtz sidvespa Link naar reactie
Dr Who Geplaatst: 19 mei 2005 Delen Geplaatst: 19 mei 2005 Een nitro kit kost bij SIP 950€. Als je dan toch al met gasflessen bezigbent kun je maar best voor nitro gaan denk ik, veel meer extra vermogen. Bericht bewerkt (19.05.2005 | 18:23) Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 20 mei 2005 Delen Geplaatst: 20 mei 2005 Is het dan niet beter van direct een R1 te kopen als je sneller wil rijden? Tis maar een gedacht! Vgr nico Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.