Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vraagjes revisie GL motor


peke

Aanbevolen berichten

Dimitri, kan ook niet schakelen als hij niet draait. Ik ga proberen dit w.e. eens na te kijken,

de kabels goed inolieën en de schakelklok invetten. Dit had ik nu nog niet gedaan. Als ik de schakelklok

los maak van het blokje kan ik misschien ook eens proberen of er dan beweging zit in de klok als ik in

versnelling wil zetten. Dan weet ik dat dat toch al ok is of niet.. K hou jullie op de hoogte! ;-)

Link naar reactie

Vandaag de klok terug gedemonteerd, de schakelas kan vlot verplaatst worden tussen de verschillende versnellingen.

Wanneer de schakelklok verwijderd was, bleef het stroef draaien met het handvat. Daarom besloten om het schakelhandvat

maar eens te demonteren. Daarbij bleek dat deze bijna volledig doorgescheurd was op de zwakste plaats. Het vet was ook verhard,

dus nu op zoek naar een nieuw handvat en dan alles eens goed doorsmeren. .. Wordt vervolgd.

http://img825.imageshack.us/img825/2738/dscn5467.jpg

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Update.. Ondertussen is het schakelhandvat al een tijdje teruggeplaatst, maar schakelen lukt nog niet.. Vandaag nog eens paar uurtjes tijd gehad en met nieuwe moed onder de Vespa gelegen. Als ik de schakelklok verwijder en het achterwiel van grond zet, kan ik vrij gemakkelijk tussen de 4 versnellingen schakelen wanneer ik met het achterwiel draai. Ook kan ik dan vrij gemakkelijk de versnellingen vd schakelklok verplaatsen door met het schakelhandvat te draaien. Wanneer ik alles terug monteer lukt het bijna niet meer om te schakelen. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn, de koppelingkabel is ook goed aangespannen zonder speling. Thx.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Volgens mij is er een tandwiel omgedraaid bij de montage. Heb ongeveer hetzelfde voor gehad.

De motor toegekregen uit Italie en volledig gereviseerd. Had al gemerkt dat de spacer op einde van de tandwielen zo hard spande dat de tandwielen blokkeerden bij montage. De spacer wat afgeschuurd tot alles mooi draaide en de motor toegesmeten. Bij het draaien aan het wiel hoorde ik telkens een tik, maar dacht dat dit te maken had met de nieuwe schakelklok. De motor onder de vespa gehangen en proberen te starten. Na een paar maal kicken schoot de vespa telkens in versnelling, ook met de kabels aangespannen.

De motor er dan maar weer vanonder gehaald en open gesmeten. Bleek dat het 3de tandwiel er omgekeerd op stak. Nochtans had ik bij demontage de tandwielen netjes over een ijzerdraad geschoven zodat ze niet gedraaid konden worden. Italiaans mooswerk?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Nero, door verbouwingen thuis heb ik niet meer de tijd gevonden om onder de Vespa te duiken.

Morgen ga ik heel de dag vrijhouden en de motor zowieso terug openmaken om te zien wat er

scheelt. Ik hou je op de hoogte ;-)

Link naar reactie

Ok, de motor ligt open en ik denk dat ik inderdaad 1 tandwiel verkeerd heb gestoken :-(

De eerste foto is zoals de tandwielen erop zaten. Het grootste tandwiel zit m.i. verkeerd.

http://img826.imageshack.us/img826/1769/dsc00076t.jpg

De tweede foto zoals het zou moeten zitten?

http://img20.imageshack.us/img20/1447/dsc00077qo.jpg

Foto 3 is detail vh tandwiel zoals het gezeten heeft. Er staat een R ingeklopt, van Rear (achetrzijde)?

http://img812.imageshack.us/img812/6227/dsc00078vp.jpg

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen aub?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Het groot tandwiel zat volgens mij wel juist (platte zijde komt aan de buitenkant).

Als je de "uitsteeksels" aan de binnenzijde goed bekijkt zie je dat deze niet mooi in het midden staan. Je hebt telkens een grote en kleine "overschot" op de zijkanten. Als je begint met de tandwielen erop te steken (1ste tandwiel met de afschuining naar jou toe) moet je erp letten dat er steeds een kleine "overschot" volgt op een grotere. Op die manier kan het schakelkruis steeds mooi tussen de tandwielen in draaien.

Let er ook op dat de spacer (metalen ring die tegen het laatste tandwiel komt) niet te weinig (tandwielen mogen niet spannnen) maar ook niet teveel speling heeft (max 0,4 mm). Als de circlip terug geplaatst is moeten de tandwielen mooi vrij kunnen ronddraaien maar niet "rammelen".

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Inderdaad, het laatste tandwiel kan niet verkeerd gestoken worden, dat zie ik nu ook. Ze zitten er allemaal juist op nu, als ik de spacer en circlips plaats heb ik 0,25 0,30 mm speling.

Als ik met de tandwielen draai kan ik door aan de as te trekken mooi tussen alle tandwielen schakelen, maar dat was voordien ook zo. Uiteindelijk heb ik dus niets abnormaal

gevonden nu. Alles maar monteren en afwachten denk ik... ;-)

Link naar reactie

Als de motor toe is moet je eens proberen om de schakelklok niet volledig aan te spannen en dan proberen om te schakelen. Als het dan lukt is de schakelklok niet de goede.

Sorry voor het "nodeloos" openen van de motor, maar nu ben je toch zeker dat de oorzaak niet bij de tandwielen ligt...:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Te veel officieel nog niet . Nieuw is de speling 0.15 dus ik zou dat nastreven nu het mogelijk is . Hoe meer de tandwielen kunnen kantelen , hoe sneller ze slijten

Meet de spacer eens op , ik heb er nog liggen

neem ook eens een foto haaks op de as ,als de tandwielen erop zitten

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...