Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Brandstofmeter Werkt Niet


dmi

Aanbevolen berichten

Doorgaans geen probleem met elektrische schema's. Wellicht zit mijn hoofd te vol met werk gerelateerde onzin momenteel.

 

Probleem: brandstofmeter werkt niet van de PX200e. Reservelampje werkt wel perfect.

Tankvlotter (10) meet tussen de 0 en 340 ohm en loopt mooi gelijk naar boven. 

 

Tankvlotter zit aan de massakant. Dus komt er rechtstreeks stroom toe aan de benzinemeter. En ook aan het reservelampje.

 

Nu zit ik even naar dit schema te kijken. Vanaf het contactslot (7) vertrekt er +12 (zwart). Die zwarte draad gaat naar de benzinemeter en wellicht ook reservelampje. Maar waarom splitst die ook op in wat massa lijkt te zijn verderop? 

De zwarte draad die aan het contactslot vertrekt is toch wel degelijk +12? en de zwarte draad aan de tankvlotter massa? Die horen toch niet samen te komen?

 

Wat zie ik verkeerd? 

 

d

 

 

 

 

 

Image3_zps2ccafa10.jpg

Link naar reactie

oke... vespa logica: contact uit= ontsteking kortgesloten met massa. Zoals de killswitch bij de oldies. Nu nog uitvinden vanwaar de stroom komt van de benzinemeter.

Link naar reactie

er vertrekken 3 draden aan je benzinemeter. De zwarte is idd de massa. Van de 2 andere is eentje voor je lampje en de andere voor de meter. Ik denk dat de groen/witte voor de benzinemeter is. Deze krijgt spanning in de km-teller (ik ben niet 100% zeker maar dacht dat het zo is)

Link naar reactie

Nog één draad meer zelfs. 3 voor de meter, en 1 voor het lampje. 

 

Was even flink in de war. De PX is een model met batterij en starter. Maar alle kleuren draden zijn die in het schema zonder batterij. Ik dacht (te snel) dat ik van die 2e versie kon uitgaan. Maar achteraf vond ik nog ergens een 3e schema. Een soort van hybride draadboom tussen de twee. 

Maar nu dus wel zeker dat de meter stuk is. 

 

In mijn geval:

groen/wit inderdaad naar tankvlotter weerstand (en dan naar massa)

zwart/wit van lampje reserve naar tankvlotter (en dan massa)

zwart naar massa (zowel bij de teller als bij de tankvlotter)

grijs krijgt +12v. Wat wel vreemd is bij mijn px, is dat die grijze +12 niet contact geschakeld is. Enkel claxon en startmotor zitten via het contact op de batterij. Al de rest krijgt pas stroom als de vespa draait.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...