Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Alcoholtester in Frankrijk zelfs verplicht voor scooter


mgent

Aanbevolen berichten

Niet alleen automobilisten maar ook bestuurders van een motorfiets en een scooter moeten in Frankrijk vanaf 1juli altijd een alcoholtester bij zich hebben. De nieuwe maatregel treft dus ook de vele Belgische motorrijders die in Frankrijk of Engeland op vakantie gaan. JanMuyaert

Frankrijk kampt met een toenemend aantal verkeersongevallen en neemt daarom maatregelen. Een ervan is de verplichte aanwezigheid van een alcoholtester in elk gemotoriseerd voertuig. Met zo'n test, te vergelijken met het 'zakje' waarin de politie ons vroeger deed blazen, kan de bestuurder zelf meten of hij meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed heeft.

De Franse overheid maakte nu meer details bekend over het nieuwe decreet. Het verplicht ook truckers, motorrijders en bestuurders van een scooter om zo'n alcoholtester bij zich te hebben. Alleen wie een brommer of scootertje met een cilinderinhoud van minder dan 50 cc bestuurt, is vrijgesteld.

De maatregel verrast de 1,4 miljoen Franse motards. De Franse federatie van motorrijders is verbolgen omdat de overheid alleen repressieve maatregelen uitvaardigt. Ze heeft al opgeroepen tot een nationale betoging op 25 maart in Parijs.

Gebruikte test bijhouden

Ook Belgische motorrijders zullen zich moeten schikken. 'Dit is echt een zinloze maatregel', zegt Dirk Gosseye, journalist van Motoren&Toerisme. 'Wie te veel alcohol heeft gedronken, beseft dat heus wel zelf. Daar zal een alcoholtester niets aan veranderen. Een fluohesje heeft zeker zin, maar het nut van een alcoholtester zie ik niet in.'

Bijna iedere Belgische motorrijder zal zich een alcoholtester moeten aanschaffen. 'Frankrijk is de eerste vakantiebestemming van motorrijders. Maar ook wie naar het Verenigd Koninkrijk reist, moet door Frankrijk rijden en dus een tester kopen.'

Volgens het decreet moet de bestuurder slechts één 'zakje' in zijn voertuig hebben, maar in de praktijk zal hij over meerdere testsetjes moeten beschikken. Bij een politiecontrole moet de bestuurder immers niet alleen een nieuwe maar ook de laatst gebruikte tester tonen. Dat maakt de nieuwe reglementering erg verwarrend. Wie op dronkenschap wordt betrapt en zijn alcoholtester niet gebruikte, riskeert een zwaardere straf.

'De maatregel vertoont nog veel tekortkomingen', zegt Danny Smagghe, woordvoerder van Touring. 'Een alcoholtester heeft een vervaldatum na een of twee jaar. Je moet dus regelmatig een nieuw exemplaar kopen. De betrouwbaarheid van de klassieke plastic zakjes met een blaaspijpje is ook relatief. Je moet die tester bij temperaturen tussen 10 en 40 graden gebruiken. In een geparkeerde auto is het dikwijls kouder of heter. Dat beïnvloedt de test.'

Een alcoholtester kost zowat 2 euro en is verkrijgbaar in de autohandel en in tankstations. De Franse politie zal pas vanaf 1 november de overtreders verbaliseren met een boete van 11 euro.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G5A3N0DLB

Link naar reactie

Ach ach, velen hier hebben enkel een autorijbewijs en mogen sowieso niet in Frankrijk rijden, zo ook ik. Laat ze maar regeltjes invoeren dan.. ;) Tenzij ze natuurlijk die idiote regel afschaffen dat we enkel in B mogen rijden.

Dat terzijde is't de meest debiele regel die ik tot hiertoe heb gehoord. Moet een geheelonthouder dat ook kopen? Je moet het laatst gebruikte testertje kunnen tonen, hoe kunnen zij controleren wannéér dat is gebruikt? Als je net een beetje te zat bent, maar je hebt je testertje, dat je de vorige dag nuchter gebruikt hebt met voorbedachte rade, bij en je vertelt de politie dat je net negatief was en daarom bent gaan rijden.. Heibel komt ervan, van die ***regels.

Welk resultaat is bindend? Die tester, of die van de politie? Als jouw tester negatief is en je rijdt, maar die van de politie is beter afgesteld (of heeft niet in je handschoenkastje gelegen bij 35 graden en werkt daardoor beter), krijg je dan evengoed een boete terwijl je wel degelijk de moeite hebt gedaan te testen, en 't was nog negatief ook? Onzin, onzin, onzin.

Maarja, niet van toepassing op mij, op de scooter dan toch. Ik kan mij trouwens niet inbeelden dat ik zoiets in m'n auto ga leggen op vakantie.

Link naar reactie

Automobilisten ook? Haha, dan neem ik toch wel het risico van de boete van 11€ tov die blaaspijpjes. En inderdaad wat een onnozel en onrealiseerbaar voorstel, ze hebben daar precies ook een 'Schouppe' zitten.

Link naar reactie

Worden steeds maffer,weer een reden om dat land Links,(Oh nee,op de heenreis Rechts), te laten liggen...

Gelukkig gaan We weer naar Italie deze zomer!

Groeten,AJ

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...