deca8309 Geplaatst: 23 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 23 januari 2012 Hallo pieter Heb de ontsteking later gezet en het is veel beter Start goed Stationair blijft hij ook draaien Als je zo in schokken gas geeft reageerd hij ook goed maar er storen mij 2 dingen 1 als je een constand Toerental (heeeeel hoog stationair toerental ) dan ploft hij nog wat in luchtfilter 2 kreeg redelijk warm. De rook kwam van de cilinder af. Dit kan miss ook zijn doordat de cilinder voorzien is van zo een coating Heb u ook 2 foto s van de instelling mee gezonde Waar ik nu ook aan denk Ik hoop dat het niet enkel de voor ontsteking is De blok was normaal een 125 cc waar we een 150 cc van gemaakt hebben Er steekt een krukas en cilinder in van een vb1t Probleem 1 was dat het onderste gedeelte van de cilinder niet past in de carter het stuk van de cilinder was daar te lang Toen terug naar jan gegaan en die heeft dat stuk weg gedraaid Toen dit probleem opgelost was alles gemonteerd en draaiden we aan de krukas z Om de zuiger eens op en af te laten gaan Toen kwamen we bij een ander probleem uit de zuiger raakte onderaan tegen de carter. Dan terug naar jan gegaan om een stuk van de zuiger laten draaien Ik hoop da de timing van de spoelpoorten nu niet veranderd is Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 januari 2012 Delen Geplaatst: 23 januari 2012 Mogelijk heeft de krukas van VNB (125cc) een andere slag dan een 150cc krukas, wat je problemen kan verklaren. Kijk eens na wat de bovenste stand van de piston in de cilinder is en vooral kijk na of de poorten voldoende open gaan als de piston in de onderste stand staat. Laat ook het onstekingstijdstip nakijken, meten is weten... Groetjes, nero. Link naar reactie
deca8309 Geplaatst: 23 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 23 januari 2012 zal morgen de cilinderkop er eens afdoen en foto s ervan nemen dan zet ik ze hier morgen bij alvast bedankt voor de moeite om te willen helpen Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 januari 2012 Delen Geplaatst: 23 januari 2012 Ok, verkeerd gelezen. Je hebt dus de krukas, piston en de cilinder vervangen door een VBB-150cc? Staat de piston met het pijltje naar de uitlaat gericht (naar beneden)? Kijk na of de inlaatpoorten voldoende groot zijn (in het carter) tov de poorten in de cilinder. Heb je de carbu ook aangepast naar 150cc? Groetjes, nero. Link naar reactie
deca8309 Geplaatst: 23 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 23 januari 2012 neenee heb van een acma 125cc(1954) wideframe en daar de krukas en piston van een vb1t(1957) wideframe ingestoken zuiger kan niet verkeerd is het type zuiger met die 3hoek op dus gene vlakke standaar stond er op de acma een 17mm op vb1t een 19mm en op de mijne staat nu een 20mm Link naar reactie
nero Geplaatst: 23 januari 2012 Delen Geplaatst: 23 januari 2012 Ok! 't Is zeker maandag... Kijk toch maar spoelpoorten en pistonstanden na. Groetjes, nero. Link naar reactie
deca8309 Geplaatst: 23 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 23 januari 2012 zal foto s maken ervan Link naar reactie
deca8309 Geplaatst: 23 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 23 januari 2012 ben juist de kop gaan afdoen en dit was het resultaat laat de goede comentaar maar komen :-) Link naar reactie
nero Geplaatst: 24 januari 2012 Delen Geplaatst: 24 januari 2012 Is moeilijk te zien op de foto's, maar de poorten moeten zo goed als volledig volledig vrij komen(ook deze op de zijkant). Vergelijk ook de grote van de poorten in het carter met deze in de cilinder (moeten ongeveer dezelfde grootte hebben). Die koperen dichting tussen cilinder en cilinderkop heb je waarschijnlijk wel gestoken? Blijkbaar is de omschakeling naar 150cc toch niet "plug and play". Heb je het ontstekingstijdstip al kunnen juist zetten? Groetjes, nero. Link naar reactie
deca8309 Geplaatst: 24 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 24 januari 2012 Neen heb de ontsteking nog niet kunnen goed zetten Zal proberen een filmpje online te zetten van hoe hij draaid Heb het spruitstuk afgehaald en daar is het gat heel vrij(inlaat) Maar aan de uitlaat poort blijf je een stukje vd zuiger zien Link naar reactie
deca8309 Geplaatst: 24 januari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 24 januari 2012 dit is de zuiger op het onderste punt de uitlaat poor is niet heel open dis denk dat de spoelpoorten dat dan ook niet gaan zijn Link naar reactie
deca8309 Geplaatst: 22 februari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 22 februari 2012 vandaag mijn blokje binnengedaan met de jan hij gaat het proberen te fixen maar vreest dat de krukas niet 100 procent goed is en zo te zien gaat de nero weer gelijk krijgen ivm het openen vd poorten Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 4 maart 2012 Delen Geplaatst: 4 maart 2012 krukas kan goed of slecht zijn maar uw zuiger kan het ook zijn. Sommige van deze type's zuigers hebben verschillende compressie maten. Dwz dat de maat van centerpin tot bovenaan zuiger kan verschillen,of de maat van centerpin tot onderkant zuiger. Dus daardoor kan de zuiger hoger of lager komen te zitten. Maar op eerdere foto's te zien komt hij toch wel mooi bovenaan te zitten. k denk dat er ook verschil zit in de hoogte van de spoelgaten. En dit bij ACMA tov Ita cilinders Vgr nico Link naar reactie
deca8309 Geplaatst: 4 maart 2012 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2012 Hey nico Ik hoop het echt dat het met een zuiger opgelost geraakt Echter vrees ik er voor Als het pistongat dan lager komt dan gaan de poorten miss wel open maar dan heb ik weer compressie verlies Ivm verschil tussen acma en it vespa aan cilinder da kan kloppen maar het is een nieuwe krukas en cilinder voor een vb1t Er zit wel een klein verschil in de carters Groetjes Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 14 maart 2012 Delen Geplaatst: 14 maart 2012 @deca8309: En heb je al nieuws ivm je motor? Grtjs Makke Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 14 maart 2012 Delen Geplaatst: 14 maart 2012 @deca8309: En heb je al nieuws ivm je motor?Grtjs Makke Hij was klaar maar is al terug binnen dacht ik gehoord te hebben. Link naar reactie
deca8309 Geplaatst: 14 maart 2012 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2012 jaja @makke ik heb nieuws ben hem een 14 tal dagen later gaan terug halen ik kom thuis (dolblij) ik start hem en raad eens ... .. probleem nog niet opgelost was enkel 70 euro armer motor is terug binnen(onder garantie) maar nog niets van gehoord @ arti waaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrr blijven al die foto s menneke ;-) Link naar reactie
flyingpig Geplaatst: 14 maart 2012 Delen Geplaatst: 14 maart 2012 jaja @makke ik heb nieuws ben hem een 14 tal dagen later gaan terug halen ik kom thuis (dolblij) ik start hem en raad eens ... .. probleem nog niet opgelost was enkel 70 euro armer motor is terug binnen(onder garantie) maar nog niets van gehoord @ arti waaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrr blijven al die foto s menneke ;-) Op een SD kaartje ? Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 14 maart 2012 Delen Geplaatst: 14 maart 2012 Kheb ze toch gepost in het deel restauratie dat je begonnen was or check u mail Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 2 april 2012 Delen Geplaatst: 2 april 2012 @deca8309,En heb je al nieuws ivm je motor, bolt ze nu? Grtjs Makke Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 2 april 2012 Delen Geplaatst: 2 april 2012 Sorry dubbel post. Link naar reactie
deca8309 Geplaatst: 2 april 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2012 hey makke jaja de motor is eindelijk in orde op de standaard draaid de motor goed maar testrijden is nog niet gebeurd Link naar reactie
nero Geplaatst: 2 april 2012 Delen Geplaatst: 2 april 2012 Weet je nu de oorzaak van het ploffen? Groetjes, nero. Link naar reactie
deca8309 Geplaatst: 2 april 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2012 ja en nee toen ik de motor ging ophalen was er veel volk en was er vaag met de uitleg ontsteking stond nog niet 100 procent goed en de cilinderkop die was vuil enz... heeft ook nieuwe draadstangen gezet en nieuwe dichtingen ma zal hem eens mailen om de juiste oorzaak te kennen dan laat ik het hier wel weten zodat we alemaal weten wat het probeem juist was Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.