Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Bochten met een Vespa


sandrover

Aanbevolen berichten

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een jonge tweedehandse 250IE. Ondertussen heb ik er al een kleine 200 km op zitten. Leuke rij-ervaring, veel power, vlot, enz... Wat met wel stoort is het bochten. Een rechtse bocht lukt prima, maar bij het maken van een linkse bocht raakt ik vaak met 'de pikkel' het wegoppervlak. Nochtans scheur ik niet door te bochten. Ik heb vroeger wel met een Transalp gereden en doordat deze 'hoog op de poten' staat, verdroeg ie wel wat helling. Is er een oplossing voor mijn probleem (behalve 'amputatie van de pikkel')?

Alvast bedankt en vrgr

Link naar reactie

Ik heb er geen ervaring mee, heb eigenlijk nog geen Vespa.

Maar al vaker gehoord dat je hem beter op de midden standaard (centrale standaard) zet.

Die staat stabieler en dan kan je de zijstandaard wel amputeren.

Anders zie ik geen oplossing. Of je zou hem hoger moeten kunnen brengen naar de zijkant van je treeplank.

Link naar reactie

Ik had ook vaak hetzelfde voor: soms alleen, als ik wat enthousiast was. Vaak met de madam & bagage achterop, zeker op ronde punten.

Zelfs met de vering volledig uit en met de max band achteraan (14") bleef dit zich herhalen.

Ik heb hem dus inderdaad eraf gevezen:

Omdat ik weinig goesting had om op een mooie dag eens een schuiver te maken door die schurende pikkel (want onze Belgische wegen zijn toch zo mooi glad... Not.)

En omdat de zijpoot sowieso toch hoogst instabiel is: accident waiting to happen.

Link naar reactie

De aanslag van de zijpikkel moet mooi evenwijdig lopen met de carrosserie. Velen zetten teveel kracht op de aanslag om de zijpikkel open te slaan. Hierdoor duw je het naar buiten waardoor je aanslag de grond raakt tijdens je bochtenwerk. En als je deze op de juiste manier hebt teruggeplooid, ga je zien dat je toch niet zo plat gaat als je zou denken. :-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...