mariovandriessche Geplaatst: 13 juli 2006 Delen Geplaatst: 13 juli 2006 Wat is dit toch met de as van de nieuwe px 200 ? Vorig jaar volledig nieuwe as binnenin gestoken (allez ik niet) plus nieuwe remtrommel. Tanden waren volledig weg. Nu begin deze week opnieuw, gelukkig alleen de tanden van de remtrommel. En ik die dacht dat een nieuwe px 200 de oplossing was voor een dagelijks zorgeloos gebruik. Slechte serie ? Slechte chauffeur ? What the fuck is going on... Link naar reactie
Gast Geplaatst: 14 juli 2006 Delen Geplaatst: 14 juli 2006 as? remtrommel tanden? wat bedoelt ge? Link naar reactie
mariovandriessche Geplaatst: 14 juli 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 juli 2006 Ja... ik weet het. Technisch ben ik niet zo onderlegd. Ik probeer het nog een keer. Vorig jaar is de as binnenin de motor volledig vervangen. Oorzaak : gedurende een tijd met los achterwiel gereden. Gevolg : alle tandekes tot op de draad vesleten, zowel van binnenas als van de achterste remtrommel. Ik dacht dat dit eenmalig zou zijn. Verkeerd gedacht : wiel kwam altijd los en moest op regelmatige basis vastgedraaid worden. Niet normaal volgens garagist. Tot begin deze week ik volledig niet meer kon schakelen. Geen pak meer. Alweer tandekes van achterste remtrommel volledig weg. Gelukkig niet van binnenas. Hopelijk is dit wat duidelijker ? Je moet weten...ik weet dat een scooter twee wielen heeft en een stuur...en dat is het zowat... Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 14 juli 2006 Delen Geplaatst: 14 juli 2006 Moer achterwiel kan alleen los komen als de borgkooi en de splitpen niet gemonteerd werden. 'Misschien' zou het kunnen dat de moer niet genoeg aangespannen was en dat de splitpen het begeven heeft maar dat moet je zien als je het stofkapje van de remtrommel losmaakt... Mijn achterwielen zijn nog nooit losgekomen, en Piaggio gebruikt al 25 jaar dat systeem op de PX, dus daar zal het niet aan liggen, dus dan is het volgens mij nalatigheid van de garagist... Link naar reactie
mariovandriessche Geplaatst: 14 juli 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 juli 2006 Heel erg bedankt... Link naar reactie
Piston Geplaatst: 15 juli 2006 Delen Geplaatst: 15 juli 2006 Ik rij ook met een nieuwe PX 200 en in den beginne reed ik ook steeds de centerbout van het achterwiel los zodat ik steeds het gevoel had te waggelen in de bochten. Nu is dat geen probleem meer sinds de 'bouloneuse' erop werd gezet. Ik heb wel ook eens de as waarmee het motorblok op de carosserie zit losgereden. En ik maar denken dat mijn wiel de oorzaak was. De scooter is nu al een tijd ok, nu enkel nog het gevoel tussen mijn oren... Link naar reactie
T5Scooterboy Geplaatst: 18 juli 2006 Delen Geplaatst: 18 juli 2006 Moer achterwiel kan alleen los komen als de borgkooi en de splitpen niet gemonteerd werden. 'Misschien' zou het kunnen dat de moer niet genoeg aangespannen was en dat de splitpen het begeven heeft maar dat moet je zien als je het stofkapje van de remtrommel losmaakt...Mijn achterwielen zijn nog nooit losgekomen, en Piaggio gebruikt al 25 jaar dat systeem op de PX, dus daar zal het niet aan liggen, dus dan is het volgens mij nalatigheid van de garagist... Helaas komt het af en toe wel voor dat een achterwiel ondanks splitpen en goed aandraaien toch los gaat zitten. Vraag me niet hoe het kan, maar het gebeurt... Heb het met een T5 eens gehad. Bij demonteren bleek de centrale achterwielmoer vastgeroest te zitten en dan toch die speling. Andere remtrommel en ik was er vanaf, voorlopig... Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 18 juli 2006 Delen Geplaatst: 18 juli 2006 Helaas komt het af en toe wel voor dat een achterwiel ondanks splitpen en goed aandraaien toch los gaat zitten. Vraag me niet hoe het kan, maar het gebeurt... Heb het met een T5 eens gehad. Bij demonteren bleek de centrale achterwielmoer vastgeroest te zitten... Is los komen EN vastgeroest zijn niet zo'n beetje een tegenspraak in terminus...? Ofwel was em dan nooit goed vastgezet, ofwel is na verloop van tijd je remrommel 'smaller' geworden, wat ik toch sterk betwijfel... Ik kan er nu nog inkomen dat de achteras niet volledig met de aanslag (flens op de as) tot tegen het lager ter hoogte van het achterwiel zat toen de moer aangespannen werd, en dat daar dan een beetje speling onstaat tijdens gebruik omdat de achteras uiteindelijk toch met de flens tegen het lager schuift, maar dat moet dan toch uitkomen vooraleer de moer tijd gekregen heeft om vast te roesten denk ik... Link naar reactie
T5Scooterboy Geplaatst: 18 juli 2006 Delen Geplaatst: 18 juli 2006 Zou je wel denken inderdaad... Remtrommel was inderdaad wel wat "smaller" geworden. Ben er ook iets te lang mee doorgereden. Dat is het nadeel met een keerring aan de binnenkant. Je achterrem blijft het doen en je kunt dus lekker door blijven rijden met een los achterwiel... Link naar reactie
stanman Geplaatst: 18 juli 2006 Delen Geplaatst: 18 juli 2006 heb het met de rit naar spa met mijn rally voorgehad, net voor spa begon af en toe de vespa vanachter wat te slingeren als ik gas loste, eerst dacht ik platte band, maar thuis bleek dat de moer een beetje gelost was, gellukig gebruik ik altijd de borgpen, maar ik had geen veerrondel ertussen, dat ga ik nu doen. Link naar reactie
René Geplaatst: 20 juli 2006 Delen Geplaatst: 20 juli 2006 Beste Mariovandriesche Laat uw achterwiel daar in ? vastzetten met een kracht van 5à6 kg. Gebruik de voorziene hardstalen rondel en zeker geen splitrondel. Dan hoef je nooit lekker rond te rijden met een los achterwiel. Rene Link naar reactie
mariovandriessche Geplaatst: 1 augustus 2006 Auteur Delen Geplaatst: 1 augustus 2006 Bedankt allemaal voor de tips...Gemakkelijk toch dat vespaforum. Link naar reactie
EriX Geplaatst: 1 augustus 2006 Delen Geplaatst: 1 augustus 2006 daar dient zo'n forum voor hé ;-) Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.