bas. Geplaatst: 20 januari 2012 Delen Geplaatst: 20 januari 2012 Ik zit al een tijdje op dit forum , maar ik ben meer een lezer. Dacht laat ik mij toch is voorstellen, mijn naam is Sebas en woon in het pitoreske Hulshorst. Naast de Vespa ben ik redelijk actief in de Volkswagen scene. Ik heb meerde Vespa, VBB , VNB, G.L , 1ste serie 50cc en ben altijd nog opzoek naar een Faro Brasso, wie niet… Ik vindt het altijd een sport om orginele scooters te vinden, persoonlijk ben ik niet zo van de glimmende scooters, van een mooie patina kan ik het erg warm krijgen, en vindt het een sport om onderdelen te vinden die perfect passen bij de scooter. In dit topic wil ik een beetje bij gaan houden waar ik mee bezig ben. Als dagelijkse scooter rijd ik een VBB1T met een licht gekieteld blok. Zoals ik de VBB’s kocht ( de linker op de trailer is voor onderdelen gebruitk was helaas te slecht) nadat ik de scooters naar huis heb gebracht lagen er al aardig wat onderdelen klaar. Hier ligt het nieuwe blok klaar om uitgepakt te worden. Blok liep meteen uit de doos. het is een Redelijk standaard , 150cc blok van een VBB, wel zit er al een 177cc DR op en 24mm Carb.Dit vond ik niet genoeg, maar prima voor de RDW. Ik heb dit blok gekcoht van een kennis die deze nog overhad. De bedoeling is om het orginele blok van de VBB netjes op het schap te laten liggen., ik ben nogal gefocust op nummers, vind een scooter met matching nummers toch altijd net wat meer waarde hebben Alleen glimt dit blok te veel naar mijn mening, dus heb ik het blok terug gemaakt met de oude motorbeplating die ik nog had liggen. Blok er eenmaal onder stond de scooter er zo bij Alleen een Sprint blok is 10’’ en ook al zullen veel mensen het niet met mee eens zijn ik vind 8’’ mooier en ik vindt het prima rijden. Ik ben het sprint blok gaan ombouwen van 10’’ naar 8’’. Dit was redelijk makkelijk het was alleen een beetje lastig om de stofplaat van een VNB6T te vinden die past namelijk zonder aanpassing op een 10’’blok 10’’Stofplaat Stofplaat verwijderd VNB6T 8” stofplaat Remmerij 8’’ Remtrommel 8” en we hebben een sprintblok met 8”trommel Toen kwam er weer een pakket binnen met een New Old Stock achterrekje, niet degene die erop hoort maar wel ideaal voor de lange ritten met tent en slaapzak achterop na wat km gereden te hebben toch maar besloten om alle kabels, lagers etc te vervangen, Gelukkig ging dit alles redelijk rap en vlot Alles weer i n elkaar en toch irriteerde ik mij aan mijn rechter bil , Lijkt net of het allemaal niet bij elkaar hoort. Totdat ik deze bil tegen kwam, Dit past perfect, net alsof die er altijd opgezeten heeft. Toen ik de scooter kocht, zat er een scheur in het spatbord die steeds verder ging, ik heb zat spatborden liggen die perfect zijn, maar toch woud ik deze erop laten zitten. Dus moest even creatief worden. Dikke rups er opgelegt deze een klein beetje bij geschuurt, en vol aan de gang met velgenreiniger om het wat sneller oud te maken. Op de terug weg even gestopt voor een Testbank ritje, ik wou toch even weten wat de scooter deed met een standaard 177cc dr en 24mm carb. Ik had namelijk andere plannen ingedachten. Ik kwam uit op 9,8PK , een mooi begin. Heb het blok onder de scooter vandaan gehaaald en weggebracht naar John in Amsterdam, hij heeft de overbrenging aangepast omdat je toch met een klein wiel rijdt en de verhoudingen niet echt meer kloppen / lees hoog toerig. Koppeling vervangen voor een sterkere , andere krukas voor de toekomst alvast en het nodige hak en frees werk. Ik heb gister een nieuwe Cillinder en uitlaat besteld en als die binnen zijn gaan we is proberen wat hij dan doet. Kan niet wachten tot hij terug is zodat ik weer verder kan met deze. Link naar reactie
bas. Geplaatst: 20 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2012 Welke bandenmaat vinden jullie mooier staan? 4.0 of 3.5 Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 20 januari 2012 Delen Geplaatst: 20 januari 2012 3.50 sowieso bij die 4.00 wat ik nog nooit zag bij een vespa lijkt het wel of je er een kruiwagenband op zitten hebt. Voor de rest is het wel allemaal super mooi Link naar reactie
bas. Geplaatst: 20 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 januari 2012 4.00 wordt best vaak gebruikt, kwam er meerder tegen die dit hadden, vind het er zelf ook niet uitzien. Kan ook komen door de velg van een APE dat het er zo apart uitziet. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 20 januari 2012 Delen Geplaatst: 20 januari 2012 misschien ja, kdenk dat je het best doet wat jij het beste vind. NIet alleen het uitzien maar vooral het rijgedrag moet goed zijn. Link naar reactie
bardi Geplaatst: 20 januari 2012 Delen Geplaatst: 20 januari 2012 3.5 mooiere verhouding, leuke scooters! Link naar reactie
co-tje Geplaatst: 20 januari 2012 Delen Geplaatst: 20 januari 2012 Haai, Goed bezig! Ik ben ook niet zo van de blinkers. Dit straalt toch veel meer uit. Top helm ook op de 1e foto. zoiets zoek ik ook nog, maar wel "met" E-keur. Heeft de jouwe dat? Die cabie's blijven ook leuk he, blijft altijd weer moeilijk kiezen, vandaag met een Vespa of met de cabie? hahaha Link naar reactie
bas. Geplaatst: 21 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 21 januari 2012 denk dat het ook 3.50 blijft, Alleen merk ik wel dat 4.00 achter stukken lekkerder rijdt, minder toeren en de eindsnelheid is iets hoger. maar ziet er gewoon niet uit. Ik ga straks nog even een paar bandjes in verschillende profielen etc kopen om te kijken wat het mooiste is. Denk toch dat het continental worden met het oude profiel. Mijn Helm heeft E-keur je betaald er alleen wel voor, zonder E-keur zijn ze €95 en met E-keur €145, maargoed wat zijn die paar tientjes op ''veiligheid'' Jammer is dat die cabbie nou net niet van mij is , ik rijd zelf Jetta en dichte golfjes maar ook dan is de keus erg moeilijk. Link naar reactie
co-tje Geplaatst: 22 januari 2012 Delen Geplaatst: 22 januari 2012 Allemaal leuk "speelgoed" he. Kun je me wat meer info geven over die helm dan ik zoek er zo eentje maar kan hem niet vinden met e keur. Gr. Link naar reactie
bas. Geplaatst: 22 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 22 januari 2012 Die helm is van Biltwell en heb ik gekocht bij badboy.nl , op ebay staan er ook erg veel met e_keur. Mijn andere helm heb is heb ik nieuw gekocht in een motorzaak en laten spuiten in metalflake blauw. Link naar reactie
co-tje Geplaatst: 22 januari 2012 Delen Geplaatst: 22 januari 2012 Okee,bedankt. Dat zijn ze precies, met dat lekkere foute chromen randje. Ik heb ze gelijk een mailtje gestuurd om te vragen of ze op de motorbeurs in Utrecht die helmen ook bij hebben. Kan ik mooi daar even passen. Gr.M Link naar reactie
bas. Geplaatst: 23 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 23 januari 2012 One size fits all, ik heb zelf normaal 50-52cm en zit perfect, maatje van mij heeft 54-56cm en zat bij hem wel wat strak de eerste paar dagen. Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 23 januari 2012 Delen Geplaatst: 23 januari 2012 Als ik mij niet vergis had ik gelezen daje nog iets meer wou qua power wat ga je er dan nog aan doen Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 23 januari 2012 Delen Geplaatst: 23 januari 2012 Gecontroleerde wheelie op je porfielfgoto? Of per ongeluk de koppeling laten schieten? Vette projectjes. Link naar reactie
bas. Geplaatst: 23 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 23 januari 2012 Gecontroleerde en nee de koppelingskabel staat niet te strak Link naar reactie
janvda Geplaatst: 23 januari 2012 Delen Geplaatst: 23 januari 2012 Die helm is van Biltwell en heb ik gekocht bij badboy.nl , op ebay staan er ook erg veel met e_keur.Mijn andere helm heb is heb ik nieuw gekocht in een motorzaak en laten spuiten in metalflake blauw. Dacht dat die Biltwell helmen enkel DOT-approval hadden, en dus geen ECE Link naar reactie
bas. Geplaatst: 23 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 23 januari 2012 Ze zijn er wel met ece keur, vraag me zelf alleen hoe ze gekeurd zijn,ik vindt ze niet veel verschillen met de dot goedgekeurde Link naar reactie
co-tje Geplaatst: 27 februari 2012 Delen Geplaatst: 27 februari 2012 Yep, rootbeer brown bling bling helmpie gekocht in Utrecht,bedankt voor de tip. Maare, Biltwell met e-keur bestaat niet hoor. Link naar reactie
bas. Geplaatst: 26 maart 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 maart 2012 Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update had over deze scooter, maar er is er weer 1. De electra is weer voor elkaar dus heb weer verlichting en een Claxon. Afgelopen weekend erg veel KMers gereden en helaas ging het vandaag fout. Mijn krukasspie was al een keer gebroken en had hem vervangen voor een andere, helaas heeft hij toen de boel aardig uitgelubberd,waardoor vandaag het vervangingsspie ook gebroken is. jammer genoeg is de spiebaan nu zover uit gelubberd dat je er eigenlijk niks meer mee kan. Tijd voor een vervangende krukas, dit moet rap gebeuren want heb een paar ritjes gepland, ben er alleen nog niet overuit welke krukas het gaat worden, Iemand nog tips? Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 26 maart 2012 Delen Geplaatst: 26 maart 2012 kan je de spie niet vastsolderen(of lijmen) ofzo? krukas is dan toch al beschadigd... Link naar reactie
bas. Geplaatst: 27 maart 2012 Auteur Delen Geplaatst: 27 maart 2012 Ik had hem hiervoor al vast gemaakt met Lijm, alleen nu is de spiebaan zo beschadigd dat je er het spietje er niet meer fatsoenlijk in kan krijgen. Net jammer zeg maar, andere optie is om de spiebaan opnieuw in te frezen maar dan moet de krukas er als nog uit, dan plaats ik liever meteen een nieuwe Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 27 maart 2012 Delen Geplaatst: 27 maart 2012 @Bas, gelijk heb je, beter veranderen dan eraan prutsen. Grtjs Makke Link naar reactie
flyingpig Geplaatst: 27 maart 2012 Delen Geplaatst: 27 maart 2012 Plaats de spie erin , geef langs beide zijden 2 goeie doppen met een puntslag en de spie zit weer vast, heb dit met de mijne ook gedaan en blijft goed momenteel. Mijn gleufje ( van de krukas ) zag er net zo uit Link naar reactie
bas. Geplaatst: 29 maart 2012 Auteur Delen Geplaatst: 29 maart 2012 @flying pig, wel gaaf om te zien hoe jij het uitlegd. Alleen heb ik dit vorige keer ook gedaan, icm met lijm voor de zekerheid. Punt is nu dat die lijm super goed werkt en er nog kleine onevenheden zitten in de spiebaan waardoor de spie er niet goed inwilt. Is dit wel op te lossen door een beetje Fijl werk, alleen houd je nog steeds het probleem van de speling aan de linker en rechter kant. Ik ga dit weekend blokje splitsen en een andere krukas erin plaatsen, is niet anders vrees ik Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.