Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Schakelproblemen Vespa 50s 1978


freekwisseloo

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb eeen Vespa Special uit 1978, vier versnellingen, en vorige week is mijn kabel om de bak 'vrij' te maken en te schakelen gesprongen. Uit nood moest ik een aantal kilometer schakelen zonder kabel, niet al te goed voor je bak.

Nu heb ik gister een nieuwe kabel gemonteerd alleen het vrijmaken van de bak werkt niet meer. De kabel trekt de hendel ver genoeg, maar het lijkt wel of het mechanisme erachter niet meer functioneert.

Weet iemand van jullie wat het euvel zou kunnen zijn en hoe ik het op kan lossen?

Alvast bedankt!

Freek Wisseloo

Link naar reactie

Dus je ontkoppelingskabel is gesprongen en je hebt een nieuwe gestoken ...

Maar als je zegt "alleen het vrijmaken van de bak werkt niet meer" wat bedoel je dan eigenlijk? Ontkoppelen is de enige taak dat je ontkoppeling heeft, da's nogal duidelijk.

Of krijg je hem wel in 1e, 2e, 3e en 4e en niet meer in neutral?

Overigens zou het sympathiek zijn, moest je je profiel wat vollediger invullen...

Link naar reactie

Mijn kabel was inderdaad gesprongen en ik heb een nieuwe kabel gemonteerd. Nu is het probleem dat de kabel wel aan de hendel trekt (hij lijkt dus goed afgesteld te zijn), maar hij ontkoppelt niet...

Ik krijg hem wel in de versnellingen en in neutraal, maar enkel met wat geweld...

Ik zal asap mijn profiel volledig maken.

Freek

Link naar reactie

Je bedoelt hiermee dat de kabel niet strak genoeg staat om de hendel onder de motor in beweging te zetten? De kabel trekt de hendel zo ver als het kan naar voren, dus dat zou het niet mogen zijn. Kan het zijn dat de overbrenging van de hendel (of hoe het dan ook heet) naar de ontkoppeling gebroken is?

Link naar reactie
Uit nood moest ik een aantal kilometer schakelen zonder kabel, niet al te goed voor je bak.

Heb dat vorige week ook mogen doen. Vooral niet leuk als je aan rode lichten komt. En weer moet vertrekken (met het voorwiel de lucht in)

Link naar reactie

haha, inderdaad voorwiel de lucht in en terugschakelen geeft de andere weggebruikers ook het idee dat je een onervaren rijder bent. En denk dan ook nog eens in dat ik in Londen woon en werk, wat normaal gesproken al een gekkenwerk is.

Hielp bij jou het vervangen van de kabel wel, Hayes?

Freek

Link naar reactie

ja harder aanspannen he. maak een draad vast een dat hendeltje onderaan . dat waar de nieuwe kabel door moet. strak trekken vastbinden aan je pekkel dan kan je met gemak de nieuwe kabel monteren. niet vergeten de regelvijs naar binnnen te draaien ( niet volledig misschien moet je lossen) daarna testen he. in vitesse zetten en ontkoppelen je vespa zou dan moeten rijden zonder dat de moter geluid maakt of tegen houd.

Stephan

--vco--

Link naar reactie

het simpelste manier om de spanning van je koppelong te testen is de volgende: je contakt af en je kickt, de piston gaat nu op en af, je trekt je koppelingshendel aan je stuur in en je kickt opnieuw, als nu je piston niet op en af gaat is je koppeling goed afgesteld, zo simpel als 2 en 2 vier is! en inderdaad als je ambriage niet volledig ontkoppeld krijg je de boite moeilijk in neutraal! jeansprint

Link naar reactie

jullie gebruiken de verkeerde manier om zonder koppeling te rijden als dit bij mij gebeurt en dit is met een 200cc loop ik gewoon even naast de scooter met eendraaiende motor en zet hem dan in tweede dan gaat je voorwiel niet van de grond en is ook beter voor de tandwielen

grtz sidvespa

Link naar reactie
maak een draad vast een dat hendeltje onderaan . dat waar de nieuwe kabel door moet. strak trekken vastbinden aan je pekkel dan kan je met gemak de nieuwe kabel monteren.

Stephan

--vco--

wat een simpel trukske zeg ... De laatste keer da'k dat spel moest aanspannen ben ik een half uur aan't sukkelen geweest ...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...