-Kristof- Geplaatst: 27 november 2013 Delen Geplaatst: 27 november 2013 wie kan me helpen , heb een 'groot' probleem met mijn fourche van mijn motovespa 1965 , het origineel spatbord wil na het spuitwerk niet meer passen... ook een kleinder 'super' spatbord werkt niet (ook niet met gefoefel met rondellen enz) , resultaat is telkens zelfde = links afdraaien lukt mij volledig zonder raken , rechts afdraaien amper 35 % en ik raak mijn beenschild. 2 kleine details ; -voor het spuitwerk had ik in mijn kader een 25 cm soort inkeping waar het spatbord in draaide , is dit origineel ? want dit is nu mooi gelijk gemaakt door het spuiten op klein 7 cm na... -ook het stuurslot werkt niet , alle kan zelfs niet werken... in de fourche zit een inkeping op bijna 75 graden en kan dus onmogelijk 90 graden omgedraaid worden voor het slotje te doen passen. het slotje is het type met een plaatje dat 'dichtschuift'. iemand foto's van zijn spaanse fourche ? zodat ik kan vergelijken dat ik hier niet met fout type zit Kristof foto's zijn niet echt verhelderend , maar je kan wel het slotje zien en op complete foto is het gat in de fourche zogezegd in de bankvijs , kant werkbank... Link naar reactie
-Kristof- Geplaatst: 28 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 28 november 2013 Niemand met een spaanse die raad heeft ?? Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 28 november 2013 Delen Geplaatst: 28 november 2013 Heb je gechecked of de 2 uitstulpinkjes nog op je vork zitten? Net onder de lagerschaal? Deze breken/slijten vaak: Ze horen er zo uit te zien als op de foto: korter en ze zijn gesleten. Daarnaast: die 2 uitstulpinkjes vallen in een ruimte in je onderin neus, heb je gekeken of die nog symmetrisch is? Inkaping in frame hoort niet, dus het probleem had je scoot voorheen ook. Link naar reactie
-Kristof- Geplaatst: 28 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 28 november 2013 kom juist eens van bij Sam, ja idd die eindstukken zijn zo goed als weg bij mij... (kan ik dat oplassen ? ) maar het probleem van het spatbord blijft zelfde... volgens sam zou een gs150 moeten passen , dit staat veel boller enz... het geen dat er bij mij 'origineel' opstond is van een sprint en kan dus niet passen ... ook dat van een super past maar aan 1 kant... pfff begint dik tegen te slagen nu zenne !!!! Iemand een gs150 spatbord liggen voor te testen alvorens ik weer 1 bestel ... MR160 : welk type staat er bij jouw op ? echt een rond of eerder een sprint ? Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 28 november 2013 Delen Geplaatst: 28 november 2013 Ik denk dat je even wat meer info moet posten over je scooter: als het die in je profielfoto is, zou die moeten passen en is dat, voor zover ik kan zien, de originele. Maar ik weet er minder van dan Sam Heb je een paar grotere foto's?Is het een Spaanse sprint met ronde GS billen, of met SS billen? Met de ronde billen zou een GS voorspatbord (van een GS160) niet misstaan, maar met SS billen, zou het ronde met het scherpe botsen, imho. Maar de punt van de achterkant van je spatbord, komt aan 1 kant tegen je beenschild komt bij draaien, dus. Dit zou je misschien op kunnen lossen door je spatbord iets naar voren te kantelen, bv door een spacertje onder de voorste bout te leggen voor je de kap monteert. Maar het kan ook zijn dat je vork krom is, en 't spul daarom niet meer lekker op elkaar afgestemd is, wat helaas regelmatig het geval is. Zit je kap goed symmetrisch op je vork; door de bouten aan de zijkant van de kap, trek je hem niet naar 1 kant, waardoor ie botst? Ik heb een Rally, met daarop het originele, Sprint-vormige, voorspatbord. Ik zeg: meer plaatjes Link naar reactie
-Kristof- Geplaatst: 28 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 28 november 2013 ja is idd diegen van op de foto , heb wel (de vespa dus ) redelijk ronde billen , hij raakt altijd (bv met het super spatbord) als ik naar rechts draai , links gaat zonder probleem. nu derjuist bij sam naar alle modellen aan het vergelijken geweest... en van gs is idd pak boller en zou moeten passen ... maar zou liefst natuurlijk eerst is testen voor ik weer eentje koop Link naar reactie
-Kristof- Geplaatst: 28 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 28 november 2013 laatste foto is met het spaanse spatbord dat dus gelijk was aan het originele... ook denk je dat op de blauwe foto het nog ok is voor te draaien , maar het rollement zat toen niet ten einde (later ontdekt) en wss daardoor meer speling. Link naar reactie
-Kristof- Geplaatst: 28 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 28 november 2013 ivm spacers enz toevoegen heb ik alles al geprobeerd... zelfs het gedeelte van op de vork waar de 2 vijsjes in koen dunner gemaakt .. Danny (scootermarket) had me die tip ook al gegeven , maar helaas , Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 28 november 2013 Delen Geplaatst: 28 november 2013 Zie ik nou deze cup niet onder je balhoofdlagerschaal op je voorvork? Link naar reactie
-Kristof- Geplaatst: 28 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 28 november 2013 snap je vraag niet , heb bij de 'originele' in het frame een cupje rond zitten (veel groter als onderste) , dit zat er zo in ervoor , en zonder dat cupje zou het rollement ook niet eens passen. en heb dan op vork zoals op jouw foto ook een stofkap (ijzer) en een rollement. Link naar reactie
nero Geplaatst: 28 november 2013 Delen Geplaatst: 28 november 2013 Ik denk dat Maarten de "verhoging" bedoeld waar de ovale opening in het spatbord moet over "vallen" zodat het spatbord mooi op zijn plaats komt. Dat 2de spatbord is het helemaal niet, het wiel komt er veel te veel naar achteren. Het spatbord dat erop stond voor restauratie lijkt me wel mooi te passen. Groetjes, nero. Link naar reactie
-Kristof- Geplaatst: 28 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 28 november 2013 awel dat je op de foto hierboven ziet (staat scheef omdat ertegen komt en los is) is 100 % hetzelfde als dat blauwe... dus mijn eerste gedacht , maar klopt dus niet , op de blauwe lijkt het goed te gaan , al was toen ook merkbaar dat het schuurde in het frame , en ook bij demontage fourche zag ik dat onderste lager niet ten einde zat dus dermee dat het iets meer speling kreeg. ik moest toen enkel maar straat omhoog duwen (van sam tot mij thuis) , alle geluk want motor en remmen zaten toen ook vast. nu derstraks bij sam geweest en denkt dat er gs150 spatbord op moet en dat dan wel zou gaan... maar zoals al gezegd, kost 100 euro op sip en heb dus niks zekerheid dat dan ineens ok is / zeer gefrustreerd en ongelukkig momenteel hierdoor zenne !!! Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 28 november 2013 Delen Geplaatst: 28 november 2013 De stofkap ,zoals op de foto van Maarten moet erop . Vervolgens is er een merkelijk verschil in balhoofdlagers. Deze motovespa heeft losse kogels van het grootste model nodig met bijhorende lagerschalen natuurlijk . Ik vermoed dat jij momenteel een balhoofdserie hebt die lager is . Door een hoger model te kopen , neemt de afstand naar je frame toe , en is de kans dat het spatbord raakt kleiner Link naar reactie
-Kristof- Geplaatst: 28 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 28 november 2013 De stofkap ,zoals op de foto van Maarten moet erop . Vervolgens is er een merkelijk verschil in balhoofdlagers. Deze motovespa heeft losse kogels van het grootste model nodig met bijhorende lagerschalen natuurlijk . Ik vermoed dat jij momenteel een balhoofdserie hebt die lager is . Door een hoger model te kopen , neemt de afstand naar je frame toe , en is de kans dat het spatbord raakt kleiner heb onderaan het origineel lager terug gebruikt , en heb nieuwe balletjes liggen , (nu test ik met de oude want er valt soms eentje uit het vet) want voor dit model kan je geen passend nieuw lager bestellen... maten kloppen dan niet , dus oude terug gerecupereerd.. Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 29 november 2013 Delen Geplaatst: 29 november 2013 Ik heb bij mijn motovespa nieuwe balhoofdlagers gemonteerd en ik heb nog een nieuwe set onderste lager liggen . De maat van de kogels is 8mm Welk is de maat van de onderste kogels bij u ? Link naar reactie
-Kristof- Geplaatst: 29 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 29 november 2013 ok mannen , het is met heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeel gefoefel en oplassen van mijn eindstukken op fourche en frame heb ik het zo goed als in orde gekregen... schilt maar 1 mm nog , met links draaien enkel op het einde , en rechts draaien is in orde. @ dimitri px ; ik had ook 2 lagersetten liggen , maar deze waren beide te groot voor het gat bij mij , bovenaan klopte ze wel. daarom het onderste origineel gelaten met nieuwe balletjes... Toen ik dit aan sam van lambrettafinder ging vragen , kende hij het probleem dat er geen onderste lager niet meer was en zei dat ze het ook doen met de originele (enkel onderste) nu moet ik wel nog kleine stukje bijspuiten achter claxon maar was toch al reuze blij... jamemer dat het zo is gegaan en met zo veel gefoefel bedankt voor alle uitleg !!! (zal wel ni het laatste zijn ) Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 29 november 2013 Delen Geplaatst: 29 november 2013 raar , zeer raar ,dat de lagerset er niet meer zou zijn . wat is de maat van jouw kogels ? weet je ook de binnenmaat van de lager-ring op de vork ? Link naar reactie
-Kristof- Geplaatst: 30 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 30 november 2013 ook 8 mm , rest kan ik nu niet meer nameten natuurlijk... Link naar reactie
-Kristof- Geplaatst: 1 december 2013 Auteur Delen Geplaatst: 1 december 2013 en het stuurslot hebben we ook in orde gekregen , lassen op zondagochtend... het is is iets anders... me happy Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.