Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie 150 GS bj 1961


dr 150 GS

Aanbevolen berichten

  • 4 maanden later...

Volgend stadium in het eerherstel van de wesp. Chassis zit nog steeds bij carrossier :-((

Motorblok heb ik compleet gereviseerd , de elektrische bekabeling voor de 6 v ontsteking vernieuwd . Nu zou ik graag het elektrische gedeelte blok eens laten proefdraaien (voorlopig nog zonder brandstof) om te zien of er wel degelijk ontsteking aan de bougie komt of niet. Moet ik daarvoor batterij , schakeldoosje en gelijkrichter voorlopig aansluiten of niet : de rode draad die op de hoogspanningsbobijn toekomt maakt nu nog nergens contact...

Link naar reactie

Om je contactpunten juist af te stellen heb je wel enig gerief nodig:

Een multimeter, voelermaatjes en, als je vliegwiel ronde openingen heeft ipv ovale, best ook de as van een defect vliegwiel.

Van een oud vliegwiel boor je de rivetten uit zodat je alleen de as over houdt.

Plaats nu de as op de krukas zodanig dat de verdikking op de as (de nok) de contactpunten open duwt.

De maximale afstand tussen de contactpunten moet 0,4mm bedragen, te meten met de voelermaatjes.

Plaats het goede vliegwiel nu terug (vergeet niet de spie te steken en de bevestigingsbout GOED aan te spannen).

Als je een bakelieten hoogspanningsbobijn hebt dien je de zwarte draad die uit je vliegwiel komt en de rode draad rechtstreeks te verbinden (eventueel via de junctionbox)naar de 2 aansluitingspunten (hou rekening met positie 1 en 2) op de hoogspanningsbobijn.

Als je nu de kickstart naar beneden duwt zou je een zwakke vonk moeten krijgen als je de bougie tegen het chasis houdt.

Je kan eventueel ook al het ontstekingstijdstip juist zetten zoals hier beschreven: http://www.vespaforum.be/nl/forum/topic/20483

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Koopt u gewoon een goede bobijn voor 6V, het probleem met al de bobijnen is dat, wanneer je het contact even laat opstaan zonder te starten, de hs-bobijn binnen de korste keren doorsmelt omwille van de batterij bij een GS150.

Met die volkswagen bobijnen duurt het misschien iets langer, maar het resultaat is hetzelfde...:)

Dat is de hoofdreden waarom ik overgeschakeld ben op een Vespatronic (zonder batterij).

Groetjes, nero.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Vanavond avondje vrij gehad en mij nog eens bezig gehouden met de stator . Alles nog eens nagemeten en gecontroleerd (oa ook opening van de contactpunten en ontstekingstijdstip weer zo goed als mogelijk afgesteld) Mijn blok op mijn zelf gefabriceerd motorstatiefje gezet. Batterij negatieve pool met blok verbonden , positieve pool met rode draad op HT bobijn , kicken en een fantastische vonk!! Hip hip hoera !!

Beetje benzine erin... En na enkele keren kicken draaide ze. Dat 50 jaar oude motortje is weer alive and kicking !!! Fantastisch gevoel !!!

Nu hopen dat mijn chassis eindelijk komt ...

Link naar reactie

Heb ik ook gelezen Nero , ik heb de batterij dus direct losgekoppeld om doorbranden van de HTbobijn te voorkomen. Als ik dit WE tijd heb , zal ik haar nog eens starten en uitmeten hoeveel volt ik op de verschillende kabels krijg.

Carburator kan zeker ook nog wat beter afgesteld worden en ontstekingstijdstip perfectioneren...

Link naar reactie

Ik was te nieuwsgierig en heb gisterenavond na werk motor weer gestart en de kabels uitgemeten . Ik gebruik het schema van Scooterhelp

http://www.scooterhelp.com/electrics/pages/VS5.GS150.html

2 x zwart samen geven 6 V en zijn voor opladen van batterij via gelijkrichter

geel geeft 12 V (soms zelfs 14 bij meer toeren) en gaat naar startsleutel

wit geeft 0 V en gaat naar koplamp

Klopt dit ?

Bij wat meer gas geven zie ik wel dat de benzine (te?) rijkelijk overstroomt doorheen de kleine ontluchtingsgaatjes in het deksel van de vlotterkamer. Waarop wijst dit ?

Link naar reactie

Wit is de massakabel, 0V klopt dus.

Eén van de zwarte draden dient voor de voeding van de batterij, de andere (dacht ik) voor het "afvoeren"van de overspanning.

De gele draad dient voor de verlichting (12V lijkt me teveel), de draad voor de voeding van de HS-bobijn vertrekt aan de batterij (groen) en gaat via het contact naar de HS-bobijn.

Mogelijk staat je vlotterhoogte niet goed afgesteld of is de naald(zitting) uitgesleten. Probeer de vlotter iets lager te duwen (oppassen dat je de naald niet krom maakt) zodat de vlotterkamer minder hoog word gevuld. Heb je de benzinetank al aangesloten of iets "provisoir" gemaakt. Dan wacht je best tot de motor onder het frame hangt om bij te regelen.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik heb dit WE alles nog eens nagemeten . 6 Volt Batterij (neg pool met massa , pos pool met rode draad naar HSbobijn)

Wit geeft 0 V , geel geeft 12-14 V , één zwarte geeft 2-2,5 V en de andere zwarte 12-14 V. Toch raar voor een stator die maar 6 V zou moeten geven? De 2 zwarte gaan over de gelijkrichter (ook spanningsbegrenzer?) naar de batterij , geel gaat naar contactpunt en voorziet alles van stroom? 12 V op 6 V lampjes?

Hieronder een foto van de stator bij de demontage.

5360899531_ba3e88d4a4.jpg

Benzine overloop is opgelost : mijn provisoire brandstofreservoir hing iets te hoog waardoor de druk ook wel te hoog zal geweest zijn...

Link naar reactie

Er lijkt één en ander niet te kloppen.

Op de printplaat komt er maar één zwarte draad toe van de spoelen? Er is wel een gaatje (met zwart stipje tegen) maar de draad lijkt niet aangesloten?

Zo te zien komen er ook maar 2 draden uit de statorplate (zwart en rood) terwijl daar normaal 4 draden (geel, 2x zwart, wit en rood) hoort te zitten.

Is er een gele draad die op de zijkant van de condensator is gesoldeerd? (Moeilijk te zien)

Mogelijk heeft men een soort conversie gemaakt naar 12V voor de verlichting?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Dankjewel voor je reactie alweer. Foto is inderdaad niet erg duidelijk : beetje uitleg.

De 2 onderste bobijnen ( links en rechts vd condensator) zijn met de 2 gele draden parallel verbonden en komen samen op de plaat.

De condensator heeft alleen een zwartbruine draad bovenaan ( maakt onderaan natuurlijk contact met de massa) die gaat tot aan de contactpunten. Die gele draad loopt langs de basis van de condensator en maakt zeker geen contact met de condensator .

De bobijn bovenaan heeft 2 zwarte draadjes die elk afzonderlijk op de plaat gesoldeerd zijn .

De witte draad vertrekt als massa op de plaat aan het soldeerpuntje onderaan

Link naar reactie

Ah ok, zie het nu ook.:) Beide zichtbare kabels gaan naar de HS-bobijn, de rest zit iets hogen in een zwarte gaine.

Heb hier een stator plate naast me en zie geen verschil, alles lijkt goed aangesloten.

Kan je de voltage meten na de gelijkrichter?

De gele die rechtstreeks naar het contact gaat dient voor de claxon (en remlicht?) en 1 stand van de verlichting (denk verste stand van de sleutel).

De contactsleutel heeft 4 standen:

-links parkeerlicht en achterlicht, gevoed door de batterij.

-stand 0: motor start niet/ geen verlichting.

-stand 1: motor start/geen verlichting/stoplicht werkt/claxon werkt.

-stand 2: verlichting werkt op batterij.

-stand 3: verlichting werkt rechtstreeks zonder batterij.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik heb nog de originele gelijkrichter ( weet niet of die nog werkt ? ) , maar heb ook deze http://www.vespaclassicparts.com/product_info.php?cPath=37&products_id=721

Zal morgenavond eens aansluiten en uitmeten. Blijft wel die gele draad die zonder gelijkrichter naar contact gaat met 12 volt? Zijn er andere bezitters van een 150 GS met originele stator die dit eens kunnen uitmeten ?

Link naar reactie

Update : met de gelijkrichter van Vespa Classic Parts aangesloten op de 2 zwarte stator draden , krijg ik op de groene positieve uitgang 6-8 V om de batterij op te laden. Wit zal dus wel massa zijn en mag dan aan de negatieve pool van de batterij als massa?

Maar volgens het schema van Scooterhelp http://www.scooterhelp.com/electrics/pages/VS5.GS150.html vertrekt er van op de positieve pool van de gelijkrichter een groene draad naar het contact : mag die groene draad dan ook gekoppeld worden aan de positieve pool van de batterij?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gisterenavond het ontstekingstijdstip correct afgesteld op 27 graden . Klassieke methode : markeren hoogste punt piston , 27 graden ervoor ook markeren , verdraaien van de stator plate en dan uitmeten met multimeter ( moment waarop punten open gaan moet overeen komen met 27 graden markeerpunt)

Resultaat : zeer moeilijk in gang te kicken , en bij opdrijven van toeren regelmatig knallen en bijna stilvallen...

Wat nu ?

Link naar reactie

Kijk de afstand tussen je contactpunten na. Deze moeten 0,4- 0,45 bedragen.

Lees ook dit eens na:

*Engine Note: After engine # VS5M*0071120* the compression ratio was raised to 7.2:1 and the main jet was changed to a 105. Ignition timing was changed from 31 degrees BTDC to 27 BTDC. Lastly the needle position was changed to 2 - The reason is because of a re-designd head. Cylinder head part #26100 was used prior to VS5M*0071120* and cylinder head part #58022 was used after resulting in the change in compression.

Groetjes, nero.

ps: is je batterij nog voldoende opgeladen?

Link naar reactie

@Nero : batterijspanning is nog net 6V. Contactpunten zal ik morgen nog eens nameten , maar stonden op 0.35 a 0.4 mm voor verdraaien van de statorplaat. De aanpassingen tgv andere cylinderkop en dergelijke zijn mij bekend : ontsteking op 27 ° , naald in 2e inkeping (van boven te beginnen). Het waren wel ferme knallen : zowel uit de uitlaat als de bovenkant van de carburator (zonder luchtfilter) zie je de ontploffing ...

Lijkt mij niet zo gezond ?

Link naar reactie

Nee, gezond is dat niet...:)

Kijk voor zekerheid het dekseltje tussen de gasschuif en de gaskabel eens na. Dit durft soms wel eens los te komen en dan heb je hetzelfde effect.

Een andere mogelijkheid is dat de hs- bobijn het begeven heeft.

Draai de statorplate anders een beetje richting vroegere positie en bekijk of het niet betert.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Vorig WE eindelijk stukken teruggekregen van carrossier. Staat nu in spuitplamuur met nieuwe bodemplaat erin gelast. Schuren gaat eigenlijk erg vlot... Morgen schuur ik het ganse chassis.

Er zit dus geen gaatje in het stuur voor het rode controlelampje bij een GS VS5 MISA!

6520921361_2dcc25bde3.jpg

6520912507_c04a8d678b.jpg

6520905743_13c5b5ccc9.jpg

Ik heb nu wel gezien dat mijn nieuwe treelijsten (de buitenste ) niet perfect passen : ze zijn niet lang genoeg en de bocht naar binnen loopt ook niet ver genoeg door

6520911917_1a9df424bd.jpg

6520920835_f6056052aa.jpg

6520916017_18eab250ba.jpg

En derde punt : de uitlaat past niet mooi in de hoek van de L-vormige arm voor bevestiging van motorblok en frame...

6520900075_b28f20f3cf.jpg

Link naar reactie

Waar heb je die treelijsten aangekocht? Mogelijk zijn het er voor een VS1, die van een VS5 lopen idd verder door tot tegen de billen.

Dat de uitlaat wat scheef staat tov die arm is niet zo erg. Let er wel op dat de uitlaat met schroefdraad mooi past op het uitlaatstuk, wat niet altijd evident is.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...