Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PK 50: ratelend geluid vliegwielzijde/krukas


Timmie

Aanbevolen berichten

Goede avond allemaal,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen:

Na revisie van m'n PK 50 S (DR 75/16-16) na goed ingereden te hebben een paar honderd kilometers probleemloos gereden (draaide als een Zwitsers horloge) en nu ineens een 'ratelend' geluid dat van ergens van in de motor ter hoogte van de krukas lijkt te komen, komt precies van ergens recht achter het vliegwiel. Bij stilstand (motor uit) houdt het vliegwiel als ik het verdraai op bepaalde plaatsen soms een beetje 'tegen' maw. het draait op sommige punten niet goed door, en ik hoor/voel ook dat er ergens binnenin iets schuurt/kraakt. Daarnet kreeg ik de kickstart ook eventjes niet omlaag, toen vliegwiel even met de hand verder gedraaid en toen ging 't wel weer...Bij aanzetten motor (stationair) verergert het ratelen, als ik gas geef klinkt precies of er een ijzeren moer of iets dergelijks in de motor rondketst...

Zou het kunnen dat de grote lager van mijn krukas het begeven heeft? Zo ja, kan ik daar bij als ik het vliegwiel en de statorplaat en de oliekeerring etc eraf haal? Of kan dit even goed iets anders zijn? Iemand enig idee? Raad en bijstand welkom, SDN gebeld, maar heeft naar eigen zeggen 2 maanden wachttijd voor revisies momenteel en ik wil graag nog wat van de zomer genieten. Mocht er iemand in de buurt zijn die me kan/wil helpen: Mail me!

Thanks

Tim/Hasselt

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Probleem was een kapotte lager van de krukas. Deze is deze winter vervangen. De motor is terug dicht en hangt weer onder het frame.

Vandaag wilde ik 'm dan voor het eerst eens proberen te laten draaien en en nu merk ik weer iets abnormaals:

Als op de kickstarter stamp (in neutraal) dan ratelt er iets ter hoogte van de koppeling. Ik kick en hoor dan: rrrrrrrrrrrrr. Dit ratelen blijft (als de kickstarter terug omhoog gekomen is) zolang het vliegwiel doordraait door het kicken aanhouden. Ik hoor dit ook als ik 'm in vitesse zet en een klein stukje vooruit duw...

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Voor alle duidelijkheid: Het vliegwiel draait dus wel degelijk mee als ik kick, dus het spietje in de koppeling is het niet.

Grts,

Timothy

Link naar reactie

Dag Nero,

Bedankt voor je reply.

Motor is volledig open geweest, dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk...

Het klinkt eerder als twee tandwielen die mekaar 'net niet pakken' en met de tanden langs mekaar draaien.

Iets in de koppeling? Ik heb daar ook zo'n platte rondel moeten ombuigen rond een moer aan het uiteinde van de de as, kan het daar misschien ergens iets mee te maken hebben?

Grts & merci alweer voor je advies,

Timothy

Link naar reactie
Ik heb daar ook zo'n platte rondel moeten ombuigen rond een moer aan het uiteinde van de de as

Ik vermoed dat je de moer misschien niet genoeg hebt vast gezet en dat het spietjes daar niet meer goed zit (op het kleine tandwiel dat op de krukas zit)

heb het getik ook al voorgehad, binnenkort zal je ook niet meer kunnen kikken.

Je zal het sowieso moeten "opengooien" aan de koppelingszijde om meer te weten

Link naar reactie

Sindo, olie zit erin, daar heb ik aan gedacht.

Bart, je bedoelt waarschijnlijk die moer binnen in de koppeling op het einde van de krukas, die waar dat rondelletje om buigt zeker? Hmm, die zit denk ik vast maar ik ga het checken. Hopelijk zit dat spietje erin en op zijn plaats. Nu twijfel ik even...

Okee, de olie af laten en koppeling terug open dan, niks aan te doen...

Thanks heren!

Timothy

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...