Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Achterwiel px plots blokkeren?


TinTin

Aanbevolen berichten

Gisteren een toerke aan het maken toen plots aan ongeveer 70km/u mijn achterwiel blokkeerde.

Dacht eerst aan een vastloper maar ik starte hem terug en kon weer rijden.

Na een kilometer had ik het terug zitten.

Terug gestart en heel traag naar huis gereden.

Is mijn cilinder naar de kl...

of is mijn versnellingsbak stuk.

wie kan mij helpen?

Gr KimV

Link naar reactie

Tja, dat weet je pas als je 'em bekijkt. Ik vermoed een warm- of vastloper, niet de versnellingsbak.

Bij een warmloper kan de schade meevallen en zou een combinatie van warm weer, te weinig olie of een luchtlek de oorzaak geweest kunnen zijn. De piston zet dan te veel uit in de cilinder waardoor ie klem komt te zitten. Als je pech hebt vervormt 1 en ander en kun je aan de nieuwe cilinder, als je geluk hebt krimpt de piston weer na afkoelen en is er niets aan de hand. Maar erop doorrijden zonder te controleren is onverstandig.

Link naar reactie

een warmloper? ik had nog maar 15km gereden en op het gemak.

er staan nog maar 6000km op te teller.

ps: je hebt onder het zadel een afdichtings kapje met daaronder een elec kabel is dat voor u olietoevoer.

kan zijn dat die is los gekomen want ik zit nu met 2 aparte zadels en het was wat prutsen om die stekker weer in te krijgen.

gr

Link naar reactie

toen het achterwiel blokkeerde heb je toen meteen ontkoppelt waardoor het achterwiel weer los kwam ?

Link naar reactie

Tja - stel je hebt geen olie toevoer, dan kun je nog zo op je gemak rijden - loopt ie toch geheid warm/vast.

Er kan ook een stuk tandwiel/schakelruis/koppelingsveer zijn afgebroken dat tussen je andere tandwielen terecht is gekomen waardoor de hele zaak naar de tering is gegaan, of een stuk circlip/zuigerveer dat maar af en toe tussen je piston en cilinderwand terechtkomt en zich een baan naar buiten probeert te vreten... zolang je niet kijkt en eventuele oorzaken aftikt blijft het giswerk - en je kunt gissen naar simpele oorzaken, maar ook naar rampscenario's (wie weet er nog een paar?).

Link naar reactie

Begin eens met je olie af te laten. Als er ongeveer 1/4L uitkomt is dat het probleem niet.

check dan of er geen stukjes metaal of ander vreemd materiaal uitkomt. Als dat het geval is dan zit je misschien wel met brokken.

Link naar reactie

Begin eens met je olie af te laten. Als er ongeveer 1/4L uitkomt is dat het probleem niet.

check dan of er geen stukjes metaal of ander vreemd materiaal uitkomt. Als dat het geval is dan zit je misschien wel met brokken.

Link naar reactie

Moet je wel net SSAE30 en een oliepompje in huis hebben om 'em weer te vullen.

Voor het checken van de piston heb je alleen een schroevendraaier, evt. een boegiesleutel en een dop 13 nodig :P

Motorolie checken kost wel minder tijd.

Link naar reactie

Het is een warmloper. Dit heb ik ook gehad. Achter wiel blokkeert en kon de motor weer starten en terug naar huis rijden ( 30 km.). De oorzaak is teweinig olie in de tank. De huidige euro 95 benzine bevat 5 % bio-ethanol. Hierdoor ontstaat er minder smering en afkoeling van je motorblok. De oplossing is meer olie toevoegen 1:40 en de sproeier opnieuw laten afstellen.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...