Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Verdachte serienummer combinatie?


Frederik9111

Aanbevolen berichten

Geachte Vespa-know-it-all's,

Een nieuw lid van onze Vespa club kocht (na enkele dagen 2dehandssite snorren) gisterenavond bij deze Henegouwer (linkje naar de advertentie) zijn eerste 2Tak Vespa (zijn vrouw was al eerder lid met haar GTS250).

Hij vroeg me vanmorgen es te komen kijken naar zijn nieuwste aanwinst. Volgens mij is er iets niet pluis met deze "Vespa PX 200" mét disc-rem uit 2002 met slechts 2900 km op de teller. Het verkoopspraatje bleek nogal flou geweest te zijn, een scooter van een vriend die niet meer op dat adres woonde, had z'n scooter er enkele jaren geleden laten staan. De huidige bewoner had besloten de Vespa te gaan gebruiken en had 'm eind augustus ingeschreven en een nummerplaat aangevraagd en gekregen. Nu enkele maanden later bleek het toch niks voor hem te zijn... Enfin, hij had 'm dan maar te koop aangeboden...

Mijn vaststellingen vanmorgen aan de buitenkant:

- De framerand en het zadel bleken alvast niet meer de originele te zijn.

- Originele banden waren vervangen door racertjes waarbij duidelijke geprobeerd was de buitenband over de velg te tillen (zoals bij een tublesband) met slijtsporen aan de velgranden (de vorige eigenaar wist duidelijk niet dat je de velgen kan openen).

- Rubberen bodemplaatbeschermer... daar griezel ik sowieso van, dient vaak ter camouflering, ik vond wel érg grote spot-laspunten en iets wat leek op een fijn laagje mastiek onder de lak in de naad tussen tunnel en vloerplaat.

- Voor een model met slechts 2900 km's op de teller, toch een vrij vuil motorblok en véél aangekoekte oliesporen.

- Aan de binnenkant van het beenschild ter helemaal bovenaan ter hoogte van het stuur: vond ik twee dikke lasklodders onder de laklaag.

- Inconsistente vijzen en schroeven combinaties; soms chroom met zwarte rondellen; soms zwart met koper, soms koper met chroom...

- Grijze carrosserie, maar het serienummer is gestanst in een klein rechthoekig zwartgelakt vlak met er deels een grijze sticker overheen met hetzelfde serienummer er overheen (kwaliteitscontrole sticker?)

- ...

Allemaal kleine dingetjes die het verhaal er niet geloofwaardiger op maakten (banden vervangen voor 300km? Vuile lasnaden...?, vreemd allemaal...

Nu is de Italiaanse bouwkwaliteit niet altijd van het hoogst niveau, maar toch... Redenen genoeg om toch nog es wat verder te neuzen onder de rechterbil.

Mijn vaststellingen aan het motorblok

- Alweer enkele kleinigheidjes die me niet bevallen,...

- De gele lakzegeltjes van sommige onderdelen bleken reeds verbroken (bvb. de luchtfilter was duidelijk al es geopend,...

- Rubberen bougiekop zat wat gewrongen in de koelkap,...

- De kickstarter was een blinkend chromen aftermarket model

- Kabels in nieuw staat, niet uitgerafeld,...

- ...

Ook allemaal kleine dingetjes die één voor één mogelijk te verklaren zijn, maar toch...

De Serienummers dan maar es bekeken en www.scooterhelp.com er bij gehaald:

- Het Frame number: VSX1T 60126xx : Your scooter serial number could not be found

- Het Engine number: VSE1M 4175xx : You have a 1990 Vespa PX200E Arcobaleno motor

Dhue? KAN DAT??? een 1990 blok!?

Het hoge frame nummer zou kunnen kloppen met de bewering dat het gaat om een PX 2002 disk PX 200 (ik vond op een Engels forum terug dat de het hoogste bekende PX 200 nummer iest van een 601600 zou zijn). Maar de vermelding bij het motorblok deed ons nekhaar rechtkomen!

Concluderende vraag:

Klopt dit allemaal met het verkoopspraatje en is dit dus écht een 10 jaar oude Vespa met 2900 échte kilometers en is de serienummerdatabank op www.scooterhelp.com onbetrouwbaar? Of heeft ons nieuw clublid zich een "samenraapsel" in z'n pollen laten draaien

(Of zie ik gewoon spoken?)

Link naar reactie

Ik volg jullie hoor. Op z'n geheel beschouwd ziet het ding er prima uit en zélfs al zou het een gerestaureerde PX zijn, dan is de prijs die hij er voor betaalde nog meer dan ok.

De kwaliteit van het motorblok is het allerbelangrijkste punt van zorg voor hem (hij wil er volgend jaar de Vespa Challenge mee uitrijden). Is het dus mogelijk dat de scooterhelpdatabank een verkeerde analyse maakt en het blok dus écht slechts 2900 oud is? Of zit er zéker een recuperatiemotorblok op?

Vanavond gaat sowieso de cilinder eraf en weten we wellicht alvast wat meer...

Link naar reactie

De cijfers die openbaar zijn van Piaggio gaan maar tot 1993, dus je hebt niets aan de gegevens van Scooterhelp; vraag het eens na bij Piaggio zelf.

Voor je de Vespa challenge rijdt, kun je m.i. sowieso beter je blok reviseren.

Link naar reactie

Alvast van harte dank voor de feedback tot nog toe hierboven!

De vraag ivm de serienummers is al onderweg via ene "Erik" (hoofdmechanieker Vespa Challenge; in dienst bij Vespa België), maar kan nog even duren voor we iets weten.

Revisie en versteviging van het blok voor de volgende Challenge is uiteraard voorzien, maar hij vertrekt liefst van een betrouwbaar, niet al te zwaar of lang afgebeuld blok.

Rest dus nog steeds de vraag of jullie het normaal achten dat het motornummer verwijst naar een PX 200 uit 1990.

Link naar reactie

Nohmaals: Scooterhelp is niet betrouwbaar met nummers van moderne scooters.

Daarnaast is Scooterhelp geen officiële instantie, geeoon een hobby site, dus er blind op vertrouwen kan niet.

Hier kun je officiële documentatie opvragen:

http://www.it.piaggio.com/it_IT/servizi/richiedi_pubblicazioni/default.aspx

Een km-stand zou ik op een Vespa nooit vertrouwen.

Kost wel wat.

Link naar reactie

Update:

Nieuws van Piaggio Belgium: "het frame en de motor horen samen en zijn verkocht aan Recup Moto in 2002 - VESPA PIAGGO PX200 PLATINO 686"

Ondertussen bleek ook de binnenkant van het blok in topstaat: olie nog mooi, remtrommel niks ingesleten, remschoenen net nieuw, hoonsporen op de cilinder nog mooi te zien, geen aanslag op de kop...

Met andere woorden:

Het slechte nieuws: de framedatabank is dus inderdaad niet betrouwbaar als infobron voor recentere Vespa's.

Het goede nieuws: ons nieuw clublid heeft wellicht de koop van het jaar gedaan!!!

Iedereen blij :)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...