Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Werking Carburateur Stationair


VespaDutchy

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ik heb een technische vraag over de werking van mijn 16.16 Dell'orto carburateur.

 

Mijn setup is al lange tijd een DR75 met een 16.10 carb. Dat rijdt in principe goed maar ik wilde graag iets meer vermogen bij acceleratie en daarom graag een 16.16 steken.

 

Met de 16.10 loopt de motor in alle functies top. Met de 16.16 loopt hij enkel met de choke of gas geven. Daar gaat dus iets mis echter heb ik wat moeite met het vinden van de oorzaak.

 

Ik heb de carb grondig gereinigd maar stationair wil hij niet blijven lopen.

Is er iemand die mij de werking van de pilot jet precies kan toelichten?

 

Het kanaal van de choke zie ik vrij eenvoudig. Dat is een soort van bypass kanaal die direct bij het inlaat spruitstuk uitkomt.

Bij de stationair spoeier heb ik wat moeite om precies uit te vinden hoe daar de luchtstroom werkt. Als ik dat kanaal volg kom ik bij een gaatje uit waar de gasschuif langs loopt. Echter sluit de gasschuif dat gaatje ook deels af wanneer de gasschuif naar beneden staat.

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen zodat ik kan uitzoeken of deze carb nog werkt of misschien versleten is.

 

mvg

Kees

Link naar reactie

Beste,

Een grotere carbu dient om ervoor te zorgen dat je motor een betere verbranding krijgt. M.a.w. Dat de motor niet te zuurstofrijk draait (witte kleur bougie) Een te zuurstofrijk draaien kan aanleiding zijn voor een vastloper...

Dus grotere carbu, meer benzine-zuurstof dat naar de cilinder gaat. Grotere carbu of sproeiers e.d. Is dus nodig bij veranderen van bv grotere cilinder enz

Omgekeerd is ook niet goed nl. een te hoge benzineverhouding t.o.v zuurstofverhouding.

Dit zorgt voor inhouden van de motor, verzuipen, vuile cilinder/bougie zwart. Restanten onverbrande olie afkomstig uit de tweetakt koeken aan enz...

De choke zorgt ervoor dat je de verhouding zuurstof-benzine wijzigt om het starten te vergemakkelijken. Je maakt het mengsel tijdelijk rijker of verhoogt de benzineverhouding t.o.v. de zuurstofverhouding.

Enkel een grotere carbu zorgt dus niet voor een vermogentoename maar enkel om een juiste verhouding zuurstof-benzine naar de cilinder te sturen...

Correct me if i'm wrong...

Link naar reactie

Bedankt voor jullie antwoorden. Dat een 16.16 ideaal zou zijn is ook de reden dat ik wilde switchen. Met de 16.10 kreeg ik hem prima afgesteld en rijd hij al 5000km goed, echter iets meer vermogen is nooit weg :) .

Ik heb reeds wel redelijk wat ervaring met het standaard afstellen echter is er iets mis met deze 16.16 carb en ik wil graag leren hoe dat komt.

 

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar iemand die me de werking precies kan uitleggen. Hoe werkt de air-flow voor de stationaire loop.

De sproeiers die ik huidig heb zijn volgens mij gewoon goed. Stationair is 34, hoofdsproeier 72.

 

 

Stationair loopt hij niet dus hoe kan ik controleren wat er mis gaat in die flow.

Link naar reactie

Ik denk dat de oorzaak hem zit in het type sproeier:
http://www.sip-scootershop.com/files/catalogue/index.html#/235

 

Er zit een korte stationair sproeier in maar volgens deze info moet het een lange sproeier zijn. Dus diegene die mij de carburateur verkocht dacht dat hij defect was maar mogelijk zit het hem in die sproeier.

Ik laat wel weten als ik het heb getest.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...