Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hulp Gevraagd - Motovespa Fourche...


-Kristof-

Aanbevolen berichten

wie kan me helpen , heb een 'groot' probleem met mijn fourche van mijn motovespa 1965 ,

het origineel spatbord wil na het spuitwerk niet meer passen...

ook een kleinder 'super' spatbord werkt niet (ook niet met gefoefel met rondellen enz) ,

 

resultaat is telkens zelfde = links afdraaien lukt mij volledig zonder raken , rechts afdraaien amper 35 % en ik raak mijn beenschild.

 

2 kleine details ;

 

-voor het spuitwerk had ik in mijn kader een 25 cm soort inkeping waar het spatbord in draaide , is dit origineel ? want dit is nu mooi gelijk gemaakt door het spuiten op klein 7 cm na...

 

-ook het stuurslot werkt niet , alle kan zelfs niet werken... in de fourche zit een inkeping op bijna 75 graden en kan dus onmogelijk 90 graden omgedraaid worden voor het slotje te doen passen.

 

het slotje is het type met een plaatje dat 'dichtschuift'.

 

 

iemand foto's van zijn spaanse fourche ? zodat ik kan vergelijken dat ik hier niet met fout type zit :(

 

Kristof

 

foto's zijn niet echt verhelderend , maar je kan wel het slotje zien en op complete foto is het gat in de fourche zogezegd in de bankvijs , kant werkbank...

 

849P1000607.jpg

 

5aidlg.jpg

Link naar reactie

Heb je gechecked of de 2 uitstulpinkjes nog op je vork zitten? Net onder de lagerschaal? Deze breken/slijten vaak:

rally-buildup-136-web.jpg

Ze horen er zo uit te zien als op de foto: korter en ze zijn gesleten.

 

Daarnaast: die 2 uitstulpinkjes vallen in een ruimte in je onderin neus, heb je gekeken of die nog symmetrisch is?

rally-buildup-011-web.jpg

 

Inkaping in frame hoort niet, dus het probleem had je scoot voorheen ook.

Link naar reactie

kom juist eens van bij Sam,

 

ja idd die eindstukken zijn zo goed als weg bij mij... (kan ik dat oplassen ? )

 

maar het probleem van het spatbord blijft zelfde... volgens sam zou een gs150 moeten passen , dit staat veel boller enz...

het geen dat er bij mij 'origineel' opstond is van een sprint en kan dus niet passen ...

 

ook dat van een super past maar aan 1 kant...

 

pfff begint dik tegen te slagen nu zenne !!!!

 

 

Iemand een gs150 spatbord liggen voor te testen alvorens ik weer 1 bestel ...

 

 

MR160 : welk type staat er bij jouw op ? echt een rond of eerder een sprint ?

Link naar reactie

Ik denk dat je even wat meer info moet posten over je scooter: als het die in je profielfoto is, zou die moeten passen en is dat, voor zover ik kan zien, de originele. Maar ik weet er minder van dan Sam :P

 

Heb je een paar grotere foto's?Is het een Spaanse sprint met ronde GS billen, of met SS billen? Met de ronde billen zou een GS voorspatbord (van een GS160) niet misstaan, maar met SS billen, zou het ronde met het scherpe botsen, imho.

 

Maar de punt van de achterkant van je spatbord, komt aan 1 kant tegen je beenschild komt bij draaien, dus.

 

Dit zou je misschien op kunnen lossen door je spatbord iets naar voren te kantelen, bv door een spacertje onder de voorste bout te leggen voor je de kap monteert. Maar het kan ook zijn dat je vork krom is, en 't spul daarom niet meer lekker op elkaar afgestemd is, wat helaas regelmatig het geval is.

 

Zit je kap goed symmetrisch op je vork; door de bouten aan de zijkant van de kap, trek je hem niet naar 1 kant, waardoor ie botst?

 

Ik heb een Rally, met daarop het originele, Sprint-vormige, voorspatbord.

 

Ik zeg: meer plaatjes :P

Link naar reactie

ja is idd diegen van op de foto ,

heb wel (de vespa dus ) redelijk ronde billen ,

 

hij raakt altijd (bv met het super spatbord) als ik naar rechts draai , links gaat zonder probleem.

 

nu derjuist bij sam naar alle modellen aan het vergelijken geweest... en van gs is idd pak boller en zou moeten passen ... maar zou liefst natuurlijk eerst is testen voor ik weer eentje koop :(

Link naar reactie

P1000626.jpg

 

snap je vraag niet ,

 

heb bij de 'originele' in het frame een cupje rond zitten (veel groter als onderste) , dit zat er zo in ervoor , en zonder dat cupje zou het rollement ook niet eens passen.

en heb dan op vork zoals op jouw foto ook een stofkap (ijzer) en een rollement.

Link naar reactie

Ik denk dat Maarten de "verhoging" bedoeld waar de ovale opening in het spatbord moet over "vallen" zodat het spatbord mooi op zijn plaats komt.

 

Dat 2de spatbord is het helemaal niet, het wiel komt er veel te veel naar achteren.

 

Het spatbord dat erop stond voor restauratie lijkt me wel mooi te passen.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

awel dat je op de foto hierboven ziet (staat scheef omdat ertegen komt en los is)  is 100 % hetzelfde als dat blauwe...

dus mijn eerste gedacht , maar klopt dus niet ,

 

op de blauwe lijkt het goed te gaan , al was toen ook merkbaar dat het schuurde in het frame ,  en ook bij demontage fourche zag ik dat onderste lager niet ten einde zat dus dermee dat het iets meer speling kreeg.

 

ik moest toen enkel maar straat omhoog duwen (van sam tot mij thuis) , alle geluk want motor en remmen zaten toen ook vast.

 

nu derstraks bij sam geweest en denkt dat er gs150 spatbord op moet en dat dan wel zou gaan... maar zoals al gezegd, kost 100 euro op sip en heb dus niks zekerheid dat dan ineens ok is

 

/ zeer gefrustreerd en ongelukkig momenteel hierdoor zenne !!! :angry:

Link naar reactie

De stofkap ,zoals op de foto van Maarten moet erop . Vervolgens is er een merkelijk verschil in balhoofdlagers.

Deze motovespa heeft losse kogels van het grootste model nodig met bijhorende lagerschalen natuurlijk .

Ik vermoed dat jij momenteel een balhoofdserie hebt die lager is .

Door een hoger model te kopen , neemt de afstand naar je frame toe , en is de kans dat het spatbord raakt kleiner

Link naar reactie

De stofkap ,zoals op de foto van Maarten moet erop . Vervolgens is er een merkelijk verschil in balhoofdlagers.

Deze motovespa heeft losse kogels van het grootste model nodig met bijhorende lagerschalen natuurlijk .

Ik vermoed dat jij momenteel een balhoofdserie hebt die lager is .

Door een hoger model te kopen , neemt de afstand naar je frame toe , en is de kans dat het spatbord raakt kleiner

 

heb onderaan het origineel lager terug gebruikt , en heb nieuwe balletjes liggen , (nu test ik met de oude want er valt soms eentje uit het vet)

want voor dit model kan je geen passend nieuw lager bestellen... maten kloppen dan niet , dus oude terug gerecupereerd..

:(

Link naar reactie

ok mannen , het is met heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeel gefoefel en oplassen van mijn eindstukken op fourche en frame heb ik het zo goed als in orde gekregen...

 

schilt maar 1 mm nog , met links draaien enkel op het einde

, en rechts draaien is in orde.

 

@ dimitri px ; ik had ook 2 lagersetten liggen , maar deze waren beide te groot voor het gat bij mij , bovenaan klopte ze wel.

daarom het onderste origineel gelaten met nieuwe balletjes...

Toen ik dit aan sam van lambrettafinder ging vragen , kende hij het probleem dat er geen onderste lager niet meer was en zei dat ze het ook doen met de originele (enkel onderste)

 

nu moet ik wel nog kleine stukje bijspuiten achter claxon maar was toch al reuze blij...

jamemer dat het zo is gegaan en met zo veel gefoefel :(

 

P1000669.jpg

 

 

bedankt voor alle uitleg !!! (zal wel ni het laatste zijn ;) )

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...