Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Banden.


Ar

Aanbevolen berichten

Welk zijn voor de kenners nu de beste banden in 3.50-10. Px dus.

Heb gisteren op het web wat rondgekeken en de keuze is beperkt bij de meeste producenten. Past alleen deze maat op Px of is bvb de notatie 120-90... gewoon een andere notatie (inch vs. metrisch).

Nu staan er de standaard michelin S83 op die ik niet goed vind. Ik dacht aan Continental Twist(sport),Zippy of Michelin S1 of Pirelli SL26. Welke voldoet het beste bij droog en vooral bij nat...om te zwijgen van de tramsporen?

Iemand ervaring met de schokdempers van Fournales?

Link naar reactie

In de zomer of voor droog weer ben je volgens mij best af met "Continental Zippy 1" of "Michelin S1" voor grip en remvermogen. Continental verslijt wel iets sneller (bij mij toch, dit "kan" aan mijn rijstijl te wijten zijn).

In de regen bijf je best bij "Michelin SM100" (vervanger van de "Dexter") of een Heidenau met gelijkaardig profiel, eventueel een Pirelli... De Michelin S83 is ook een heel goeie band... als je alleen rechtdoor moet!

De SM100 of heidenau hebben een afgerond loopvlak waartegen de S83 een "blok"vorm heeft, di geeft hele slechte bochteigenschappen.

Qua afmetingen is er natuurlijk de 3.5-10, dwz 3.5 inch (3.5x2,54cm) hoog EN breed en voor een velg van 10 inch.

De aanduidingen 100/90-10 zijn metrische aanduidingen, dus de band is 100mm breed en de hoogte is 90% van de breedte (in dit geval toevallig 90mm, maar bij een band van 110 is dit dus 99mm) en dit voor een velg van 10 inch.

Een band van 100/90-10 zal probleemloos passen op een PX, een 110 word al krap en "kan" al naar gelang het merk al tegen de achterveer of het koppelingsdeksel (of beide) schuren.

Voor 110 of breder (120 is een weinig voorkomende maat, 130 is vrij courant) steek je best een Wide rim (brede velg dus) en eventueel een verbredingskit (deze zorgt ervoor dat de velg verder weg van de motor gemonteerd word dmv afstandsbussen), maar deze zorgt ervoor dat het achterwiel eigenlijk nog verder uit het center staat, waardoor de wegligging verslechterd terwijl het remvermogen stijgt (groter contactvlak met de weg). De enige twee oplossingen om het wiel weer in lijn te krijgen met het voorwiel (om de wegligging optimaal te krijgen) zijn ofwel vooraan ook een brede velg met band leggen die evenveel uit het center staat (maar dan rijd je scooter nog schuiner dan voordien omdat het zwaartepunt nog verder naast het contactvlak met de grond ligt), ofwel de motorophanging aan de rechterzijde inkorten waardoor het hele motorblok opschuift en het achterwiel weer centraal staat... maar het gewicht van de motor ook weer wat verder naar rechts hangt, en de achterveer een beetje schuin komt te staan en mogelijks WEER tegen de achterband schuurt...

Maar het toont wel stoer natuurlijk zo'n vette achterband!

Link naar reactie

en zo'n vette achterband is helaas niet monteerbaar op een smallframe... voor alle smallframe-fanaten die zoals ik dit aan t meelezen zijn...

maar ik ben er aan bezig...en aan t proberen zo'n 120 band op mijn pk125 te installeren, geen piece of cake, gewoon door opbouw van t frame en de 'dicht aansluitende / slepende uitlaat"... maar zoals eerder beloofd, binnenkort post ik wel ns wa foto's...

by the way, ik rij winter en zomer met die michelin S1...

Link naar reactie

I'm a Continental-Zippy-1-all-year-long-myself-man, wat af en toe hilarische situaties en wakke-onderbroek-momentjes veroorzaakt...

Op een smallframe lukt da wel hoor, maar is iets meer werk, inderdaad voornamelijk de achterveer en de uitlaat die moeten aangepast worden, maar volgens onze vrienden bij SIP kan daar oook een 130 in!

Link naar reactie

ik zie dat je van Antwerpen bent, zonder weeral reklame te willen maken zou ik zeggen ga eens langs bij scootermarket in Koningshooikt voor kwalitatief goede banden (continental zippy1, michelin SM100) heb je er daar 3 voor 100 euro, binnenbanden inclusief, ze hebben daar ook goedkopere banden met ronkende namen als golden boy

zelf rijdt ik enkel nogmet conti zippy1, winter en zomer en ik ben daar super content van

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...