Pilaf Posted November 25, 2016 Posted November 25, 2016 Een tutorial over de diagnose van een moderne injectie Vespa. Bij onze oude Vespa's is de oplossing vaak te vinden in logica, kennis van techniek en hulp van forums als deze, maar bij de nieuwe injectie motoren is het vaak complexer en wordt bijna alles geregeld via de ECU. Na heel wat speurwerk op internet ben ik er achter gekomen dat er voor onze Vespa's weinig over geschreven is dus bij deze een tutorial voor de thuis sleutelaar die naast het standaard onderhoud wat meer informatie wil hebben over de status van de injectie motor. Er zijn 2 programma's (freeware/donation) die werken met de Magneti Marelli ECU's die in onze injectie Vespa's zitten. Dat zijn IAWdiag en JPdiag, waarbij in deze tutorial gebruik wordt gemaakt van IAWdiag. IAWdiag: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ JPdiag: http://jpdiag.akress.com Aan de zijkant van de ECU zit een sticker met gegevens over de ECU. Deze ECU sticker is van een Vespa GTS 300 uit 2014, in dit geval een IAWMIU3G. Wat hebben we nodig om een diagnose tool te maken. - pc/laptop met Windows XP en hoger - VAG KKL Kabel met FTDI chip - Fiat OBD kabel met plus + en min - klemmen - multimeter Om te beginnen met de pc/laptop, ik heb IAWdiag draaien op een Windows XP laptop uit 2004 en op een Windows 7 starter netbook uit 2009. De benodigde specificaties zijn dus minimaal en iedereen met een oude pc of laptop kan een diagnose tool maken. De VGG KKL kabel, ik heb er 2 gekocht en getest waarbij er maar 1 werkt. Beide zijn via eBay aangeschaft en die uit China (ch340 chip) werkte niet dus uiteindelijk via een forum tip de werkende kabel (kabel met FTDI chip) gekocht. De kabels (zowel de VAG KKL als Fiat OBD) zijn ook te koop op bijvoorbeeld Amazon e.a. (Op eBay verkoopitem 161743974836) Aan deze VAG KKL kabel wordt de Fiat OBD kabel verbonden. (Op eBay verkoopitem 252433646626) Aan deze kabel zitten 2 krokodillen klemmen (zwart - en rood +) en deze kabel moet voor het aansluiten en gebruik worden doorgemeten op polariteit. BELANGRIJK: De kabelbedrading van de Fiat OBD kabel moet zijn aangesloten volgens onderstaand schema om schade aan de ECU te voorkomen. Als alle benodigde items compleet zijn kan de installatie beginnen. Installeer eerst de FTDI drivers op de pc/laptop voor dat de VAG KKL kabel op de laptop/pc wordt aangesloten. De drivers voor de kabel kunnen van de FTDI site gedownload worden, gebruik dus niet de drivers die bij de kabel geleverd worden. (http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm) Op een Windows XP/Vista pc/laptop zijn deze drivers geschikt: http://www.ftdichip.com/Drivers/CDM/CDM20824_Setup.exe Op een Windows 7 en hoger pc/laptop zijn deze drivers geschikt: http://www.ftdichip.com/Drivers/CDM/CDM21224_Setup.zip Als de drivers succesvol zijn geïnstalleerd kan de VAG KKL kabel worden aangesloten op Fiat OBD en vervolgens op de pc/laptop. De kabel wordt door Windows herkend als nieuwe hardware. Controleer met het volgende programma op welke COM poort de kabel is aangesloten, deze kan indien gewenst gewijzigd worden (in het voorbeeld hieronder COM9). http://www.ftdichip.com/Support/Utilities/Reassign%20COMNo%20Utility.zip De juiste werking van de kabel kan worden gecontroleerd met het volgende programma. http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/AdapterTest_V1.01.zip Sluit de klemmen (rood + en zwart -) aan op de accu van de Vespa. BELANGRIJK: Sluit de diagnose steker nog niet op de Vespa aan. Start het programma, vul de juiste COM poort in (mijn geval COM9) en klik op connect. Als test 1 en 2 succesvol zijn klik dan op disconnect. De diagnose plug kan worden aangesloten op de diagnose connector van de Vespa. Het programma IAWdiag kan worden opgestart. Vul de gewenste taal, COM poort en type ECU in. Klik links boven op file / connect en volg de aanwijzingen op het scherm. De ECU gegevens staan nu links onder en de diverse parameters zijn te selecteren. De motor kan gestart worden om nog meer parameters uit te lezen. Als de motor gestart is en deze gestopt wordt terwijl IAWdiag nog in gebruik is, gebruik dan de kill switch en klik links boven op file / disconnect en volg de aanwijzingen op het scherm. BELANGRIJK: doe in geen geval een TPS reset aangezien deze in de fabriek zijn gekalibreerd. Zie: Vespa GTS 2015 workshop manual: http://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/ Zie: Informatie over de Vespa GTS ECU: http://cheekythoma3.wixsite.com/itsme/idle Dan tot slot: de maker van IAWdiag heeft ook nog een ander programma gemaakt waarmee je van en naar de ECU kan lezen/schrijven, namelijk MIU3GReader en MIU3GWriter. Deze zijn ook hier te downloaden: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ Er kan dus met de MIU3GReader een backup van de ECU gemaakt worden. Ook is het mogelijk op de mapping aan te passen. Ik ga hier binnenkort eens mee aan de slag omdat mijn GTS met Akrapovic veel last heeft van backfire. Zodra ik daar meer over weet laat ik dat uiteraard weten. Ik hoop dat jullie wat aan deze tutorial hebben en als er vragen/aanvullingen zijn hoor ik het graag. 2
DAXX Posted November 25, 2016 Posted November 25, 2016 ik blijf dit volgen,,,maar vindt het wel straf dat je de mapping kan aanpassen,,deze was toch geen open source ?? CHEERS
Pilaf Posted November 25, 2016 Author Posted November 25, 2016 Dat dacht ik eerst ook maar heb van zowel een GTS 09 met MIU ECU als van mijn GTS 14 met MIU3G de binaries (.bin) kunnen downloaden. Ga binnenkort eens kijken met het programma TunerPro of de binaries kunnen worden aangepast. Denk dat ze bij Rexxer.eu een soort gelijk programma gebruiken want zij kunnen ook de GTS 250/300 remappen. 2
Pilaf Posted December 3, 2016 Author Posted December 3, 2016 (edited) UPDATE: Ik heb JPDiag ook getest en ook deze diagnostic tool werkt naar behoren met onze MIU1 en MIU3G ECU's. Deze tutorial is ook te volgen op de modernvespa.com: http://modernvespa.com/forum/topic150992 Edited December 3, 2016 by Pilaf Verkeerde verwijzing... 2
DAVY Guns Posted March 28, 2020 Posted March 28, 2020 Op 3/12/2016 om 10:11, Pilaf zei: UPDATE: Ik heb JPDiag ook getest en ook deze diagnostic tool werkt naar behoren met onze MIU1 en MIU3G ECU's. Deze tutorial is ook te volgen op de modernvespa.com: http://modernvespa.com/forum/topic150992 Beste Pilaf, Ik las uw reactie over de diagnostic tool Kunnen we hier met elkaar even over bellen, Ik run in bijberoep een scooter zaak en heb intressen in deze tool graag had ik van u wat meer informatie Groetjes Davy Guns
Pilaf Posted March 30, 2020 Author Posted March 30, 2020 Beste Davy, Mijn tutorial op beide forums is slechts een uitleg hoe je de diagnose gereedschap gebruikt. Dit is puur hobbymatig en er wordt van mijn kant geen ondersteuning gegeven noch is er enige aansprakelijkheid naar mij, het vespaforum.be of MV forum. Gebruik je deze software bedrijfsmatig dan is mijn advies om contact op te nemen met de maker want zij bieden deze software en technische ondersteuning wel. Heb je vragen over de tutorial op MV of hier op het vespaforum dan deze graag openbaar posten zodat wijzigingen, fouten en tips ook voor de overige gebruikers zichtbaar zijn. Groeten, Pilaf 2
LoMax Posted December 3, 2023 Posted December 3, 2023 Hallo Pilaf, na jaren 'op goed geluk' klussen aan mijn GTS'en, wordt het tijd om eens wat diagnose-software te installeren en te gebruiken. Heb namelijk net een 2010 GTS250 gekocht, die koud enkel start met gashendel een cm open (toen ik hem kocht, was de motor al opgewarmd en startte hij meteen goed, dom hè). En nu mijn vraag, ik heb de Fiat kabel al aangeschaft, en vraag me af of de geschikte obd kabel nog steeds de kabel is die je hierboven beschrijft (VAG KLL FTDI), of heb je intussen al betere kabels gevonden? Ik heb zelf namelijk de dure HEX kabel die hoort bij het VDCS (VAG COM) diagnose prgrm van Ross Tech, maar die zou ik hier liever niet voor uitproberen, stel dat het fout gaat, €€brr. Lijkt dit geschikt? https://www.obd24u.nl/vag-kkl-usb-kabel-met-ftdi-chip.html De software zal nog wel dezelfde zijn voor die oude rakkers (ik ga misschien ook even testen of ik mijn AUTEL Maxidiag MD808 pro kan gebruiken, of lijkt dat ook een dwaas idee?)
Pilaf Posted December 3, 2023 Author Posted December 3, 2023 Dat moet zeker lukken. Het gaat erom dat het een origine FTDI chip is, en voor die prijs mag je dat wel verwachten. Geloof dat de software iets is ge-update (ondersteuning van meerdere ECU’s) maar de werking is identiek. Vwb je gas hendel, het zou best wel eens de TPS sensor kunnen zijn. Ze hebben waarschijnlijk aan de schroef gedraaid op de ECU body gedraaid, dus dat is te herstellen via de software. Ben benieuwd naar je bevindingen. 2
LoMax Posted December 7, 2023 Posted December 7, 2023 (edited) Op 3/12/2023 om 18:28, LoMax zei: (ik ga misschien ook even testen of ik mijn AUTEL Maxidiag MD808 pro kan gebruiken, of lijkt dat ook een dwaas idee?) Dat werkt alvast niet, mijn toestel ziet wel 'iets', maar kan geen verbinding maken, hij zal die ECU niet kennen vrees ik. Dus nog even wachten op mijn kabel. Edited December 7, 2023 by LoMax
LoMax Posted December 21, 2023 Posted December 21, 2023 Ziezo, eerste Ali. kabel binnen, en die werkt. Heb nog een tweede in UK besteld, wordt straks getest. Wordt vervolgd. (Detail: heel deze operatie was voor slechte koudstart en stilvallen op te lossen. Tijdens het wachten op de kabels heb ik de tank, waar al een jaar E95 in stilstond, aangevuld met goede E98 en portie Redex, resultaat: start en draait als een zonnetje!) 1
LoMax Posted January 3 Posted January 3 Ziezo, tool werkt, ik kan zo'n beetje alles uitlezen, en heb twee foutcodes (1 ivm lambda-waarde en 1 unknown) kunnen wissen, en die komen niet terug. De write-functie ga ik nog even niet uitproberen, nu hij goed start en draait. En dan natuurlijk de vraag over de TPS, ik lees in vrijloop bij 'gasklep' een waarde van 3,70°, en af en toe gaat die naar 3,80°. Gashendel positie 0. Bij verdraaien hendel, gaat ook die waarde omhoog, en gaat de Gasklep naar een waarde van 10,.... Wat zou de juiste waarde voor die gasklep bij koudstart moeten zijn, kan die 3,70° kloppen, of moet dat 0 wezen?
Pilaf Posted January 4 Author Posted January 4 De TPS staat bij de GTS op 3,80 zowel koud of warm. Deze wordt afgesteld met de schoef op de ECU en is heel gevoelig. Mijn advies…nooit aan draaien zonder diagnose gereedschap. Als jouw GTS lekker stationair loopt met 3,70 dan lekker laten staan. Als je echt wil experimenteren met de write functie dan zijn er wat binaries beschikbaar voor tunerpro: https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ Altijd goed je eigen origineel gedownloade file goed bewaren. 2 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now