Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vespa 50cc van een bepaald jaar ... geen snelheidlimiet?


dieter

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

ik rij rond met een vespa 50 van 65' maar ik had een vraagje i.v.m. de wetgeving hier rond. als je brommer origineel geen 45 rijd maar 60 omdat deze toen zo gemaakt is ... moet je hem dan toch afstelle of is er een wet die zegt dat brommers van voor een bepaald jaar geen limitering moeten hebben ?

m.v.g. dieter

Link naar reactie

Dat onderwerp is hier al veelvuldig aan bod gekomen...iedereen doet waar hij zin in heeft, tot je eens iets tegenkomt dan zal je mogen uitleggen hoor dat je scootertje van voor '70 is enz...de verzekering zal nie willen betalen maar jij wel, en dit voor de rest van je leven!!

Link naar reactie

Eej dieter!

Vul uw profiel eens eerst wat vollediger in!?

Eigenlijk is de wet simpel: "EEN 50cc MAG NIET MEER DAN 45km/u OP NORMAAL WEGDEK"

Maar kan jij er iets aan doen dat deze wet pas vanaf 1972 van kracht is gegaan en dat jouw vespa van voor dit jaar is...?

Eigenlijk wel, je kan hem "afstellen". Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan bij een oude vespa hoor!

En dit is ook een sterk argument tegenover politie die je tegenhoudt voor snelheidscontrole...

Je bent vriendelijk, zegt dat je de vespa nog niet lang hebt, dat alles origineel is maar dat hij van voor 72 is en dat hij dus toen, legaal, meer dan 45 km/u kon.

Zeg dat je er mee bezig bent om hem af te stellen en dan laten ze je, met geluk, de eerste keer verder rijden.

Heb je een klootzak, maar een klootzak die zich eigenlijk wel aan de wetgeving houdt, dan kan je natuurlijk minder geluk hebben.

Je kan voorstellen of je diezelfde week langs het politiebureau mag komen om hem, afgesteld, te laten zien...

Maar, blijf vriendelijk! Anders kan je er zeker naar fluiten!

Waarom zijn het allemaal gabber-bootsters en snob-daxen die hun brommer moeten afgeven... arrogantie?

Alle classic 50cc vespa's in Belgiƫ rijden volgens mij ook te snel hoor...

Maar nog eens, volgens de wet mag het niet!

grtz,

Nikolas

Link naar reactie
  • 2 weken later...

hallo dieter,

hier het enige en juiste antwoord voor jou probleem.

het gelijkvormigheidsattest werd ingevoerd in 1972, wat ook betekende dat alle bromfietsen kl B na deze wetgeving niet sneller mogen en kunnen rijden dan 45 km/hr.

In uw geval, betekent dit dat het toegelaten is dat uw vespa sneller kan rijden dan 45 km/hr. dus wanneer de politie de vespa op de rollen zet zal de snelheid bv 60 km/hr aanduiden. Omdat je vespa dateert van voor 1972 moet je hem niet laten afstellen. In jou geval is het wel strafbaar wanneer je sneller dan 45 km/hr zou rijden en dit vastgesteld wordt omdat je werd geflitst aan een hogere snelheid of omdat de polite heeft gezien dat je sneller rijdt.

uw voorbeeld is te vergelijken met : ik ben bv eigenaar van een sportieve wagen, deze wagen kan 220 m/hr rijden. dat de wagen sneller kan rijden dan 120 km/hr opzich is niet strafbaar, maar daarin tegen wanneer ik 150 km/hr rij dan ben ik als bestuurder in overtreding, maar niet de wagen.

hopend e hiermee van dienst te zijn geweest (om prof. redenen kom ik soms met deze wetgeving in aanraking)

mvg

chris

Link naar reactie

KB 10 oktober 1974.

Artikel 3, Ā§ 1:

Elk voertuig dat in Belgiƫ gebouwd of gemonteerd is of dat in Belgiƫ ingevoerd is onder dekking van een aangifte ten verbruik moet het voorwerp van een goedkeuring per type uitmaken.

Die goedkeuring, verleend door de Minister van Verkeerswezen of zijn gemachtigde, is bestemd om vast te stellen of het voertuig voldoet aan de voorschriften van dit besluit.

Deze bepaling is niet toepasselijk op de voertuigen waarvoor voor de datum van inwerkingtreding van dit besluit geen proces-verbaal van goedkeuring was vereist en die voor die datum in het verkeer werden gebracht.

KB is hoofdzakelijk in werking getreden in 1974 (15 november).

Dus, al wat voordien op de markt gebracht is Ć©n ingeschreven(of gewoon gebruikt als het niet moest worden ingeschreven) mag zonder GVA verder gebruikt worden.

Mijns inziens, maar ik ga het nog wel eens verder uitpluizen: cylinderinhoud speelt eigenlijk gƩƩn rol meer, wat harder dan 45 Km/u gaat is gƩƩn brommer B maar een motorfiets! en moet dus add ingeschreven en verzekerd worden.

Link naar reactie

Buiten als ze hƩƩl de stalling van een school omsingelen voor brommercontrole natuurlijk. Mijn schoonbroer heeft dat ooit gehad, met nen opgevoerden brommer. In't naar school rijden een vastloper gehad en 's avonds grande controle van de politie. Dien heeft echt sjaans gehad toen.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

klein vraagje hieromtrent, ik heb een 50cc stel dat ik hem opdrijf naar bv 100 cc (whatever, zolang ik onder de 125cc blijf, had ergens gelezen dat bezitters van een autorijbewijs voor 10/2001 mogen rijden met een brommerke tot 125cc) volstaat het dan gewoon om mijn verzekering aan te passen?

Link naar reactie

Ik heb een goeie truk om de rollekes van de flikken te bedriegen. Heb vroeger met mijn 50special en pk50xl dikwijls op de rollen moeten staan. Ik reed met beide gemiddeld 75km/u.

De truk is om van 1ste vitesse ineens naar 4de te schakelen. Het duurt enorm lang voordat de motor dan op zijn toeren geraakt. Ik heb het zo 4x kunnen flikken dat de politie zei dat het lang genoeg had geduurd (ik ging toen 55km/u op de rollen).

Als ze mij daar toen natuurlijk een half uur hadden laten opstaan dan had ik het ook aan mijn been gehad.

Heb ook al verhalen gehoord van gasten die niet zelf hun brommer mogen besturen op de rollen want de politie doet dit voor jouw.

Een ander voorstel is om er een deftige elektronische afstelling op te zetten, als je dan toch sneller wil rijden maar niet gepakt wil worden.

De beste oplossing is gewoon voor een 125/150/200cc gaan dan ben je van al die zever vanaf.

Heb onlangs langs de kant van baan nog flikken gezien met rollekes. Ben gestopt om te vragen of ik daar eens op mocht met mijn PX125 om te zien of mijn kilometerteller wel het juiste getal aangeeft. Ik mocht oprotten van meneer de police, want ik dacht zeker dat ik de plezantste thuis was... de politie uw vriend ;-)

Link naar reactie

als ge dat allemaal officieel wil doen wel, maar ik dacht dat dit eigenlijk niet meer mocht van 50cc naar hoger gaan... Kan me vergissen maar denk wel dat je dit best checkt. Anderzijds waarom niet ineens voor een moto gaan?

Link naar reactie

@flatsky

dat topic is ook al eens behandeld, toen was de conclusie dat het niet kon. Een 50cc opvoeren en dan als motor inschrijven en verzekeren is NIET MOGELIJK.

@Dieter

Die uitleg ivm dat KB uit 72 etc klikt misschien wel logisch en zal misschien kloppen (ben geen jurist), maar in realiteit gaat het lastig worden om je daarop te beroepen. De gemiddelde agent zal niet op de hoogte zijn en ik heb er eerlijk gezegd ook zo mijn twijfels over.

Link naar reactie

Een bromfiets (B) mag hoe dan ook nooit meer dan 49cc hebben en moet hier in Belgie afgesteld zijn op 45 Km/u.

Mijn 50 S uit 1964 heeft op het inschrijvingsbewijs 50 cc staan.

Dit is een motorfiets, dus, nummerplaat, motorrijbewijs, verboden het fietspad te gebruiken en omdat hij meer als 70 gaat ook toegelaten op de autosnelweg( niet echt veilig)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...