Ga naar inhoud
Vespaforum.be

serienummer en motornummer


Opislak

Aanbevolen berichten

Hallo vespisten,

Weet iemand of er ergens op het internet een databankje te vinden is waar de COMBINATIE staat van het originele serienummer en originele motornummer? Kwestie van te weten of er al ooit een motor veranderd werd op een chassis.

Link naar reactie

dit zal je niet terug vinden of je moet orginele papieren van de vespa hebben zoals op mijn V32 daar staat chassis en motor nr op vermeld

maar je kan er van uitgaan als het chassis nr en het motor nr niet veel verschilt het de orginele motor is dit komt doordat wanneer een motor niet goed was deze werd niet geplaatst maar weggegooid en zo kan het zijn dat het motor nr iets hoger is dan chassis nr

grtz sidvespa

Link naar reactie

Zo'n databank zal je nergens vinden. Enkel het framenummer was belangrijk om geregistreerd te worden, dus altijd eerst op het framenummer afgaan. In 9 op de 10 gevallen zijn motor en framenummer verschillend.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik kom hier nog even op terug.

Ik heb nu bij de demontage van mijn GL een ander nummer gevonden; het staat aan de BINNENkant van de achterste gardeboue, links, op zo'n 5 cm hoger en 8 cm meer naar achteren geperst dan het chassisnummer.

Wat is dat voor een nummer?

Link naar reactie

waarschijnlijk het IGM- nummer... Alle belangrijke onderdelen van een vesp of ander voertuig moeten in Italië gekeurd worden.

Cf. www.scooterhelp.com:

"... it has nothing to do with the serial number. It stands for "Ispettorato Generale Motorizzazione", which translates to "DMV General Inspectorate". The "Motorizzazione" (whose extended name is "Motorizzazione Civile e Trasporti in Concessione", "Civilian Motoring and Public Transport Licenses (dept.)" is the equivalent of the DMV (=DIV of keuringsdienst). It's a branch of the Minister of Infrastructures and Public transportation, and the IGM is the office that certifies a vehicle as street legal. Every motorized vehicle must be street legal in Italy. Not only the vehicle, but its most important parts too, such as engine, exhaust system, carbs, lights, light glasses, and so on. In Italy if your combination isn't a legal one, the vehicle can be impounded and shouldn't pass periodic service checks, thus losing street legal state."

Voila, Groeten

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Na nu een een 2 jaar aan het rijden te zijn valt me iets op aan het roze formulier. Even een verduidelijking: Ik ben in bezit van roze kaart , nummerplaat, en verzekering voor deze vespa. Een serienummer bestaat uit bvb Vnl3t*12345*

Op mijn kaart staat er Vnl3t en de nummers die daar achter komen zijn de nummers die achter IGM staan. Nu ik heb me er nooit druk in gemaakt en het was me nooit opgevallen maar nu vraag ik me af of dit kwaad kan. Ook snap ik niet goed hoe ik zo ingeschreven geraakt ben!?! Ik weet dat het serienummer niet is maar op papier klopt alles wel voor iemand zoals een politie die niets van een vespa kent. Toch had ik dit graag in orde gehad! You never know! Iemand een idee hoe hier aan te beginnen zonder het risico te lopen dat ik niet meer kan gaan rijden binnekort?

Groeten

Link naar reactie

@fastpx : Bedankt voor je mening

Zo denk ik er ook (soms) over vraag me gewoon af van wat als er wat gebeurt en ze doen er moeilijk over bij wie ligt dan de fout Div of ...? En als ze controleren ik weet niet hoor, maar wij als vespafanaten weten dat welk het serienummer is maar voor iemand anders klopt alles want de nummers in het frame staan op het roze blad?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...