Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Back To My Roots...


den Ben

Aanbevolen berichten

Toen ik mijn eerste Vespa had, een GS200 in 1992 (T5 frame met een 200cc blok), toen bestond er nog geen Vespa Forum ;-)
 
Intussen heb ik al mogen kennismaken met een hele reeks motoren in mijn leven (*) maar de laatste jaren heb ik bijna niet meer gereden.  Het is ook telkens zo'n gedoe met dat motorpak en die boots en het is al lang niet meer zo leuk op de baan als 10j geleden.
 
In een bui van nostalgie (die toch al enkele weken door mijn hoofd spookt) heb ik gisteren een PX200 Disc uit 2003 gekocht. Ik hou me voor dat ik daar iets sneller zal opstappen dan op een zware moto en het is alleszins zo dat het toeren op kleinere weggetjes met zo'n handgeschakelde tweetakt veel meer plezier oplevert dan met een nerveus PK-monster tussen je benen.
 
Heb onderweg naar huis alleszins al even kunnen genieten.  In het begin voorzichtig, niet te hoog in toeren jagen, snel schakelen en dan merken dat de auto's je voorbijsteken. Hmmmz, dat was een dikke 20j geleden toch niet het geval? Ookal woog ik toen 40kg minder :). Maar naarmate mijn vertrouwen terugkwam ging het weer vlotter en vlotter, en heb ik het snelheidsmetertje zelfs even tot aan de 90 gekregen.
 
Helaas eindigde die rit toch nog in mineur wegens een lekke achterband. Ik wist nog hoe zoiets voelt want ik heb met mijn GS200 vroeger net hetzelfde meegemaakt. Eerst voel je de achterkant een beetje 'woeshie' worden en naarmate je verder rijdt begint die stillaan verder en verder over en weer uit te deinen. Niet panikeren, uitbollen en de voorrem gebruiken heeft me er zonder kleerscheuren (en blikschade) door geholpen.  En dan stond ik daar... ik merkte veel te weinig druk op het reservewiel dus ik kon hem niet direct depanneren. Bovendien ben ik niet echt van de lenigsten en vind ik het knap lastig om zo laag bij de grond die bouten los te krijgen. Gelukkig kon ik hem bij een vriendelijke mevrouw stallen om hem vandaag samen met een compaan te gaan depanneren. Hoewel het reservewiel duidelijk al gebruikt is geweest bleef het zijn 2 bar vasthouden en heeft het me veilig thuis gebracht (nog een 35-tal km). Morgen trek ik naar een bandenwinkel en vervang ik ineens de hele set (dan ben ik gerust).  Naar het schijnt zijn Michelin SM100's aangeraden?
 
In ieder geval, ik heb me er al goed mee geamuseerd en hoop er nog lang geniet van te hebben, al mag hij (gegeven het gewicht dat ik in de schaal leg) misschien iets heviger accellereren.

Cheers!
-den Ben
 
(*) het lijstje, na die GS200 kwamen er: Suzuki Bandit 600N, Yamaha XV1000 (bweuk), Kawazaki ZX-10 'Tomcat', Honda Magna VF750C, Suzuki GSX1400, Suzuki TL1000R, Ducati M600, Ducati S2R (800), Suzuki Bandit 1200N, Yamaha V-Max '93, Yamaha Fazer 1000 (TK), Honda X-11 (TK)

post-13964-0-82112300-1408883963_thumb.j

Link naar reactie

Setje achteruitkijkspiegels is gemonteerd (beter zo) en bandjes zijn besteld (SM100).

Intussen nog een ritje van een 40-tal km achter de rug.  Ik begin hem gewoon te worden ;-)

Topsnelheid op de meter is 100km/u en dat is m.i. snel genoeg. Maar ik mis wat accelleratievermogen... Als er daar iemand tips over heeft (gegeven het feit dat ik een leek ben en dat ik twee linkerhanden heb).

Link naar reactie

Topsnelheid van 100km/u op de teller voor een 200cc is niet normaal,

Dat zijn eerder de cijfers voor een 125/150cc..

En de acceleratie van een 200cc valt normaal gezien ook heel goed mee.

 

Hmmm. Misschien kan hij nog harder mits wat langer aanhouden, maar ik heb geen vertrouwen in de huidige bandjes.  Als die SM100's geplaatst zijn dan zal ik het nog eens testen.

Bij het plaatsen van de bandjes laat ik ineens ook een onderhoud uitvoeren, misschien dat dat ook nog een verschil geeft.  De vorige eigenaar heeft hem gekocht (incl. onderhoud) in April 2013 en heeft er sindsdien een goeie 1000km mee gereden zonder nazicht.

Link naar reactie

Ik herken mijzelf grotendeels in uw verhaal, t.t.z. heb eerst ook een 11-tal moto's versleten voor ik door het Vespa-virus ben gebeten ;-)

...knappe PX200 trouwens, veel plezier ermee!

 

I hear ya ;-)

Nu, vroeg of laat koop ik toch terug een zwaardere motor ook.  Waarschijnlijk vanaf dat mijn kindjes groot genoeg zijn om alleen thuis te blijven, of om als passagier mee te tuffen.  Op dit moment denk ik dan aan een Electra Glide (maar dan wel een recente met voldoende power).

Waarschijnlijk hou ik die wesp ook wel bij want ik had in feite die GS200 nooit mogen wegdoen (maar ja, jong, wild en dringend geld nodig ;-))

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ja man... velgen bleken compleet verroest :/

Dus 3 nieuwe bandjes (SM100), 3 nieuwe velgen en een onderhoud... pats 285 euro.

 

Soit, ik hoop dat ik nu gerust kan rondbollen.  Ik merkte alleszins al een verschil in gedrag, zowel qua wegligging (bandjes) als qua accelleratie/hernemen (onderhoud?)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...