Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vliegwiel Niet Magnetisch Genoeg?


Zoef

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

Ik heb een probleem met de ontsteking (oude ontsteking met contactpunten) van mijn VNA. Ik heb reeds de interne bobine, contactpunten en condensator vervangen. Alles juist afgesteld: opening contactpunten 0,4mm en ontsteking 28° vr BDP, maar nog steeds krijg ik geen vonk. 2 dagen geleden vonkte hij af en toe eens maar nu helemaal niet meer. Zou het kunnen dat mijn vliegwiel niet meer magnetisch genoeg is? Als ik de bougiekabel vast neem voel ik wel kleine schokjes maar niet voldoende. 

 

Aan de bobine zit ook een kabeltje dat naar de linkse helft van de contactpunten gaat, als ik dit doormeet mag dit dan contact maken met mijn grondplaat? Waar dit kabeltje aan het contactpunt komt komt ook het kabeltje van de condensator aan, hiertussen zit een vilten ring zodat dit geen contact maken. Dus ik veronderstel dat dit nergens in contact mag staan met de grondplaat?

 

 

Grtz

 

Zoef

Link naar reactie

@ Nero: Als de vis-platinés open staan moet er dus een onderbreking zijn tussen de twee contactpunten? Dit is bij mij niet het geval, het ene contactpunt is rechtstreeks op de grondplaat gevezen en heeft dus zo massa. Het andere contactpunt is verbonden met de condensator (dmv het gele kabeltje) en met de bobine (klein blauw kabeltje), via de bobine is deze dus ook verbonden met de massa omdat ook de bobine bevestigt is op de grondplaat.. Zit er hier misschien iets fout?

 

@ Gio: Normaal is dit een gele en een rode kabel, maar om te testen had ik even de oude condensator terug gemonteerd en deze bestaat uit twee zwarte kabeltjes vandaar dat je de gele niet ziet ;-)

 

 

 

Alvast bedankt voor de info!

 

grtz 

 

zoef

Link naar reactie

Ik ben al een tijdje overgestapt naar een electronische ontsteking, maari n de "binnenzijde" van je vis-platinés zit toch zo'n plastic geleidertje waardoor de veer geen rechtstreeks contact maakt met het vaste gedeelte van de visplatinees (als ik me het goed herinner).

 

Waar de bedrading op je visplatinees toe komt horen ook isolatoren te steken (van die kartonnen rondelletjes) zodat deze op die plaats geen massa krijgen.

 

Via de spoel ga je geen massa krijgen omdat de koperen bedrading geen contact maakt met het frame (die grote plasticplaten op de zijkant van de spoel).

 

Zo te zien zit je hoogspanningsbobijn zelf ook op de statorplate. Beter is het om een externe te plaatsen.

 

Kort samen gevat: als de contactpunten nog met elkaar verbonden zijn in open stand kan je geen (deftige) ontsteking krijgen. :)

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Bedankt voor de info Nero,

 

Die kartonnen rondelletjes zitten er inderdaad tussen om te verhinderen dat het contact maakt.

Het is echter wel het geval dat mijn bobine gewoon doorgeeft naar de grondplaat. Er komt een klein koperen draadje uit de spoel die op de zijkant gesoldeerd zit ( zie afbeelding links) het rode kabeltje rechts komt op het contactpunt.

 

http://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Bobine-VNA

 

Is het mogelijk om een externe bobine te plaatsen op deze Vespa?

 

Grtn

 

Zoef

Link naar reactie

Dit wordt vrij courant gedaan, alleen een paar gaatjes boren om de ontstekingsspoel te bevestigen en de bedrading aanpassen.

 

De vraag is of het niet beter is om over te schakelen naar een electronische ontsteking. Als je de prijs van de materialen (nieuwe bobijn, vis-platinees, condensator, eventueel vliegwiel hermagnitiseren, ... ) en de plaatsing optelt, ben je even duur af, maar heb je wel een betrouwbaar ontstekingssysteem en betere verlichting. Tenzij je de vespa natuurlijk zoveel mogelijk origineel houdt.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

De bedoeling is om alles min of meer zo origineel mogelijk te houden, deze vespa komt enkel buiten voor kleine tochtjes al het heel mooi weer is. En de ontsteking werkte 50 jaar geleden waarschijnlijk dagelijks, dus zal dat nu ook wel een paar keer per jaar volhouden zeker :)?

 

Grtn

 

zoef

Link naar reactie

Probleem opgelost! Vandaag alles terug gedemonteerd en gemonteerd, blijkbaar gaven de nieuwe contactpunten niet goed door.. Misschien door een laagje vet of dergelijke dat aangebracht was op de punten. Met een heel fijn schuurpapiertje de contacten proper gemaakt en van de eerste kick weg!

Het kabeltje van de bobine komt wel degelijk aan het contactpunt en daardoor staan alle twee de contactpunten steeds in verbinding met de grondplaat (massa) ook wanneer de contactpunten geopend zijn.. Dit vond ik vreemd maar al doende leert men :-)

 

bedankt voor alle reacties!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...