Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Verzameltopic van mijn projecten


bas.

Aanbevolen berichten

img2011110500717.jpg

Ik zit al een tijdje op dit forum , maar ik ben meer een lezer.

Dacht laat ik mij toch is voorstellen, mijn naam is Sebas en woon in het pitoreske Hulshorst. Naast de Vespa ben ik redelijk actief in de Volkswagen scene.

Ik heb meerde Vespa, VBB , VNB, G.L , 1ste serie 50cc en ben altijd nog opzoek naar een Faro Brasso, wie niet…

Ik vindt het altijd een sport om orginele scooters te vinden, persoonlijk ben ik niet zo van de glimmende scooters, van een mooie patina kan ik het erg warm krijgen, en vindt het een sport om onderdelen te vinden die perfect passen bij de scooter.

In dit topic wil ik een beetje bij gaan houden waar ik mee bezig ben.

Als dagelijkse scooter rijd ik een VBB1T met een licht gekieteld blok.

Zoals ik de VBB’s kocht ( de linker op de trailer is voor onderdelen gebruitk was helaas te slecht)

img0100vgo.jpg

img0101bt.jpg

nadat ik de scooters naar huis heb gebracht lagen er al aardig wat onderdelen klaar.

Hier ligt het nieuwe blok klaar om uitgepakt te worden.

07092010150.jpg

07092010151.jpg

file31101.mp4.frm.jpg

Blok liep meteen uit de doos.

het is een Redelijk standaard , 150cc blok van een VBB, wel zit er al een 177cc DR op en 24mm Carb.Dit vond ik niet genoeg, maar prima voor de RDW.

Ik heb dit blok gekcoht van een kennis die deze nog overhad.

De bedoeling is om het orginele blok van de VBB netjes op het schap te laten liggen., ik ben nogal gefocust op nummers, vind een scooter met matching nummers toch altijd net wat meer waarde hebben

Alleen glimt dit blok te veel naar mijn mening, dus heb ik het blok terug gemaakt met de oude motorbeplating die ik nog had liggen.

img0036x.png

Blok er eenmaal onder stond de scooter er zo bij

12022011105i.jpg

15022011107.jpg

Alleen een Sprint blok is 10’’ en ook al zullen veel mensen het niet met mee eens zijn ik vind 8’’ mooier en ik vindt het prima rijden.

Ik ben het sprint blok gaan ombouwen van 10’’ naar 8’’. Dit was redelijk makkelijk het was alleen een beetje lastig om de stofplaat van een VNB6T te vinden die past namelijk zonder aanpassing op een 10’’blok

16022011108.jpg

10’’Stofplaat

16022011109.jpg

Stofplaat verwijderd

16022011110.jpg

VNB6T 8” stofplaat

16022011111.jpg

Remmerij 8’’

16022011112.jpg

Remtrommel 8” en we hebben een sprintblok met 8”trommel

16022011113.jpg

16022011115.jpg

16022011117.jpg

16022011118.jpg

Toen kwam er weer een pakket binnen met een New Old Stock achterrekje, niet degene die erop hoort maar wel ideaal voor de lange ritten met tent en slaapzak achterop

img0118nz.jpg

img0122jr.jpg

img0123mz.jpg

na wat km gereden te hebben toch maar besloten om alle kabels, lagers etc te vervangen, Gelukkig ging dit alles redelijk rap en vlot

img0539ll.jpg

img0540zm.jpg

Alles weer i n elkaar en toch irriteerde ik mij aan mijn rechter bil , Lijkt net of het allemaal niet bij elkaar hoort.

vespavbb150skuur.jpg

Totdat ik deze bil tegen kwam, Dit past perfect, net alsof die er altijd opgezeten heeft.

img2011102600692.jpg

Toen ik de scooter kocht, zat er een scheur in het spatbord die steeds verder ging, ik heb zat spatborden liggen die perfect zijn, maar toch woud ik deze erop laten zitten.

Dus moest even creatief worden.

img0609zj.jpg

img0610cq.jpg

Dikke rups er opgelegt deze een klein beetje bij geschuurt, en vol aan de gang met velgenreiniger om het wat sneller oud te maken.

img0611o.jpg

Op de terug weg even gestopt voor een Testbank ritje, ik wou toch even weten wat de scooter deed met een standaard 177cc dr en 24mm carb. Ik had namelijk andere plannen ingedachten.

img0612zg.jpg

img0613yu.jpg

Ik kwam uit op 9,8PK , een mooi begin. Heb het blok onder de scooter vandaan gehaaald en weggebracht naar John in Amsterdam, hij heeft de overbrenging aangepast omdat je toch met een klein wiel rijdt en de verhoudingen niet echt meer kloppen / lees hoog toerig.

Koppeling vervangen voor een sterkere , andere krukas voor de toekomst alvast en het nodige hak en frees werk.

Ik heb gister een nieuwe Cillinder en uitlaat besteld en als die binnen zijn gaan we is proberen wat hij dan doet.

Kan niet wachten tot hij terug is zodat ik weer verder kan met deze.

img5637a.jpg

Link naar reactie

4.00 wordt best vaak gebruikt, kwam er meerder tegen die dit hadden, vind het er zelf ook niet uitzien. Kan ook komen door de velg van een APE dat het er zo apart uitziet.

Link naar reactie

Haai,

Goed bezig! Ik ben ook niet zo van de blinkers. Dit straalt toch veel meer uit. Top helm ook op de 1e foto. zoiets zoek ik ook nog, maar wel "met" E-keur. Heeft de jouwe dat?

Die cabie's blijven ook leuk he, blijft altijd weer moeilijk kiezen, vandaag met een Vespa of met de cabie? hahaha

Link naar reactie

denk dat het ook 3.50 blijft, Alleen merk ik wel dat 4.00 achter stukken lekkerder rijdt, minder toeren en de eindsnelheid is iets hoger. maar ziet er gewoon niet uit.

Ik ga straks nog even een paar bandjes in verschillende profielen etc kopen om te kijken wat het mooiste is. Denk toch dat het continental worden met het oude profiel.

Mijn Helm heeft E-keur je betaald er alleen wel voor, zonder E-keur zijn ze €95 en met E-keur €145, maargoed wat zijn die paar tientjes op ''veiligheid''

Jammer is dat die cabbie nou net niet van mij is , ik rijd zelf Jetta en dichte golfjes maar ook dan is de keus erg moeilijk.

Link naar reactie

Die helm is van Biltwell en heb ik gekocht bij badboy.nl , op ebay staan er ook erg veel met e_keur.

Mijn andere helm heb is heb ik nieuw gekocht in een motorzaak en laten spuiten in metalflake blauw.

Link naar reactie
Die helm is van Biltwell en heb ik gekocht bij badboy.nl , op ebay staan er ook erg veel met e_keur.

Mijn andere helm heb is heb ik nieuw gekocht in een motorzaak en laten spuiten in metalflake blauw.

Dacht dat die Biltwell helmen enkel DOT-approval hadden, en dus geen ECE

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 4 weken later...

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update had over deze scooter, maar er is er weer 1.

De electra is weer voor elkaar dus heb weer verlichting en een Claxon.

Afgelopen weekend erg veel KMers gereden en helaas ging het vandaag fout.

Mijn krukasspie was al een keer gebroken en had hem vervangen voor een andere, helaas heeft hij toen de boel aardig uitgelubberd,waardoor vandaag het vervangingsspie ook gebroken is.

jammer genoeg is de spiebaan nu zover uit gelubberd dat je er eigenlijk niks meer mee kan.

Tijd voor een vervangende krukas, dit moet rap gebeuren want heb een paar ritjes gepland, ben er alleen nog niet overuit welke krukas het gaat worden, Iemand nog tips?

krukas.jpg

Link naar reactie

Ik had hem hiervoor al vast gemaakt met Lijm, alleen nu is de spiebaan zo beschadigd dat je er het spietje er niet meer fatsoenlijk in kan krijgen.

Net jammer zeg maar, andere optie is om de spiebaan opnieuw in te frezen maar dan moet de krukas er als nog uit, dan plaats ik liever meteen een nieuwe

Link naar reactie

@flying pig, wel gaaf om te zien hoe jij het uitlegd.

Alleen heb ik dit vorige keer ook gedaan, icm met lijm voor de zekerheid.

Punt is nu dat die lijm super goed werkt en er nog kleine onevenheden zitten in de spiebaan waardoor de spie er niet goed inwilt.

Is dit wel op te lossen door een beetje Fijl werk, alleen houd je nog steeds het probleem van de speling aan de linker en rechter kant.

Ik ga dit weekend blokje splitsen en een andere krukas erin plaatsen, is niet anders vrees ik

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...