Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie 150 GS bj 1961


dr 150 GS

Aanbevolen berichten

Intussen ben ik toch al wat opgeschoten met de restauratie van de 150 GS MISA

Chassis en onderdelen gezandstraald (aluminium geglaspareld) en in epoxy gezet. Enkele delen in poederlak (zoals veren voor en achteraan, frame van zadel)

Nu enkele vraagjes

Chassiskleur is Max Meyer 15005 en in PPGcode PIA.105 . Maar in welke kleur stonden de velgen origineel?

De carburator is OK , alleen ontbreekt het dekseltje boven de vlotterkamer. Kan je deze nog ergens vinden? Of kan een handige Harry dat maken op een draaibank?

De demper achteraan is kapot, maar ik zou graag de originele veer houden . Kan je ergens alleen een demper zonder veer vinden?

Zoals je ziet zit er wat torsie op de 'staander' . Is dat normaal of probeer ik de 2 poten weer wat meer 'in lijn ' te krijgen?

5361348993_5d9e187b90.jpg

5361351397_e838051369.jpg

5361963714_d9a3b093eb.jpg

5361354243_0f08455645.jpg

5679865774_0b8f74c105.jpg

5679303807_2b5d42bbce.jpg

5679278147_78f271d580.jpg

5679279445_3f6c50a76f.jpg

5679840622_df37d165f7.jpg

5679841012_0163af6bdd.jpg

5679841412_b54de27463.jpg

5679281733_4f08556b21.jpg

5679305877_24e623b003.jpg

Link naar reactie

Voor het dekseltje contacteer delleroto in Engeland. Een paar jaar geleden hadden ze dit onderdeel nog op stock.

Een alternatief is op een beurs een dellorto te scoren met hetzelde deksel.

De pekkel hoort recht te zijn, dus even in de bankvijs spannen...:)

De demper kan normaal gezien gereviseerd worden (rubbers vervangen en olie bijvullen) maar dit is een tijdrovende bezigheid. Beter is om een nieuwe te bestellen (ebay.de). De laatste zijn identiek (met rubberen sillenblok) en zouden bedrijfszekerder zijn dan een gereviseerde. Hier http://www.vespaforum.be/nl/tech/books/alles-over-uw-scooter-vespa-125-150cc vind je hoe een revisie van een schokdemper moet gebeuren.

De velgen zijn volgens mij in dezelfde kleur gespoten als het chasis.

Groetjes, nero.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Vraagje ivm uitlaat : wesp was helaas beroofd van haar uitlaat... Dus op zoek naar een nieuwe. De Abarth sportreplica vind ik wel leuk maar blijkbaar komt die nogal laag met het nodige (gevaarlijke) geschuur in de bochten. Een Sito plus schijnt niet te bestaan voor een 150 GS, dus een replica vh origineel potje? http://www.vespa-oldtimerteile.de/product_info.php?products_id=587

Of iemand nog een andere suggestie?

Link naar reactie

Op Sip kun je nu New Old Stock GS uitlaten kopen, maar de prijs is er ook naar, Ik heb het type uitlaat gekocht als in uw link (bij didier bailly).

Heb er wel nog niet (veel)kunnen mee rijden maar op het eerste zicht is de kwaliteit echt wel ok.

Met abarth type uitlaat heb ik geen ervaring maar heb me laten wijsmaken dat deze wat prestatie zou tegenhouden.

Grtjs

Link naar reactie

Als je niet voor 100% origineel wilt gaan zou ik een electronische ontsteking overwegen (zonder batterij).

"Gewone" 6V batterijen zijn ook een heel stuk goedkoper (en beter) dan die repro's. Alleen moet je de batterijhouder aanpassen omdat deze er niet in passen.

Als je de originele opstelling behoudt, hou er dan rekening mee dat je waarschijnlijk niet de hele dag gaat kunnen rijden met de verlichting aan.

Als filter kan je gerust een strookje grove staalwol gebruiken (het type waarmee men vroeger de kookpannen mee reinigde).

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Dat brengt ons weer tot de gekende discussie , al of niet een electronische ontsteking (vb Vespatronic) : 'ouderwets' maar origineel blijven rijden (met alle problemen vandien : 6V , batterij die leegloopt , startproblemen , minder optimale ontsteking bij hoge toeren , ...) of toch moderne techniek die het rijden met een oude wesp toch leuker maakt omdat het allemaal betrouwbaarder is. Ik vraag met ook af of het lange termijn niet duurder is om origineel te blijven rijden (levensduur batterijen , dure HT bobijnen die smelten )

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Als je eerst een klodder vet op de kleine veertjes doet voor ze te monteren, blijven die al mooi op hun plaats.

Dan plaats ik het fonten stuk met veer in het carter (ook met voldoende vet zodat die er vrij vlot in gaat zonder kloppen). Voor het stuk op zijn plaats te brengen kan je nu de pedaal monteren zodat je vrij vlot dat stuk kan "ajusteren" door aan de pedaal te draaien.

Als het fonten stuk op zijn plaats zit vijs ik de tegenschroef erin. Nadien pas plaats ik het kamwiel op de veer, draai er even aan zodat de twee uitsteeksels passen in de uitsparingen waar de kleine veertjes in zitten, even drukken en het kamwiel laten weer komen, zo zou alles op zijn plaats moeten zitten, alleen de circlip moet nog worden geplaatst.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

OK Nero , heel erg duidelijk. Alleen ontbreek ik blijkbaar onderdeeltje nr 3 'absorbent plug' bij de tekeningen T III van Spare Parts Vespa 150 GS (cfr Scooterhelp). Waar kan ik dat nog ergens vinden ?

Bij het volledig uit elkaar halen en reinigen van de carburator zag ik ook dat naast het vlotterkamerdeksel , ook de lange naald voor de gasschuif en de schroef voor het staionnair draaien ontbreken. Gelukkig al gevonden op vespaoldtimer teile.de

Er is dus al flink wat geprutst aan die GS...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Wat is de makkelijkste procedure om de nieuwe lagers in de carterhelften te krijgen en rond de krukas: lagers in diepvries en carterhelften verwarmen ? En nadien carters met lagers erin verhitten om de diepgevroren krukas er doorheen te schuiven ?

Vervang ik sowieso de 2 halve maantjes van de krukas?

Link naar reactie

Ik heb gisteren de nieuwe oliekeerringen geplaatst , de nieuwe lagers voor de krukas , nieuw schakelkruis , versnellingsbak weer gemonteerd (<0,3mm speling). De tandwielen van de versnellingsbak draaiden vlot en bij het verplaatsen van het schakelkruis zag je de achterwielaandrijving ook duidelijk meer of minder toeren maken . In de andere carterhelft is ook de kickstarter gemonteerd en bij het kicken komt het tandwiel mooi naar buiten en keert bij loslaten ook vlot terug. Ik vergat natuurlijk niet de 23 naalden de flywheel-kant voor de as van de 'kerstboom' niet. Op elkaar zetten van de carterhelften ging vlot, de krukas draait soepel , maar helaas zit de versnellingsbak nu blijkbaar vast en kan ik ook de kickstarter niet meer induwen . Na het wat 'lossen' van de beide carterhelften , is de kickstarter weer los maar blijft het tandwiel voor de koppeling (en dus de ganse versnellingsbak) erg moeilijk tot bijna niet draaien . Wat zit er nu vast aan de versnellingsbak?

img0125vi.jpg

Uploaded with ImageShack.us

img0124qu.jpg

Uploaded with ImageShack.us

img0119kx.jpg

Uploaded with ImageShack.us

img0118jo.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Link naar reactie

Het schakelmechanisme heb ik nog niet in de carter gemonteerd. Als ik door de opening ervan kijk zie ik wel het boveneinde van de op en neer schuivende buis (die het schakelkruis op en neer beweegt) zitten , maar wel diep in het carter. Voor het sluiten van de helften bewoog het kruis dus prima op en neer. Ik heb er waarschijnlijk wel niet op gelet om het kruis in 1e versnelling te zetten (vandaar dat het nu zo diep zit). Zou het daar kunnen aan liggen?

Link naar reactie

Graag gedaan!

Maakt normaal geen verschil. Je kan met een schroevendraaier die "buis" gemakkelijk meer naar buiten halen.

Heb even gaan proberen en het grote kamwiel aan de koopeling zou vlot moeten draaien, zelf in versnelling.

Is het kickstart segment goed gemonteerd?

Post anders eens een foto om te vergelijken.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Kickstart was lastig maar zit uiteindelijk wel goed. Ook de borgveer zat prima . En bij kicken komt het tandwiel prima op en draait mooi rond... Helaas geen foto van gemaakt

Heb schakelmechanisme nu ook gemonteerd en ik kan dan makkelijk schakelen tussen 1 tem 4 en neutraal en als ik de achteras ronddraai zie ik het grote kamwiel aan de koppeling ook meedraaien. Bij kicken draait kamwiel en achteras ook mooi mee. Maar bij progressief aanspannen van alle carterschroeven begint het moeilijker te worden om te kicken en de achteras te draaien. Er begint dan ook iets te piepen of schuren . Carter weer opengooien zeker?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...