LeJo Geplaatst: 24 augustus 2011 Delen Geplaatst: 24 augustus 2011 Als ik met mijn vespa een aantal km gereden heb en ik draai de gas volledig open naar 90 a 100km/u. Ik wil deze snelheid een tijdje aanhouden, dan houdt hij plots in... Ik mag aan de gashendel draaien zoveel ik wil maar hij gaat niet harder meer of ik kan geen constante snelheid meer aanhouden. Aangezien de motor afremt en hij komt rond de 70 a 75km/u dan kan ik terug normaal gas geven. Precies of er is niets gebeurt. Ik heb een 2weken geleden wel mijn bougie vervangen, aangezien mijn andere in 2 gebroken was. Ik heb het probleem nooit gehad toen ik de vorige bougie nog steken had. Het is mij alleszins nooit opgevallen. Het vervelende is ook dat ik de oude bougie niet meer heb, dus ik kan niet proberen of het aan de bougie ligt. Maar stel dat het daaraan zou liggen, kan iemand mij verklaren waarom dit dan gebeurt? Hier kan ik niet goed volgen :s Mijn granturismo is van 2003 en dus nog eentje met carburator... Hopelijk kan er iemand mij wat op weg helpen. Alvast bedankt. Link naar reactie
mgent Geplaatst: 25 augustus 2011 Delen Geplaatst: 25 augustus 2011 Heb je identiek dezelfde bougie gestoken ? Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 25 augustus 2011 Delen Geplaatst: 25 augustus 2011 Wou het juist ook vragen, mischien een koudere bougie steken. Grtjs Makke Link naar reactie
khemoekeenwespoftwie Geplaatst: 25 augustus 2011 Delen Geplaatst: 25 augustus 2011 aangezien mijn andere in 2 gebroken was !!!! zijn er dan delen van de oude bougie in de cilinder gevallen? Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 25 augustus 2011 Delen Geplaatst: 25 augustus 2011 Als je bougie breekt is da toch meestal aan de porseleine kop van boven. Met het uitdraaien zou er normaal niets in de cilinder mogen vallen. Of is je bougie op een andere plaats gebroken, aan de elektrode die in de cilinder zit? Grtjs Makke Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 25 augustus 2011 Delen Geplaatst: 25 augustus 2011 LeJo = khemoekeenwespoftwie? Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 25 augustus 2011 Delen Geplaatst: 25 augustus 2011 mr160, vermoed ik toch. Link naar reactie
mgent Geplaatst: 25 augustus 2011 Delen Geplaatst: 25 augustus 2011 @ gedoeknennicknameoftwie : CR8EB indien van NGK, CR8EIX indien een iridium van NGK zijn de juiste modellen bougie. Link naar reactie
khemoekeenwespoftwie Geplaatst: 25 augustus 2011 Delen Geplaatst: 25 augustus 2011 LeJo = khemoekeenwespoftwie? sorry gasten ik gebruik maar 1 nickname Link naar reactie
khemoekeenwespoftwie Geplaatst: 25 augustus 2011 Delen Geplaatst: 25 augustus 2011 aangezien mijn andere in 2 gebroken was !!!!zijn er dan delen van de oude bougie in de cilinder gevallen? i.p.v.de quote functie te gebruiken heb ik gewoon copy paste gebruikt in dit stukje tekst. maar ik wou gewoon weten van LeJo waar die bougie gebroken was. Link naar reactie
khemoekeenwespoftwie Geplaatst: 25 augustus 2011 Delen Geplaatst: 25 augustus 2011 Gepost door LeJo op Di, 23/08/2011 - 22:30. @ePit: mijne is geen 125ie... @ePit: mijne is geen 125ie... Mijn is nog eentje van 2003, dus eentje met carburator... zeker geen elektronische ontsteking. En hij lekt niet aan een leiding maar wel degelijk aan de bovenkant van de tank. Als ik hem voltank zie ik echt de belletjes aan de vlotter naar bovenkomen. Maar aangezien ik de dichting al vervangen heb en er zeker van ben dat deze correct zit, gok ik op een scheurtje in de naftbak zelf... Ik hoop van niet want krijg dat maar eens dicht.tot zover de quote van LeJo in een ander topic. Heeft het ene nu met het andere te maken? Link naar reactie
LeJo Geplaatst: 25 augustus 2011 Auteur Delen Geplaatst: 25 augustus 2011 Bedankt alvast voor de reacties... Het 1 heeft niet met het ander te maken zoals "khemoekeenwespoftwie" zich afvraagt... Het zijn 2aparte gevallen van wel dezelfde vespa. Maar de bougie is inderdaad gebroken in't midden van't porselein. En er zijn GEEN stukken in de motor gevallen. Daar ben ik 100% zeker van, aangezien ik de perslucht er even heb tegen gehouden voor ik het resterende van de bougie heb losgedraaid. Ik ben bij garage Smeyers in Schaffen geweest. Allez mijn vader is de bougie gaan halen. Hij heeft het chassisnummer mee genomen naar Smeyers en hij heeft mijn vader een bougie meegegeven. Dus ik veronderstel dat het de juiste bougie zou moeten zijn. Ik zal morgenavond de bougie eens terug eruit draaien en kijken of deze overeen stemt met wat "mgent" zegt. Zo niet weet ik meteen waar het aan ligt, anders blijft het verder zoeken en toch eens langs een dealer passeren vrees ik... Link naar reactie
LeJo Geplaatst: 30 augustus 2011 Auteur Delen Geplaatst: 30 augustus 2011 Ik heb met enige vertraging de bougie toch nog eens los gehaald. En er zit inderdaad een NGK CR8EB in... Maar toch vind ik het raar dat hij dit heeft nadat ik de bougie veranderd heb... Zou het een slechte bougie kunnen zijn??? Ik zie er niet meteen iets aan! raar raar raar... Niemand die een andere oorzaak kan bedenken??? Of zou het toch in de bougie zitten? Link naar reactie
sindo Geplaatst: 31 augustus 2011 Delen Geplaatst: 31 augustus 2011 een bougie kost een paar EUR en je gaat toch wel af een toe een moeten vervangen, dus geen weggesmeten geld. Probeer het gewoon dan eens. Ik dacht ook dat bij die modellen je een "reset" kon doen, misschien ook eens proberen, na de breuk van je bougie kan het zijn dat de electronica in "safe" mode is gegaan. Link naar reactie
ePit Geplaatst: 31 augustus 2011 Delen Geplaatst: 31 augustus 2011 Je kan een GTS 125ie resetten door de batterij een paar seconden los te koppelen. Nadien zal de ECU (engine control unit) zichzelf automatisch opnieuw afstellen. Maar LeJo heeft een Granturismo van 2003 en dus nog eentje met carburator en die kan bvb valse lucht zuigen. Link naar reactie
LeJo Geplaatst: 5 september 2011 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2011 Opgelost ondertussen! Ik heb inderdaad even de batterij los gekoppeld en terug aangesloten uiteraard. Ik had alles ook nog eens nagekeken aan de bougie! Deze zat er goed en recht in, de bougiekabel was ook netjes aangesloten! Ik dacht net alles weer dicht te gooien, toen ik per toeval zag dat de gaskabel wat losjes hing! Blijkbaar is de contramoer los getrild en zat de gaskabel niet meer op de juiste plaats! Ik veronderstel dus dat dit het probleem is geweest. Ik heb de gaskabel weer netjes gemonteerd zoals het moest zitten en nu rijdt hij weer als een wesp die terug komt van nectar te gaan halen... Gisteren dan ook meteen een deftig ritje van ongeveer 150km gedaan en geen enkele keer het probleem gemerkt! Alvast bedankt voor de reacties! Groeten LeJo (die toch maar 1nickname heeft) Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.