Ga naar inhoud
Vespaforum.be

positie krukas - afstellen ontsteking


Thomassker

Aanbevolen berichten

Tijdens de plaatsing van de krukas in het carter (na een revisie) valt me op dat de krukas niet helemaal centraal staat eenmaal de carterhelften tegen elkaar staan. Ter verduidelijking (bovenkant vd foto = vliegwielkant):

img0814eo.th.jpg

De krukas werd geplaatst volgens de scooterhelp.com methode, dit is:

- plaatsing van de lager (koppelingszijde) in het carter

- plaatsing van de lager (vliegwielzijde) rechtstreeks op de krukas

- plaatsing van de krukas + lager in de reeds geïnstalleerde lager

Op de foto zijn de carterhelften volledig tegen elkaar, maar zonder aangedraaide vijzen. De foto geeft dus een overdreven beeld, maar met de vijzen aangedraaid (op moment) is er nog steeds wat "speling" aan de vliegwielzijde en kan ik de vliegwiellager nog gedeeltelijk zien. Is dit normaal?

Ik had met afstandsplaatjes de afstand tussen de oude lagers en de krukas gemeten, en deze komt nu overeen met de afstand tussen de nieuwe lagers. Dit is dus niet verandert..

Ook vroeg ik me af in welke mate je de krukas manueel kan draaien van zodra de carterhelften zijn aangespannen? Van zodra de vliegwielzijde gemonteerd wordt, gaat dit al wat moeizamer.

De voornaamste reden waarom ik dit vraag, is omdat het vliegwiel (bij volledige montage vd carters) soms doorslipt bij aanduwen van de kickstarter. Ik weet niet meteen waar ik de oorzaak hiervoor moet zoeken..

Bedankt voor enige moeite!

Link naar reactie

De spie aan de koppeling die stuk is of koppeling die doorslipt?

Is het gezichtsbedrog of slijpt je krukas tegen het carter (strepen en beschadiging?) Het lijkt me dat de krukas iets mag opschuiven naar het midden.

Ik plaats altijd eerst de lagers in het carter en voeg het carter nadien samen. Werkt gemakkelijker en zo ben je zeker dat de lagers mooi op hun plaats steken.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Strepen op de krukwang zijn van een papieren propje die in de inlaatpoort zitten, het is wel zo dat de krukwang, kant kopelling, tegen de zijkant sleepte, die moet dus even wat opschuiven richting vliegwiel.

Dichting kant vliegwiel kon de krukas niet op. ( een veel te kleine schuine kant ) heb even een andere dichting meegegeven.

Link naar reactie

Beide spietjes zijn nog in orde.

Waarschijnlijk mag de krukas inderdaad nog wat meer naar het midden. Ik heb reeds geprobeerd te googelen naar bepaalde "toleranties" qua spaties aan beide kanten van de krukas tov de carterwand, maar momenteel nog niks gevonden..

Ook blijkt de dichting aan de vliegwielzijde van mindere kwaliteit (dankzij de opmerkzaamheid van Frank), waardoor de rubberen binnenkant op de krukas-as sleepte.

To be continued

Edit: wat hij ^ dus zei :)

Link naar reactie

Intussen is de revisie voltooid en heb ik reeds een draaiende motor gehad.

Het afstellen van de (elektronische) ontsteking verloopt echter ietwat eigenaardig; na het bepalen van het TDC en het 22°-ontstekingspunt trachtte ik de motor te kicken. Na wat moeite schoot deze dan toch in gang, waarbij ik met een strobo volgend beeld kreeg:

foto2ex.th.jpg

Op het vliegwiel kan je op "12u" de aanduiding van het 22°-punt zien, waar deze zou moeten overeenkomen met een gemaakte aanduiding op het carter. Bij draaiende motor bevindt de streep op het vliegwiel zich echter zo'n 140-150° verder in wijzerzin (zie klein streepje op het carter rechtsonder).

Logischerwijs zou ik dan de statorplaat verdraaien, meer bepaald iedere gleuf 1/3 in tegenwijzerzin. Echter zorgt dit ervoor dat bepaalde draden van de statorplaat naar de CDI te kort zijn. Nog 1/3 positie verder geeft dan weer knallen vanuit de uitlaat.

De 140-150° verschil lijken me ook erg veel om toch nog een startende motor (na weliswaar veel kicken) te hebben, misschien doe ik iets verkeerd?

Ik heb reeds de befaamde GS150 en Bajaj topics doorgelezen, maar vooraleer ik extra gaten begin te boren in de statorplaat of draden te verlengen had ik graag andere bevindingen gehoord (indien deze er zijn).

PS: de pick-up bevindt zich momenteel linksonder

Link naar reactie

Dat is wat ik ook denk.. De motor lijkt me wel in gang te kunnen schieten als het ontstekingstijdstip ietwat verkeerd zit, maar 140° is natuurlijk wel heel veel.

Ik heb nochtans de "SIP tutorial" gevolgd (

)
Link naar reactie

Opgelost!

Bij nader inzien wordt in de SIP tutorial een stapje overgeslagen bij het bepalen van het TDC. Na zelf even geredeneerd te hebben, staat het ontstekingstijdstip nu mooi op 22°.

Bedankt voor het meedenken, Nero!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...