Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa aan paal vasthangen?


El Toro Rosso

Aanbevolen berichten

Officieel mag je een motor-Vespa zelfs niet op de stoep parkeren maar moet hij in de parkeervakken staan (eventueel met meerderen in een vak) en indien nodig zelfs een parkeerticket nemen! Neem dus maar een wasspeld mee om dit ergens vast te hangen ...

http://www.gratisrijbewijsonline.be/rijbewijsAdeel18.htm

Lees zeker ook eens de uitleg van Johan Casier:

http://wegcode.be/forum/showthread.php/26935-parkeren-van-motor

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

vorig jaar mochten motoren wel op het voetpad staan zolang je de weg niet versperd of bemoeilijkt voor andere gebruikers.

heb het zelf voorgehad.

Nu eigenlijk mag het nog altijd op het voetpad, maar vermits we een fantastische regering hebben, worden er geen wetten bekrachtigd.

Maar sinds nu januari 2011 mag dit weer niet meer, maar ze is dus nog niet van tel.

"Vernieuwde wegcode in 2011

Vanaf 1 januari 2011 geldt een nieuwe versie van de wegcode in België. Verschillende verkeersborden en regels worden afgeschaft, andere vervangen. Bedoeling is om verouderde of verwarrende borden en regels weg te werken uit de wegcode. Daarnaast worden er nu enkele wijzigingen aan het verkeersreglement van kracht. Een groot deel van de aanpassingen zijn vooral belangrijk voor motorrijders. Hier volgt een klein overzicht van de nieuwigheden waarvan sommige pas in de loop van 2011 definitief van kracht zullen worden.

Het zigzaggen door files van de motorrijders, heet nu officieel “filteren”. Motorrijders mogen vanaf nu ook wettelijk filteren tussen de voertuigen in de files. In de praktijk gebeurde dit vaak al. Er zijn twee voorwaarden. Ze mogen hoogstens 50 km/u rijden en het snelheidsverschil met de voertuigen die ze voorbij rijden mag hoogstens 20 km per uur zijn. Op autosnelwegen en autowegen is filteren enkel toegelaten tussen de twee meest links gelegen rijstroken.

Beschermende kledij dragen wordt verplicht voor motorrijders en hun passagiers. Passagiers op bromfietsen en motorfietsen moeten voortaan hun voeten op de voetsteunen plaatsen. Zijdelings “amazone” zitten wordt dus niet toegelaten.

Ook de onduidelijkheid in verband met het parkeren van motorfietsen buiten de rijbaan wordt weggenomen. Motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren.

Kinderen onder de 3 jaar op de motorfiets of bromfiets vervoeren, is niet langer toegelaten. Kinderen tussen 3 en 8 jaar mogen vervoerd worden in een speciaal kinderbeveiligingssysteem als het gaat om een bromfiets of motorfiets met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3. Vanaf 8 jaar mogen kinderen mee op een motorfiets met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3"

Dit zijn althans de voorstellen, maar vermits ze niet bekrachtigd in het Staatsblad is zou ze nog niet van toepassing zijn.

Link naar reactie

"...Beschermende kledij dragen wordt verplicht voor motorrijders en hun passagiers..."

Wat houdt dit in? Moeten ik en mijne kleine van 8 op onze LML 125 Star allebei een duur motopak gaan aandoen? En vooral, hoe belachelijk gaat dat eruit zien? En als je het niet doet en je hebt wat voor, kan de verzekering zich terug trekken ivm bepaalde kosten? Veiligheid is belangrijk maar dit ruikt naar mooi lobbywerk om de verzekeringmaatschappijen nog wat meer rendement te gunnen. Dat BDW nog maar een paar jaar blijft dwarsliggen dan.

Link naar reactie
"...Beschermende kledij dragen wordt verplicht voor motorrijders en hun passagiers..."

Moeten ik en mijne kleine van 8 op onze LML 125 Star allebei een duur motopak gaan aandoen? En vooral, hoe belachelijk gaat dat eruit zien?

Ik hoop dat gij en uwe kleine niet tegen 50 of 80km/u tegen den tarmac gaan met korte broek, korte mouwen en teensleffers, want dan zal je wel anders piepen als uw velleke weg geschuurd is en DAT ziet er pas belachelijk uit (voor de rest van uw leven).

Zo duur hoeft een motorpak niet te zijn hoor (solden in juli) en je hebt daar tegenwoordig ook trendy looks in, wat voor de meeste vespisten hier op't forum toch wel een "must" is (er bestaan zelf jeansbroeken/vesten met beschermende stukken in).

En het zal zo'n vaart niet lopen. Met beschermende kledij bedoelen ze waarschijnlijk T-shirt/hemd/jas met lange mouwen en een lange broek. Volgens mij is er geen sprake van kledij met beschermstukken in want dat staat zo toch niet specifiek vermeld in de ontwerptekst, dus voor interpretatie vatbaar -> typisch Belgisch (maar dat kan uiteraard nog veranderen).

Link naar reactie

Begrijp beide reakties, maar zie me zelf toch ook niet met dezelfde kledij op mijn Vespa als op mijn Ducati

Volgens mij gaat het enkel om indekken van verzekeringen, ziektezorg en claims.

Wat niet belet dat het in Duitsland wel wettelijk is dacht ik, maar weet alleen niet van welke pk of cc inhoud.

Link naar reactie

Lange mouwen, minstens een kniebroek, en degelijk schoeisel, da's voor een ritje tegen +/-50km/u voldoende volgens mij. Er zijn hopen fietsers die met dezelfde snelheid rondtoeren met véél minder aan. Ik ben geen wegpiraat Erix, bij 70km (max.80km) stroomt de adrenaline bij mij al rijkelijk, zelfs met degelijk motopak zul je mij nooit op een Ducati zien rondscheuren. Ik vind het spijtig dat de wetgeving geen onderscheid maakt tussen een 125cc en 1000cc. Maar zo zijn er nog veel andere voorbeelden natuurlijk, denk maar aan sigaretten (verslavend) en sigaren (genotsmiddel). Een Ducatirijder (de dood als kick) en een Vesparijder (het leven als kick) zijn twee totaal verschillende mensen.

Link naar reactie
Er zijn hopen fietsers die met dezelfde snelheid rondtoeren met véél minder aan. Ik ben geen wegpiraat Erix, bij 70km (max.80km) stroomt de adrenaline bij mij al rijkelijk, zelfs met degelijk motopak zul je mij nooit op een Ducati zien rondscheuren. Een Ducatirijder (de dood als kick) en een Vesparijder (het leven als kick) zijn twee totaal verschillende mensen.

Heb je de wonden van die fietsers, die zo weinig aan hebben, al eens goed bekeken als die een schuiverke maken (niet prettig om te zien zenne).

Je hoeft geen wegpiraat te zijn om onderuit te gaan. Het kan nu net die ene automobilist zijn die u niet had gezien die u overhoop knalt, dan mag jij nog zo voorzichtig zijn... Je bent en blijft een zwakke weggebruiker (tegen 30km/u, 70km/u of sneller). We hebben helaas geen stalen kooi rond ons ter bescherming.

Ducati en Vespa mensen totaal verschillend??? Dan spreek je enkel voor jezelf want niet iedereen is of denkt zo (ken trouwens veel Vespisten die ook een Duc hebben, die hebben dan volgens uw uitleg last van een gespleten persoonlijkheid ofzo)...

Dus in jouw denkwijze is elke Ducatirijder nen adrenalinezot op de baan en elke Vesparijder de voorzichtige rijder???? Daar sla je dus compleet de bal mis. Het is niet omdat jij zo denkt/doet dat dit voor elke Vesparijder zo geldt hé.

En nogmaals, je mag nog zo voorzichtig zijn, je bent niet alleen op de baan en het ligt dus ook niet perse aan jezelf dat je onderuit gaat (andere weggebruikers, glad wegdek, verhogingen van riooldeksel en witte strepen op de baan, etc...).

Maar ach, je doet maar hé, ik probeer enkel wat raad te geven daar ik zelf een dagelijkse rijder ben (winter en zomer) en heb zelf al genoeg schuiverkes en botsingen meegemaakt (soms eigen fout, maar meestal niet). Wat je er mee doet is natuurlijk je eigen beslissing. Ik weet voor mezelf beter en ik hoop echt dat je nooit iets ernstig tegenkomt op de baan (en zeker niet met uwe kleine achterop).

ontopic: ik zet mijn scooter meestal op het voetpad of op een pleintje en leg die dan vast aan een paal ofzo of gewoon enkel met stuurslot (zo lang je de voetgangers maar niet hindert) en toch nog nooit problemen mee gehad.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Zolang je het openbaar domein niet beschadigd mag je je Vesp overal aan vastmaken waar je wil (niet aan prive-dingen (vb venstergrille van privé-woning), wel aan openbaar bezit (lantaarnpalen, hekkens, enz.)). Nog nooit gehoord van iemand die daarvoor een PV kreeg. In gevaarlijke buurten hang ik : een zwaar ringslot door achterwiel, een remschijfslot op voorwiel, een zware ketting met dito slot door de voorziene ring en door of omheen iets wat degelijk vastzit in de grond of aan een gebouw, uiteraard op stuurslot en alarmke aan (Ik houd mijnen houten kop vast maar tot hiertoe is er nog genen enen Brusselse jongeling met mijn Vespa weggelopen.) 't duurt natuurlijk efkes voor ik dan kan vertrekken ...

Voor de "modern Vespa's" probeer toch dat OEM alarmsysteem maar eens. Bij mij werkt dat perfect. Als er iemand een klopke op het zadel of de carosserie geeft begint hij te janken als zot. Strelen daarentegen mag, daar jankt hij niet voor.

(Op voetpaden en verhoogde bermen (in de stad) wél zorgen dat er 1,5 meter vrije doorgang blijft)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...