Ga naar inhoud
Vespaforum.be

overleeft mijn vespa dit?


augurk14

Aanbevolen berichten

Ik heb zonet een beetje een probleem gehad.

Ik ben stilgevallen met mijn vespa omdat de benzine op is. (ik weet het, daar moet je op voorbereid zijn en het was ook mijn eigen fout.) Ik ben dus begonnen mijn vespa naar het meest dichtbijzijnde tankstation te duwen, in de hoop dat ik daar melange kan tanken met 2% olie. Dit bleek niet het geval dus dacht ik: ik koop een nieuwe bus olie en meng het ter plekke. Ik zag dat ze mijn merk olie niet hadden (ik gebruik normaal Q8 2T half synthetische olie). Ik pak binnen dus een bus lukoil 2T olie, en vraag aan de kassa of deze half synthetisch of volsynthetisch is (omdat dit nergens op de fles stond). Nadat de dame achter de kassa een telefoontje pleegt, zegt ze me dat het halfsynthetisch is. Ik koop de bus, tank 5 liter benzine, meng de juiste hoeveelheid olie en vervolg mijn weg naar huis.

Nu vraag ik mij de volgende dingen af:

-maakt het iets uit dat de olie van een ander merk is?

-moet ik wachten tot de tank weer helemaal leeg is voordat ik weer Q8 olie er in gooi?

-de lukoil olie is geel en de Q8 olie is rood. Waarom is dit?

-zal deze situatie negatieve gevolgen hebben voor mijn vespa?

Groetjes, Jérôme

Link naar reactie

PANIEK PANIEK!!!

Neje, zo lang ge geen zwaar getuned blokske hebt maakt da allemaal niet zo uit. Zie gewoon da je altijd de juiste verhouding maakt. Je kan eventueel nu gewoon den bak leegrijden en daarna met je 'vertrouwde' merk herbeginnen.

Die kleuren: dat maakt evenmin uit.

PS: der bestaan handige plastiek flesjes van 100ml...juist goed om te mengen met 5 liter naft...

Link naar reactie

ok, heel erg bedankt... toen ik naar het tankstation wandelde, en dus alle tijd had om na te denken, was ik al tot de conclusie gekomen dat ik best een flesje met 100 ml olie steeds bij me kan hebben... Ook ga ik eens kijken voor een benzinekraantje met reservestand. Momenteel heb ik geen reservestand en neem ik steeds een liter vooraf gemengde benzine mee als reserve.

Link naar reactie

kan er trouwens iemand bevestigen dat het halfsynthetische olie is? dit is de uitleg op de fles:

Mineral motor oil for two-stroke engines. Used as a component of fuel-oil mixtures for motorcycles, scooters, snowmobiles, ATV’s, chain saws, personal watercraft and lawn equipment. Low ash formula prevents plug fouling and carbon deposits for longer engine lifetime. Also used for gas-engine compressors and gas engines. Ensures high anti-oxidation and anti-wear properties.

Ik vraag dit omdat ik zonet op weg naar m'n kot (een rit van 15 km) merkte dat hij uitviel wanneer ik stil stond en geen gas gaf... ook toen ik aankwam, en de vespa toch wel opgewarmd zou moeten zijn, viel hij meteen uit toen ik stilstond... de motor van mijn vespa is 30 jaar oud en heeft soms wat meer aandacht nodig, maar dit is toch niet echt normaal...

Link naar reactie

misschien dat hij door hem leeg te rijden wat vuil in de carbu heeft, vandaar dat hij al eens stilvalt waarschijnlijk.

en die olie maakt allemaal zoveel niet uit voor een standaard blokje, daar kunde veel inkappen.

Link naar reactie

Ik wil u geen schrik aanjagen maar de olie die de mevrouw u heeft verkocht is minerale olie van mindere kwaliteit. Eenmaal men heeft overgeschakeld op half-syntetische olie blijf je daar best bij.

Misschien best toch de benzine aflaten en nieuwe mengen met je vertrouwd merk.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

enneuh, vanwaar ben je? anders mag je bij mij een 100ml flesje SIP olie komen halen. :)

als je zoiets voor hebt (geen goede olie voorhanden,...) tank dan gewoon een literke naft, dat is niet zo erg. als je er dan een paar literkes 'goed' mengsel bijkapt komt dat allemaal goed.

Link naar reactie

@nero: heel erg bedankt voor de hulp

@fajes: ik kom uit Genk. dit is net ietsje te ver om even bij je langs te gaan, maar toch erg bedankt voor het aanbod...

En waarom moeten mensen zoals gette het verkloten voor de rest? het forum is om anderen te helpen enz, niet om mensen belachelijk te maken... Ik heb al miserie genoeg gehad met die olie (m'n laatste 20 € van deze maand uitgegeven aan benzine en een fles olie die ik toch niet kan gebruike.) Ik zie hier niet bepaald de humor van in... en als ge toch niks nuttigs te zeggen hebt, zeg dan maar gewoon niks.

Link naar reactie

@ Augurk:

ik begrijp je reactie en het is klote voor jou. Maar sommige willen hier (naast helpen) ook soms wat lachen. En in dit specifiek geval zie ik het probleem van Gette zijn reactie niet.

In de reply's ervoor zijn er de nodige tips gegeven om het probleem op te lossen. Als er daarna iets gezegd wordt wat grappig is, kan het toch geen kwaad? Vooral niet persoonlijk oppakken (dat gebeurt volgens mij veel te vaak hier).

En hoe grappiger en absurder, hoe meer mensen het vaak lezen (en aldus toch nog extra tips geven)

Allé,

Suc6

K

Link naar reactie

maar rijdt toch gewoon dat naftbakske leeg. ik snap het probleem ni, in Italië staat op veel plaatsen gewoon een bus 2t olie op den toog of op de pomp (als ge geluk hebt van een 'echt' merk) en dat kappen ze er gewoon op 't zicht in en al die scooters rijden daar toch ook gewoon mee rond... hier wordt alles zorgvuldig afgemeten en wordt er gemekkerd als er iets een beetje afwijkt van de normale gang van zaken.

trouwens uw plan om melange te tanken was eigenlijk nog slechter dan da buske! :) melange aan tankstations is de grootsten brol dat er is.

en inderdaad Genk is een beetje te ver voor een fleske van 100ml.

tip: koopt uw eigen ineens een karton van 12 bussen kwaliteitsolie (bv bij SIP) en dan kunde altijd zo'n bus meenemen onderweg.

Link naar reactie

Misschien in het vervolg eens eerst de ZOEK-functie gebruiken. Dan komen er ook geen 'onnozele' reacties op deze vraag die hier op het forum al minstens 10 keer is gesteld.

BTW Gette, welk merk wc-papier hedde nu? Ik heb hier anders nog wel schuurpapier liggen met ne fijne korrel...

Link naar reactie

@augurk14, ik heb ook nog zo'n 100ml fleske en zelfs nog een Measuring cup (http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/12150000/Measuring+cup+POLINI+.aspx) als je wil. Gratis en voor niks ;-)

Ik heb een collega die in Genk woont dus als je wil kan je het bij hem gaan halen ?

Stuur me maar een e-mail als je hier wil op in gaan.

Gr, Jeroen

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...